Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Malas Bersenam, Merokok Dan Makanan Tak Seimbang, Punca 6.1 Juta Rakyat Malaysia Menghidap Hypertensi - KKM

30 Jan 2018

30 Jan - Hipertensi atau tekanan darah tinggi adalah salah satu penyakit yang paling popular di kalangan rakyat Malaysia. Hipertensi juga adalah penyakit senyap yang mampu membawa komplikasi dan jika tidak dirawat mampu membawa kepada kematian.

Menurut portal My Health Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), di Malaysia Kesihatan Kebangsaan dan Morbidity II prevalens sebanyak 24 peratus untuk penyakit ini.

Jantung anda bertugas sebagai alat penegpam dan ia menguncup dan berehat. Tekanan darahadalah dalam dua bacaan, contohnya 140/75 iaitu tekanan Sistolik yang mana tekanan melebihi 140 dan tekanan darah diastolik iaitu bacaan lebih rendah seperti bacaan 75 sebagai contoh.

Mengapakah penting untuk memeriksa tekanan darah secara berkala? Adalah mustahak untuk anda mengukur tekanan darah secara berkala bagi menentukan samada tekanan darah anda tinggi atau tidak. 90% pengidap Hypertensi/Tekanan Darah Tinggi tidak menunjukkan sebarang gejala manakala 10% lagi ada menunjukkan gejala.


Pengidap Hypertensi/Tekanan Darah Tinggi berisiko tinggi untuk mendapat penyakit jantung. Tekanan darah yang terkawal dapat mengurangkan kedatangan pesakit ke klinik pesakit luar, kemasukkan ke hospital dan kematian akibat strok (angin ahmar) dan penyakit jantung.

Di antara kesan Hypertensi/Tekanan darah tinggi adalah, rasa tidak sihat yang menjejaskan fizikal dan mental serta memberi kesan kepada keluarga anda dan kerja anda. Kemudian, sukar untuk memiliki polisi insuran baru dan anda akan dikenakan premium yang tinggi.

Antara punca-punca Hypertensi ialah, 90 peratus adalah tidak diketahui manakala 10 peratus adalah akibat penyebab sekunder iaitu penyakit tertentu seperti penyakit buah pinggang, penyakit sistem endokrin dan penyakit pembuluh darah.


Sesetengah pendapat mengatakan penyakit ini juga adalah diwarisi dari ahli keluarga. Menurut My Health, jika kedua ibu bapa anda penghidap Hypertensi atau tekanan darah tinggi 50 peratus kemungkin untuk anak-anak akan mewarisi penyakit tersebut.

Faktor-faktor yang menjadi risiko penyebab hypertensi dan tekanan darah tinggi adalah cara hidup yang tidak aktif, umur melebihi 35 tahun, merokok, kegemukan, paras kolestrol tinggi, sejarah keluarga, pengambilan alkohol yang berlebihan dan garam yang tinggi.

Kebanyakkan penghidap Hypertensi atau tekanan darah tinggi tidak mengalami sebarang gejala dan kadang-kadang seseorang itu hanya mengalami gejala yang tidak spesifik seperti sakit kepala atau pening kepala. Sakit kepala boleh berlaku dalam kes Hypertensi/ tekanan darah tinggi. Selalunya ianya berlaku di waktu pagi, bahagian belakang kepala dan rasa berdenyut.

Untuk mendapatkan pengesahan, silaperiksa tekanan darah anda di klinik berhampiran. Doktor juga akan menasihatkan anda untuk menghadiri beberapa sesi pemeriksaan tekanan darah.

Tekanan darah tinggi akan mengakibatkan bebanan kepada organ-organ dalam badan dan boleh menyebabkan kerosakan. Di antara komplikasi/kesan akibat penyakit Hypertensi/Tekanan Darah Tinggi adalah seperti serangan angin ahmar, penyakit jantung, komplikasi pada mata seperti pendarahan dan kerosakan kepada kawasan yang sensitif dalam mata, komplikasi buah pinggang dan Aneurysm.


Ada beberapa langkah yang anda boleh amalkan sekiranya anda disahkan menghidap
Hypertensi/Tekanan darah tinggi. Antaranya ialah, mengubah amalan cara hidup anda, amalkan pemakanan sihat, kurangkan pengambilan garam dan kolestrol, melakukan senaman, kurangkan berat badan dan berhenti merokok. - Siakapkeli.my
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 3 ulasan )
  1. F4ns Bett1ng
    B0l4, C4sin0, s4bun9 4yam, T0gel dll.. dp50 wd50

    BalasPadam
  2. Daftar sekarang dan pasang jagoammu (Upd4te Bett1ng)
    minimal depo/wd hanya 50rb

    BalasPadam
  3. Pinjaman untuk semua jenis tujuan
    Kami menawarkan minimum 10.000,00 euro kepada 20 juta euro
    Pada kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    Pinjaman
    Tempoh: sehingga 25 tahun bergantung kepada jumlah pinjaman yang anda perlukan.
    Pelanggan mestilah
    berumur lebih 18 tahun
    Urus niaga ini 100% selamat untuk semua pelanggan
    Untuk maklumat lanjut mengenai kredit, sila hubungi kami melalui e-mel:
    (leonardodorafinance@gmail.com)

    BalasPadam

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "