Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Rambang Mata Tengok Juadah Hari Raya & Sukar Untuk Kawal Nafsu Makan, 11 Cara Ini Boleh Dipraktikkan Untuk Kawal Pemakanan

28 Jun 2017
4 ulasan

Dalam musim perayaan ini, kita sudah apsti akan dihidangkan dengan pelbagai jenis juadah, yang mana ada di antara daripadanya sukar untuk diperolehi pada hari-hari biasa.

Kalau sebelum ini pada bulan Ramadan kita cuba mengawal pemakanan, dalam mencuba untuk mengurangkan berat badan, dan pastikan tidak membazir.

Tapi, bila sudah tiba hari raya, banyak jemputan rumah terbuka, dan keinginan untuk makan membuak-buak, sampai terlupa untuk mengawal pemakanan.

Menerusi perkongsian dari saudara Saifullah Osman, terdapat beberapa cara yang kita boleh lakukan, dalam memastikan kita tidak makan dengan melebih-lebih, lagi-lagi jika menghadiri rumah terbuka.

Mari kita ikuti perkongsian darinya.


11 TIPS MUDAH MENGAWAL PEMAKANAN MENJELANG AIDILFITRI 
Pemakanan sihat di musim Aidilfitri tidak jauh beza dari bulan-bulan biasa. Cuma ada strategi & pendekatan sedikit berbeza yang boleh kita sesuaikan dengan bulan syawal.

1- Ambil SARAPAN PAGI sebelum solat sunat Aidilfitri. Dapat pahala sunnah sekali. Mulakan pagi dengan menu yang sihat. #AskyourDietitian

2- Fokus berinteraksi & eratkan SILATURRAHIM sesama muslim. Bukan fokus 'bersilaturrahim' dengan makanan setelah sebulan berpuasa.

3- Target harian pengambilan AIR MANIS tak melebihi 2 gelas (2-4 sudu teh gula). Kan ada pulak yang meroyan kalau tak kasi minum air manis langsung.

1 gelas air manis= 60-100 kcal.
Kalau 10 gelas sehari?
(+ refined sugar is proven very bad for our health)

Selebihnya minum air kosong @ minuman tanpa gula seperti air teh hijau, teh cina, air kelapa asli, barli @ minuman + pemanis gantian. Hendak seribu daya!.

4- Makan 'REAL FOODS'. Elakkan makanan proses seperti hot dog, french fries, nutget etc jika dihidangkan. Makanan sebegini tinggi LEMAK TRANS (musuh no. 1 healthy diet) & berbahaya kepada kesihatan.

5- Tuan rumah perlu peka makanan yang dihidangkan kepada tetamu. Tahun ni kalau boleh jangan hidangkan air berkabonat (air gas) kepada tetamu. Tuan rumah juga boleh mengambil initiasif menyediakan air masak tambahan di dalam bekas khas.

6- Makan dalam kuantiti yang kecil. Berhenti makan SEBELUM kenyang. Bukan ketika kenyang & apatah lagi sesudah terlalu kenyang. Sampai bernafas pun susah.. Hehe.

7- Minggu pertama Syawal orang mabuk dengan rumah terbuka & makanan. Kalau rasa diri tak kuat & susah nak kawal makan, mulakan PUASA 6 seawal hari ke-2 Syawal.

8- Kebiasaannya kita mempunyai banyak PILIHAN makanan dimusim perayaan. Kuasa di tangan kita, pilih makanan yang kurang gula, garam, lemak, bahan perasa & pewarna tiruan. Kita tahu semua ni tapi tak amal.

Pilih Karbohidrat, Protein, & lemak yang BERKUALITI. Saya lebih suka makan satay, lemang berbanding melahap kuih raya.

9- Jangan lupa ambil makanan tinggi SERAT/FIBRE seperti sayur-sayuran & bijirin. Jangan sampai sembelit & berkampung di dalam tandas di musim perayaan.

10- Minum AIR MASAK secukupnya (~2-3 liter sehari). Isi dalam botol & letak dalam kenderaan. Minum air masak sebelum pergi ke rumah terbuka. Boleh juga simpan air mineral dalam beg & bawa ke mana-mana musim perayaan ni.

11- Ambil TINDAKAN. Tahu teori tak memberi apa-apa manfaat kalau tidak BERTINDAK. Kalau tak mampu buat semua, jangan tinggal semua.

Preserve our health. Semoga bermanfaat.

Taqabballahu minna wa minkum
Salam Aidilfitri 1438H

- Siakap Keli
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 4 ulasan )

  1. AJO_QQ poker
    kami dari agen poker terpercaya dan terbaik di tahun ini

    Deposit dan Withdraw hanya 15.000 anda sudah dapat bermain
    di sini kami menyediakan 7 permainan dalam 1 aplikasi
    - play aduQ
    - bandar poker
    - play bandar
    - capsa sunsun
    - play domino
    - play poker
    - sakong
    di sini tempat nya Player Vs Player ( 100% No Robot) Anda Menang berapapun Kami Bayar tanpa Maksimal Withdraw dan Tidak ada batas maksimal
    withdraw dalam 1 hari.Bisa bermain di Android dan IOS,Sistem pembagian Kartu menggunakan teknologi yang mutakhir dengan sistem Random
    Permanent (acak) | pin bb : 58cd292c

    BalasPadam
  2. mari coba keberuntungannya bersama kami di updatebetting
    ditunggu apalagi,ayo buruan daftar

    BalasPadam
  3. Ayo daftarkan diri Anda di F4NS B3TT1N9 :)
    pin bbm 5-E-E-8-0-A-F-E

    BalasPadam
  4. DEWAPK^^ agen judi terpercaya, ayo segera bergabungan dengan kami
    dicoba keberuntungan kalian bersama kami dengan memenangkan uang jutaan rupiah
    ditunggu apa lagi segera buka link kami ya :) :) :* :*

    BalasPadam

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "