Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

"Ibu Bapa 24 Jam Sibuk Menghadap Handphone, Punca Anak-Anak Bersikap Biadap" - Taufiq Razif

26 Dis 2017
4 ulasan

Sebagai ibu bapa, kita perlu sentiasa peka dengan perubahan tingkah laku anak-anak. Apa sahaja yang berubah terhadap anak-anak kita perlu tahu dan awasi. Jika sudah melarat nanti payah pula nak membentuknya kembali.

Kadang-kadang tanpa kita sedar, kita adalah punca mengapa tingkah laku anak-anak semakin biadap terhadap ibu bapa. Kekurangan perhatian, masa bersama dan belaian menyebabkan mereka ini semakin jauh dengan kita.

Dr Taufiq Razif, telah berkongsi beberapa punca mengapa anak-anak mudah untuk jadi biadap yang perlu diketahui oleh ibu bapanya.


1. Tengah Fasa Egocentric

Dalam umur 2-4 tahun ni anak kita dalam fasa egocentric lagi. Yang ni takpe, jangan risau. Anak kita nampak macam biadap, tapi sebenarnya dia tengah membina karakter diri. Kita kena bersabar dan tenang tapi jangan sampai tak tegur ye. Kalau anak biadap, kena tegur tapi bagi la SEBAB kenapa perbuatan dia tu salah. Jangan tegur tanpa bagitahu KENAPA perbuatan tu salah.

2. Anak Rasa Tak Selamat

Kadang-kadang kita teremosi terlebih sangat sampai anak kecil kita rasa tak selamat. Tu la puncanya TRUST anak kita pada kita jadi hancur. Masa anak kecil ni la dia nak kena ada someone yang dia TRUST. Bila anak rasa tak selamat je memanjang, otak dia akan bertindakbalas dengan 3F :

I. Fightmelawan. Ni la antara punca biadap
II. Flightdia akan jadi penakut dan pasif
III. Freeze anak jadi konfius dan pendiam

3. Pengaruh Eksternal

Sepatutnya mak ayah la yang kena pengaruhi anak tapi bila masa kita kurang bersama anak, selalu sibuk memanjang dan hadap handphone 24 jam je maka anak akan cari sumber luar untuk dia ikuti. Tu yang anak jadi mudah terpengaruh dengan anasir jahat di luar sana.

4. Mak Ayah Pendengar Yang Teruk

Anak biadap ni kadang-kadang sebab dia rasa tak didengari. Ye, tu salah satu cara anak kita nak berkomunikasi dan nak bagitahu kita sesuatu walaupun sebenarnya cara tu salah. Salah kita juga, sebab tak tahu nak baca emosi anak kita. Ada masanya dia perlukan penghargaan kita, ada masanya dia nak kita puji pencapaian dia. Tapi kita tak dengar, sebab kita sibuk dengan hidup kita je!

5. Mirroring

Yes, anak kita adalah peniru yang sangat hebat. Bila dia nampak kita kurang ajar dengan atuk dan nenek dia, dia akan tiru! Bila dia nampak kira kurang hormat pada suami kita, dia akan tiru! Bila dia nampak kita tak hormat, kasar, biadap dan suka menyuruh tanpa kasih sayang pada isteri kita, anak kita pun akan ikut tiru!


Sumber - Dr. Taufiq Razif
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 4 ulasan )
  1. Upd4te Bett1ng agen jud1 b0la sepak terpercaye di 1ndonesie
    buruan regis..

    BalasPadam
  2. Daftar sekarang dan pasang jagoammu (F4ns Bett1ng)
    minimal depo/wd hanya 50rb

    BalasPadam
  3. hai salam kenal ya,yuuk gabung di poker online kami di www.fanspoker.com || agen poker resmi dan terpercaya hanya di sini tempatnya,
    || bbm : 55F97BD0 || WA : +855964283802 || LINE : +855964283802 ||

    BalasPadam
  4. ayo ditunggu apa lagi segera bergabung dengan kami di D/E/W/A/P/K
    menangkan uang jutaan rupiah, dengan minimal deposit 10.000 saja looo.
    ayo segera bergabung ya ditunggu lo ^_^

    BalasPadam

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "