Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Badan Pernah 'Dimakan' Perluru, Tapi Tak Pernah Gentar Hadapi Komunis, Kenali Salah Seorang Model Awal Tugu Negara

2 Nov 2017
3 ulasan

Rakyat Malaysia pasti arif dengan kewujudan sebuah tugu bagi memperingati jasa dan pengorbanan perajurit-perajurit tanah air yang gugur mempertahankan negara dalam Perang Dunia Pertama 1914 - 1918, Perang Dunia Kedua 1953 - 1942 dan Darurat pada tahun 1948 - 1960. Diberi nama sebagai Tgu Peringatan Negara ataupun Tugu Negara, ia siap dibina pada 8 Februari 1966 bagi menghormati kepada lebih 11, 000 pahlawan yang terkorban.

Gambar : Utusan Malaysia

Kita pasti tertanya-tanya kan siapakah individu-individu penting di sebalik pembinaan tugu yang menjadi kebanggaan rakyat Malaysia itu. Sesiapa pun yang melawat tugu tersebut, pasti meghadirkan satu rasa sayu mengenangkan mereka-mereka yang sanggup mempertaruhkan nyawa demi keselamatan tanah tumpah darah mereka.

Untuk pengetahuan anda, tugu setinggi 15 meter itu dibina daripada gangsa. Pereka adalah Felix de Weldon, iaitu seorang pengukir berbangsa Austria. Selain Tugu Negara, dia juga bertanggungjawab dalam pembinaan Tugu Peringatan Perang USMC di Amerika Syarikat. Arca tersebut menjadai arca berkumpulan yang paling tinggi di dunia dengan ketinggian sekitar 23 meter.


Idea untuk membina sebuah tugu asalnya muncul ketika ada usaha untuk membina Tugu Pahlawan, sebelum Tunku Abdul Rahman melakukan lawatan rasmi ke Washinton di Amerika Syarikat sekitar tahun 1961.

Lakaran pertama dibuat pada tahun 1958 di Kem Gunung Bogsu, Pulau Pinang dengan pembabitan beberapa anggota tentera dari Rejimen Askar Melayu Diraja Ke Lima (5 RAMD). Anggota-anggota tersebut dipilih secara rawak oleh sarjan bertugas untuk dijadikan model lakaran.

Beberapa anggota yang lengkap berpakaian seragam dipilih antara salah seorangnya berasal daripada Perak iaitu Zainal Buyung. Dia adalah anak kelahiran Slim River.

Zainal Buyung adalah model tugu yang di tengah iaitu lelaki yang berdiri memegang Jalur Gemilang. Menurut Zainal, mereka yang terpilih menjadi model terpaksa berdiri, berbaring dan bergaya selama berjam-jam lamanya sementara menunggu pengukir siap melukis bentuk awal tugu tersebut.

Gambar : Utusan Malaysia

Ketiaka berusia 20 tahun, Zainal sudah pun menyertai pasukan angakatan bersenjata negara. Walaupun masih muda ketika itu, dia sudah pun terlibat dalam beberapa pertempuran dengan pengganas komunis seperti di Gunung Bongsuu dan Sungai Bakap, Pulau Pinang.

Jasa anak Perak ini sememangnya besar. Pengorbanan dan sumbangan yang diberikan kepada negara tiada tandingannya. Dia cuma mengharap genarasi muda pada hari ini dapat menilai kembali pengorbanan-pengorbanan yang dibuat generasi terdahulu iaitu mereka yang sudah gugur di medan perjuangan mengahalang musuh negara untuk kesenangan dan keselesaan generasi muda hari ini.

Kepada generasi muda, kenanglah jasa dan pengorbanan mereka. Mereka sudah melalui satu tempoh yang amat getir sebagai anggota tentera, ada yang dibunuh dengan zalim dan ada yang masih hidup, tetapi menderita dengan pelbagai kecacatan kekal.

Mungkin kita jarang atau tidak pernah mendengar nama Zainal Buyung, pejuang negara dan juga model lakaran awal Tugu Negara. Namun bagi bapa kepada 7 orang anak ini, dia tidak akan pernah melupakan memori mempertahankan negara dan saat-saat getir berdepan komunis, termasuklah beberapa kali ditembak.

Sumber : Orang Perak.com
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 3 ulasan )
  1. yuk..., segera bergabung dengan kami di updatebetting
    add pin aku ya 7.A.C.D.8.5.6.0

    BalasPadam
  2. F*a*n*s*b*e*t*t*i*n*g agen game online aman dan terpercaya
    Jangan ragu, menang berapa pun pasti kami proseskan :)

    BalasPadam
  3. AJOQQ menyediakan permainan poker,domino, bandarq, bandarpoker, aduq, sakong dan capsa :)
    ayo segera bergabung bersama kami dan menangkan uang setiap harinya :)
    AJOQQ juga menyediakan bonus rollingan sebanyak 0.3% dan bonus referal sebanyak 20% :)

    BalasPadam

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "