Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Jika Sayangkan Anak Kecil Kita, Jangan Sesekali Dukung Atau Angkat Anak Ketika Di Dalam Kereta

3 Jun 2017
One Comment

Mungkin masih segar dalam ingatan kita dimana sebuah kemalangan yang berlaku di atas Lebuh raya Utara Selatan arah utara dekat Bukit Beruntung telah mengorbankan nyawa seorang bayi lelaki berusia tiga bulan selepas dia telah tercampak keluar.

Apa pun itu sudah menjadi satu takdir yang tidak dboleh dipatah balik, apa yang terjadi sebenarnya merupakan satu pesanan dan nasihat penting kepada semua ibu bapa di luar sana.

Jika anda mempunyai anak kecil, berkorbanlah sedikit demi memastikan keselamatan bayi anda dengan membeli sebuah ''car seat'' kepada mereka jika mereka sebagai tempat duduk mereka di dalam kereta.

Seorang pengguna Facebook bernama Mursyid Ismail telah tampil memberi nasihat kepada ibu bapa diluar sana yang sayang dan pentingkan keselamatan anak mereka, jangan dukung atau riba anak jika di dalam kereta yang sedang berjalan, sebaliknya letakkan mereka di dalam carseat.

Jom kita baca.


Pesanan khidmat masyarakat walaupun cuti raya lambat lagi. pesan siap-siap sempat pergi beli carseat awal.

Sedu sedan baca kisah kemalangan baru2 ni. tak tau kejadian sebenar dan apa yg berlaku. tapi pengajaran yang boleh diambil, LETAKKAN ANAK DI DALAM CARSEAT DAN PASANGKAN SEATBELT.

Especially parents muda yang baru anak pertama, mesti kesian anak 'terpaksa' duduk carseat. nak manjakan la anak tu, nak peluk anak ketat-ketat tak lepas, alasan paling common, "baby nangis taknak duduk dalam carseat. kesian dia."

Elok la tu. kesian la sangta, dah banyak study dan awareness dibuat, sekuat mana, seketat pelukan ibu pada anak kalau dalam kemalangan, peratusan anak tercampak dari pelukan ketat-mesra-penuh-kasih-sayang itu TERSANGATLAH TINGGI. common sense, apa-apa jadi kita self protect auto reflect, mana sedar siapa di pangkuan.



Tolong lah, tolong lah gunakan carseat dengan betul. permulaan memang baby akan nangis, lama2 dia akan biasa dan selesa. tak lama mana pun, setiap hari korang buat selama seminggu, baby dah sesuaikan diri. nak best lagi? kena angin aircond kereta mewah korg tu, lagi syiokkk baby tu tido. nyenyak, dipeluk ketat oleh seatbelt.

Percayalah pesan bapa anak tiga ni. perjalanan ke kl-kedah anak-anak saya Alhamdulillah akan tido sepanjang 4 jam perjalanan. masuk kereta, bagi susu sorg satu, belum sempat tol jalan duta, hanyut tiga-tiga. tinggallah bapa nya di depan sorang-sorang, maknya pula belakang sekali sorg2 main fon. sunyi bapanya, nak bersembang jenuh menjerit.



Satu lagi tips, bila nak belikan hadiah anak sulung untuk kawan-kawan, tanyakan dah beli carseat belum. kumpul duit sesama kawan2 hadiahkan carseat kat new parents tu. carseat adalah lebih utama dari stroller.

sekian,

sendu mengenangkan trafik masa nak balik raya nanti.

p/s: kongsikan kalau bermanfaat.

- Siakapkeli.my
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 1 ulasan )

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "