Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Kisah 2 Budak Lelaki Kayuh Basikal 5 Jam Untuk Lawat Bapa Dalam Penjara Sentuh Hati Netizen

23 Jul 2017
2 ulasan


Pada Ahad lalu, dua adik beradik dari kawasan pendalaman Si Saket mengayuh basikal hampir 5 jam bagi melawat bapa mereka di penjara, namun hampa apabila mendapati ia bukannya waktu melawat.

Bagaimanapun, kisah kegigihan dua beradik itu yang mengayuh basukal sejauh 50 kilometer semata-mata untuk melawat bapa mereka menyentuh hati netizen apabila dikongsi di media sosial oleh seorang pengawal keselamatan.

Pengawal keselamatan di penjara daerah Kantharalak, Api Manthong, merekodkan perbualan beliau dengan dua budak lelaki yang dipercayai berumur bawah 10 tahun itu.

"Mereka meninggalkan rumah pada jam 7:30 pagi dan tiba di penjara pada jam 12:10 tengahhari. Malang menimpa apabila telefon yang mereka bawa jatuh dan pecah ketika dalam perjalanan. Saya merasa kasihan kepada mereka kerana hari ini bukan hari melawat.

Apabila ditanya kenapa mereka tidak ditemani ibu, budak-budak itu menjawab: "Mak di Bangkok," dan mereka berdua tinggal bersama nenek.

Kedua-dua budak itu juga mengaku mereka mempunyai abang tetapi abang mereka mempunyai masalah mental.

Apichai tidak boleh membenarkan budak-budak itu masuk, jadi dia membawa mereka masuk ke pejabat. Disitu, budak-budak itu diberitahu tarikh bila bapa mereka akan dibebaskan.

"Mereka sangat gembira apabila tahu tarikh bapa mereka akan dibebaskan. Saya sangat tersentuh dengan kasih sayang yang mereka tunjukkan. Kerana mempunyai masa lapang pada hari minggu, mereka mahu melawat bapa di penjara. Saya hampir menangis," kata Apichai.

Menceritakan lanjut, Apichai berkata dia mempunyai wang THB200 di poketnya, jadi dia memberikan budak-budak itu wang THB100 untuk makan tengahhari dan air botol percuma dari penjara.

Ramai netizen memuji Apichai kerana membantu budak-budak itu. Yang lain berkata kisah tersebut membuat mereka menangis.


"Tidak kira berapa jauh jaraknya, kasih sayang mereka kepada si bapa buatkan jarak itu jadi dekat. Saya berharap sangat kamu berdua nanti jadi manusia yang berguna untuk masyarakat," tulis seorang netizen.

Sumber: Coconuts
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 2 ulasan )
  1. Gabung yuk di F*a*n*s*B*E*T*T*I*N*G
    Ini pin bbmnya 5ee80afe :D

    BalasPadam
  2. proses cepat, minimal hanya 50rb, gabung dan menangkan puluhan dan ratusan juta rupiah jika beruntung, untuk lebih jelas hubungin 7.A.C.D.8.5.6.0

    BalasPadam

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "