Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Membayar Pinjaman PTPTN Menggunakan Pembiayaan Peribadi, Lima Perkara Ini Perlu Dipertimbangkan Terlebih Dahulu

2 Jun 2017
4 ulasan
Foto: thebalance

Kesukaran untuk membayar pinjaman kewangan sering kali berlaku pada kebanyakan kita semua, ia sedikit sebanyak merumitkan keadaan kerana jumlah tunggakan akan mula bertambah.

Mahu atau tidak, pinjaman tersebut harus juga dilunaskan, supaya nama tidak disenarai hitam, dan tidak disekat untuk ke luar negara.

Begitu juga dengan pinjaman pendidikan, iaitu PTPTN yang mana, akibat dari kelewatan mendapatkan pekerjaan, ada di antara kita tidak membayar secara bulanan. Sehinggakan, lama-kelamaan ia semakin banyak, dan nama disenarai dalam CCRIS.

Bagaimana pula, sekiranya kita membuat pembiayaan peribadi untuk membayar tunggakan PTPTN tersebut?

Sebelum membuat keputusan tersebut, kita harus terlebih dahulu ketahui beberapa perkara ini dalam menilai untuk membuat pembiayaan peribadi.

Mari kita ikuti perkongsian dari saudara Khairul Ezuwan ini.

Foto: jointessential

Buat Personal Financing untuk selesaikan PTPTN. Apa pandangan KEY?

Soalan : 

Saya Baru bekerja . Kerja kerajaan. Sekarang saya ada masalah CCRIS kat PTPTN view 18,19,20 . Balance lebih kurang RM16,000 Apa yang perlu Saya buat ? Nak restructure atau bayar guna personal loan? Nak bayar cash saya takde. Boleh Saya dapatkan pendapat KEY ?

Jawapan : 

Untuk Soalan ni ramai orang tidak setuju guna personal Financing untuk bayar Baki PTPTN tersebut kerana profit rate PTPTN lebih rendah dari Profit rate Personal Financing. Tapi saya mempunyai pandangan berbeza dalam kes Awak ni . Dalam kes Awak ni, Saya setuju Awak buat personal financing untuk buat full settlement PTPTN tersebut berbanding buat restructure berasaskan :

1. Jumlah Baki pembiayaan PTPTN tidak terlalu besar.

2. Jika Awak buat restructured PTPTN, akan muncul status ''C' pada item CCRIS tersebut yang lebih akan menyukarkan Awak untuk dapatkan pembiayaan akan datang .

3. Buat pembiayaan peribadi tu untuk tempoh jangka Pendek sahaja. 3-5 tahun.

4. Jika tidak, selesaikan Baki yang tertunggak guna duit sendiri, selepas itu buat pembayaran bulanan PTPTN secara konsisten. Satu tahun CCRIS Itu akan hilang.

5. Letakkan Restructured @ Rescheduled sebagai pilihan yang terakhir. Jika disebutkan dalam CCRIS anda mempunyai Status 'C' ini. Ini adalah status Bagi orang yang mempunyai masalah kewangan yang kritikal. walaupon ia hanya PTPTN ia terkait sekali kerana melalui proses tersebut.


Ini contoh kesan restructured. Memang track view 0,0,0, tapi keluar status 'C' tu akan mengakibatkan anda sukar untuk mendapatkan pembiayaan lain akan datang .

-KEY-

- Siakap Keli

BACA: Nak Bayar Habis Pinjaman PTPTN Guna Akaun 2 KWSP, Tapi Skrol & Transkrip Hilang, Lelaki Ini Kongsi Cara Yang Anda Boleh Lakukan
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 4 ulasan )
  1. Halo,
    Ini adalah untuk memaklumkan orang ramai bahawa Encik Leonardo Sanchez, pemberi pinjaman pinjaman swasta mempunyai peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan bantuan kewangan. Sebagai contoh, pinjaman pada kadar faedah 2% kepada individu, firma dan syarikat-syarikat bersekutu Terma dan syarat yang boleh difahami. Hubungi kami hari ini dengan e-mai l: (sanchezloanfirm@gmail.com)

    BalasPadam
  2. Halo,
    Ini adalah untuk memaklumkan orang ramai bahawa Encik Leonardo Sanchez, pemberi pinjaman pinjaman swasta mempunyai peluang kewangan untuk semua orang yang memerlukan bantuan kewangan. Sebagai contoh, pinjaman pada kadar faedah 2% kepada individu, firma dan syarikat-syarikat bersekutu Terma dan syarat yang boleh difahami. Hubungi kami hari ini dengan e-mai l: (sanchezloanfirm@gmail.com)

    BalasPadam
  3. HARI BAIK KANAK-KANAK MY MALIA

    TESTIMONI SAYA BAGAIMANA SAYA MENDAPATKAN PINJAMAN UNTUK MEMBELI RUMAH DARIPADA SYARIKAT PINJAMAN YANG TERSEBUT DAN TANPA JALAN JUGA LUIS PINDAAN SYARIKAT, AKU SANGAT MEREKA HARI INI DAN ALLAH ALLAH. BLESS JOSE LUIS LOAN COMPANY .website, https: //www.joseluisloans.com

    Nama saya Jokiba, Aline Saya dari malysia, telah mencari syarikat pinjaman tulen selama 5 bulan yang lalu, untuk membeli sebuah rumah
    semua yang saya dapat adalah sekumpulan penipuan yang membuat saya mempercayai mereka dan pada akhirnya
    Pada hari itu, mereka mengambil wang saya tanpa memberi apa-apa balasan, semuanya
    harapan saya hilang, saya keliru dan kecewa, saya tidak pernah mahu mempunyai apa-apa kaitan dengan syarikat pinjaman di internet, jadi saya pergi untuk meminjam wang dari
    kawan, saya beritahu dia semua yang berlaku dan dia berkata dia boleh membantu saya, itu
    Dia tahu syarikat pinjaman yang boleh membantu saya dengan apa-apa jumlah pinjaman
    diperlukan oleh saya dengan kadar bunga yang sangat rendah sebesar 2%, dia baru saja mendapat
    pinjaman daripada mereka, dia mengarahkan saya bagaimana untuk memohon pinjaman, saya lakukan
    sama seperti dia memberitahu saya, saya memohon dengan mereka di E-mel: laman web (https://www.joseluisloans.com/) Saya tidak pernah percaya tetapi saya cuba dan kejutan yang paling besar saya mendapat pinjaman dalam masa 24 jam, saya tidak percaya ,
    Saya gembira dan kaya lagi dan saya berterima kasih kepada Allah bahawa pinjaman itu
    syarikat-syarikat seperti ini masih wujud semasa penipuan ini di seluruh tempat,
    sila saya nasihatkan semua orang di luar sana yang memerlukan pinjaman untuk melawat laman web mereka
    (https://www.joseluisloans.com) mereka tidak akan pernah gagal, dan
    hidup anda akan berubah seperti yang dilakukan oleh saya. Bertemu dengan cepat (https://www.joseluisloans.com) hari ini dan dapatkan pinjaman dari mereka, Tuhan memberkati firma pinjaman jose luis untuk menawarkan pinjaman tulen mereka.
     Pastikan anda menghubungi PINJAMAN JOSE LUIS untuk pinjaman anda kerana saya mendapat pinjaman saya berjaya dari syarikat ini tanpa tekanan., Sila layari laman web mereka https://www.joseluisloans.com/

    BalasPadam
  4. Do you need a genuine Loan to settle your bills and startup

    business? contact us now with your details to get a good

    Loan at a low rate of 3% per Annual email us:

    Do you need Personal Finance?

    Business Cash Finance?

    Unsecured Finance

    Fast and Simple Finance?

    Quick Application Process?

    Finance. Services Rendered include,

    *Debt Consolidation Finance

    *Business Finance Services

    *Personal Finance services Help

    Please write back if interested with our interest rate EMAIL: muthooth.finance@gmail.com
    Call or add us on what's App +91-7428831341

    BalasPadam

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "