Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Kes Terjadi Antara PPIM Dan AGR, Tetapi Polis Pula Yang Kena Cemuh Dengan Netizen

27 Okt 2017
3 ulasan

Baru-baru ini tercetus kontroversi berhubung isu penahanan seorang aktivis sosial, Yusuf Azmi yang juga Ketua Pengarah Unit Tindakan Khas Persatuan Pengguna Islam Malaysia (UTK PPIM) yang kemudiannya dibebaskan oleh pihak polis atas pertuduhan menceroboh premis perniagaan AGR Cartrade. Penahanan tersebut tenyata mencetuskan pelbagai reaksi terutamanya dalam kalangan netizen, yang rata-rata mengecam penahanan tersebut tanpa tahu fakta kes.

Ramai sebenarnya salah sangka atau tidak faham dengan apa yang terjadi, Saudara Yusuf Azmi sendiri dalam ucapan tidak menyalahkan PDRM kerana beliau faham apa yang terjadi, PDRM menjalankan tugasnya.


Seorang lelaki yang dikenali sebagai Tun Maharezza tampil berkongsi pendapatnya mengenai penahanan Yusuf Azmi serta menjawab tuduhan yang mendakwa pihak polis tidak bertindak terhadap AGR Cartrade kerana didakwa menipu pelanggannya. Kami bawakan perkongsiannya untuk anda di bawah.

PPIM VS AGR

1. Terkini sedang hangat isu kes penahanan Yusof Azmi oleh pihak berkuasa kerana menceroboh kawasan. Penyokong Yusof Azmi gambarkan ianya adalah satu tindakan yang tidak adil kerana Yusof Azmi memperjuangkan hak pemilik kereta , mereka juga telah menyerang kerajaan dengan pelbagai tuduhan.


2. Orang ramai harus tahu , kes AGR ini adalah kes Akta Kontrak dimana dikatakan terdapat pencabulan perjanjian diantara pemilik kereta dan AGR. Kes ini adalah kes sivil ,ia bukan kes jenayah sebab kes ini kes pencabulan perjanjian diantara AGR dan pemilik kereta.

Atas faktor ini , polis tidak boleh campur tangan kerana polis tidak diberikan kuasa untuk bertindak ke atas kes kes sivil. Kes ini bukan kes curi kereta atau pun kes penipuan, ia bukan kes jenayah, ia kes sivil .

Gambar : Malaysia Gazette
3. Pemilik kereta tidak berhak mutlak ke atas aset mereka kerana mereka memasuki satu perjanjian dengan AGR. AGR juga tidak ada kuasa mutlak ke atas kereta itu kerana ia telah diperjanjikan dalam perjanjian tersebut berkenaan tanggungjawabnya keatas kereta kereta itu.

Jika mana mana pihak mencabul apa jua yg termaktub didalam perjanjian tersebut, maka hanya kuasa mahkamah sahaja yang berhak membuat apa jua keputusan dan tindakan selanjutnya, AGR atau pemilik kereta ataupun mana mana pihak tidak berkuasa atasi undang-undang yang berikan hak penghakiman kepada mahkamah.

4. Agak jelas , polis bertindak tepat menjalankan tugas apabila AGR melaporkan ada pihak menceroboh kawasan mereka dan mengambil kereta itu tanpa perintah mahkamah. AGR tidak laporkan kereta itu telah dicuri, AGR hanya laporkan kawasan mereka diceroboh.

Walaupun AGR ada isu penyewaaan dengan pemilik premis , ia adalah kes akta kontrak antara pemilik premis. Pemilik premis tidak ada hak ke atas aset penyewa selagi tiada perintah mahkamah, dan pemilik premis tidak boleh halau penyewa yang cabul perjanjian sewa premis selagi tidak mendapat perintah mahkamah.

Foto: 9gag

5. Amat dikesalkan apabila pihak pihak terlibat mengecam polis dalam kes ini dan menyerang kerajaan di dalam kes ini sedangkan polis dan kerajaan menjalankan tugas diatas landasan undang-undang.

Diharapkan , semua pihak lebih rasional dan tidak mengelirukan orang ramai dengan mengambil tindakan undang-undang dengan cara sendiri.

BACA: Yusuf Azmi Dan Ali Salimin Dibebaskan Dengan Ikat Jamin

BACA: Dua Pegawai Kanan PPIM Akan Didakwa Di Mahkamah

Sumber : Tun Maharezza
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 3 ulasan )
  1. yuk..., segera bergabung dengan kami di updatebetting
    add pin aku ya 7.A.C.D.8.5.6.0

    BalasPadam
  2. AJOQQ menyediakan permainan poker,domino, bandarq, bandarpoker, aduq, sakong dan capsa :)
    ayo segera bergabung bersama kami dan menangkan uang setiap harinya :)
    AJOQQ juga menyediakan bonus rollingan sebanyak 0.3% dan bonus referal sebanyak 20% :)

    BalasPadam
  3. Permisi Ya Admin Numpang Promo | www.fanspoker.com | Agen Poker Online Di Indonesia |Player vs Player NO ROBOT!!! |
    Kesempatan Menang Lebih Besar,
    || bbm : 55F97BD0 || WA : +855964283802 || LINE : +855964283802 ||

    BalasPadam

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "