Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Anak-Anak Terima Duit Raya, Ibu Bapa Boleh Gunakan Cara Simpanan Ini Untuk Pelbagai Kegunaan Masa Depan Mereka

30 Jun 2017
3 ulasan

Dalam kemeriahan menyambut hari raya yang masih darasai, sudah pasti ramai di antara anak-anak di luar sana sudah banyak menerima duit raya, tanda ingatan juga hadiah dari sanak saudara, mahu pun mereka yang telah dewasa.

Walaupun kita tidaklah diwajibkan untuk memberi duit raya, namun ia sudah menjadi kebiasaan untuk memberi khususnya kepada kanak-kanak supaya mereka lebih gembira dan merasai juga kemenangan dalam berhadapan bulan Ramadan yang lalu.

Namun begitu, sebagai ibu bapa, mungkin akan memainkan peranan dalam ‘memegang’ duit raya anak-anak, dan menerusi perkongsian dari Dr Khairul Hafidz Alkhair ini, cara yang dilakukan dalam menyimpan duit raya anak-anak sedikit sebanyak boleh digunakan oleh mereka kelak.

Mari kita ikuti perkongsian darinya.


Duit Raya Anak

Menjadi mak dan ayah ni, antara perkara yang seronok selain dari berjumpa sanak saudara dan mengeratkan silaturrahim ni adalah melihat anak-anak kita mendapat duit raya daripada saudara dan taulan. Persolannya, apakah yang terbaik yang boleh kita mak dan ayah lakukan dengan duit raya anak kita?

Bagi saya dan isteri, apa yang kami buat adalah segala duit raya anak kami simpan di bank. Dan pilihan kami adalah Tabung Haji.

Banyak kebaikan menyimpan wang di Tabung Haji, selain dari menyimpan, kita dapat mendaftar anak untuk Haji.

Nak dapatkan tempat untuk Haji ni bukan mudah, listnya panjang, dengan mendaftar anak awal, InsyaAllah anak boleh dapatkan tempat awal untuk Haji mereka. 

List untuk Nadhra dan Safiya masih lagi dalam 40 - 50 tahun! Bayangkan kalau lambat mendaftar, bila nak dapatkan tempat untuk Haji?

Sebelum Nadhra (anak pertama kami) lahir, kami dah pasang dah niat, setiap bulan kami masukkan wang kami ke dalam akaun mereka. Jadi, bukan duit raya anak sahaja kami masukkan, tapi duit kami juga.

Bayangkan jika setiap bulan kami masukkan sebagai contoh RM50 sebulan, setahun dalam RM600

Jika 10 tahun, sudah RM6000, jika 20 tahun sudah RM12,000. (Ini kalau kita tetap masukkan RM50 sebulan, selalunya dengan rezeki yang makin bertambah, lagi banyak simpanan per bulan kita akan masukkan.)

Tambah lagi duit raya setiap tahun, mungkin setelah 20 tahun wang mereka sudah mencapai RM15,000

Tuan-tuan dan puan-puan, setelah anak kita berumur 20 tahun, atas usaha kita yang sedikit ini, mereka telah pun mempunyai simpanan masa depan mereka sebanyak RM15,000.
Foto: thestaronline

Duit bukan sahaja boleh gunakan untuk simpanan Haji (untuk syarat Haji dah lama lepas dah), kita juga boleh gunakan untuk pembiayaan pelajaran di universiti jika diperlukan. 

Kena ingat, zaman mereka akan semakin mencabar, biasiswa pun tak mudah nak dapat, mana nak cari wang untuk pelajaran mereka? Dan simpanan ini akan bantu sedikit sebanyak.

Benar, apalah sangat nilai RM15,000 ni, mungkin setelah 20 tahun nilai RM15,000 sangatlah kecil. Tapi kena ingat, yang paling penting adalah untuk kita terapkan nilai untuk menyimpan dan berjimat kepada anak-anak kita. 

Biar mereka tahu usaha kita untuk menyimpan buat mereka, galakkan mereka untuk menabung dan jangan sesekali gunakan wang simpanan mereka walau apa jua keadaan sekalipun. Ini akan buatkan mereka menghargai usaha kita dan secara tak langsung menyemai sifat menyimpan dan tak suka membazir.

Dulu waktu kecil saya tak dapat peluang begini, sebab itu sekarang saya mahu anak-anak kami merasainya. Sebagai ibu bapa, selain dari menurunkan ilmu dan membentuk nilai untuk anak, penting juga tinggalkan sedikit harta buat mereka tetapi dengan cara yang betul.

Jadi, janganlah guna duit raya anak untuk beli itu dan ini, walaupun sedikit, terus simpan untuk mereka. Apalagi kalau kita pula yang guna duit mereka untuk beli keperluan yang lain..

Menyimpanlah..
Demi untuk masa depan anak yang cerah.

- Siakap Keli



Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 3 ulasan )
  1. DEWAPK^^ agen judi terpercaya, ayo segera bergabungan dengan kami
    dicoba keberuntungan kalian bersama kami dengan memenangkan uang jutaan rupiah
    ditunggu apa lagi segera buka link kami ya :) :) :* :*

    BalasPadam
  2. Bandar Online yang di tunggu2 pelayanan memuaskan 24jam siap melayanin anda semua hanya ada di AREATOTO buruan jangan sampai ketinggalan

    BalasPadam
  3. Mau main b0la? Daftar disini F4n$ B3TT1nG
    Aman & Terpercaya :)

    BalasPadam

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "