Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Amil Hairan Kenapa Pak Cik Ini Datang Bayar Zakat Berulang Hari. Bila Ditanya, Jawapan Pak Cik itu Benar-Benar Menusuk Hati

6 Jun 2017
No Comment
Gambar Hiasan

Membayar zakat fitrah adalah satu kewajipan yang harus ditunaikan oleh umat Islam, yang dibayar pada bulan Ramadan setiap tahun. Ia adalah salah satu tanggungjawab kita dalam menyempurnakan rukun Islam.

Bagi bayarannya pula, ia adalah berbeza mengikut negeri, dan mungkin kerana nilainya yang tidak terlalu besar, menyebabkan segelintir dari kita melengahkan pembayaran tersebut.

Namun begitu, menerusi perkongsian dari Dr Kamarul Ariffin Nor Sadan ini, kisah yang dicaritakan oleh amil zakat ini kepadanya, telah banyak membuatkan dirinya sedar, akan kepentingan membayar zakat fitrah dengan secepat mungkin.

Mari kita ikuti kisah darinya.

Gambar Hiasan, Foto: republika

MAMPU

Ketika beriktikaf sebentar di masjid selepas solat Asar tadi, aku beramah mesra dengan amil yang duduk di kaunter kutipan zakat di hadapan pintu utama masjid.

“Hari-hari buka ke kaunter ni?” soal aku.

“A’ah. Hari-hari. Selepas Zohor hingga selepas Asar.”

Selepas itu kami pun berborak rancak. Bertukar-tukar pendapat mengenai isu kesihatan. Tentang zakat. Tengah asnaf. Sesekali terhenti apabila ada yang datang untuk menunaikan kewajipan membayar zakat fitrah.

“Ha! Cakap pasal kemampuan, saya ada satu cerita nak kongsi.” maklum si amil.

“Ceritalah” balasku.

Amil itu pun mulakan cerita— Pada hari kedua Ramadan, setelah selesai solat Asar, datang seorang lelaki kepadanya di kaunter kutipan zakat. Lelaki itu membayar zakat fitrah untuk dirinya lalu beredar.

Pada keesokan harinya, lelaki berkenaan datang lagi. Kali ini bayar zakat fitrah untuk seorang tanggungan. Setelah itu dia beredar.

Pada hari berikutnya, dia datang lagi. Bayar untuk seorang lagi tanggungan. Melihat tindakan itu, si amil pun mula rasa hairan. Maka ditanyakan soalan:

“Maaf ya, encik. Dua hari lepas, encik datang bayar zakat fitrah. Semalam pun bayar. Hari ini bayar lagi. Boleh saya tahu kenapa tak bayar sekaligus sahaja?”

Si amil menyangka jika lelaki berkenaan terlupa bahawa dia telah bayar semalamnya.

“Saya ni, diberi gaji harian. Tak banyak, tapi cukuplah nak sara makan minum berbuka keluarga tiap hari. Setiap hari ada baki cukup untuk bayar zakat fitrah untuk seorang. Jadi saya bayarlah apa yang ada dahulu.” jawap lelaki berkenaan.

“Kumpul dulu, bayar sekali harung. Mudah sikit.” saran si amil.

Lelaki itu tersenyum lalu berkata; 

“Tak susah pun. Hari-hari memang saya ke masjid ni. Lagipun saya tak berani nak tangguh-tangguh. Duit, selagi ada ditangan, mesti ada sahaja benda nak dibeli. Bahaya. Jadi, baik saya terus bayar apa yang ada ni. Lagipun, kita tak tahu bila kita nak pergi. Entah ada esok untuk kita ke tidak.”

Si amil tersenyum mendengar jawapan itu, lalu diambil butiran tentang lelaki itu. Lelaki itu ada empat tanggungan dibawahnya, termasuk emak, isteri dan dua orang anak. Diserahkan maklumat itu kepada Baitulmal.

“Orangnya tak berada, tapi mewah dengan iman.” kata si amil menamatkan ceritanya.

Mendengar kisah itu, tertusuk rasa hati ini. Lantas aku keluarkan dompet, dan membayar zakat fitrah ketika itu juga. Waktu afdal bayar zakat fitrah adalah sebelum solat sunat Aidilfitri, namun begitu aku tak mahu lengahkan, kerana isteri aku sedang sarat menunggu hari nak bersalin. Khuatir tak sempat atau terlupa kelak.

Orang susah, selalunya dekat dengan Tuhan. Tapi, takkanlah nak tunggu bila dah susah dan terdesak baru nak dekatkan diri dengan Tuhan? Waktu senang ini lah patut jaga hubungan denganNya.

Tak usah lupa juga hubungan sesama manusia. Ketika senang, ringan-ringakanlah tulang untuk membantu. InsyaAllah bila susah nanti, Tuhan hantar insan-insan prihatin untuk bantu kita.

Aku berdoa agar lelaki berkenaan dipermudahkan urusannya.

Kamarul Ariffin Nor Sadan
Pesanan buat diri

Nota: Jika kalian nak tunggu waktu yang afdal bayar zakat fitrah, silakan. Ini cerita tentang lelaki berkenaan, yang mana dia tak pasti esok lusa dia mampu atau tidak. Jadi ketika dia mampu, dia tidak lengahkan tanggungjawabnya.

- Siakap Keli

BACA: Membayar Zakat Fitrah, Boleh Juga Dibuat Secara Atas Talian, Ikuti Langkah-Langkah Ini
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 0 ulasan )

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "