Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

7 Faktor Yang Menjadi Penyumbang Kepada Risiko Kanser, Lebih Membimbangkan Ia Berada Di Sekeliling Kita

13 Jun 2017
4 ulasan

Berdasarkan penulisan dari, Johari Yap di dalam Sinar Harian, kanser terjadi sekiranya sel-sel lama tidak mati. Kebiasaanya, jika sel-sel lama sudah mati, ia akan digantikan dengan sel-sel baharu.

Namun begitu, sekiranya sel-sel lama ini masih ada, tidak mati, ia akan terus berkembang dan bertambah.

Perkara sebegini akan menghasilkan sel-sel yang tidak normal, serta tidak melakukan fungsi mereka. Lebih membimbangkan, ia akan berkembang tanpa henti, dan seterusnya mengganggu fungsi sel-sel lain.

Secara tidak langsung, perkara ini akan merangsang mutasi sel dan akan memberikan kesan buruk terhadap system organ.

Bukan itu sahaja, menerusi perkongsian dari pegawai farmasi iaitu, saudari Najihah Che Seman, terdapat 7faktor yang boleh menjadi penyebab kepada berlakunya kanser pada diri kita.

Mari kita ikuti perkongsian darinya.

Foto: mcvitamins

Gerun kan bila dengar tentang kanser. Mana taknya kita dengar seorang demi sorang meninggal sebab kanser. Kanser ni ada banyak faktor dan lebih menggerunkan faktor ini memang bersepah di sekeliling kita.

1. Makanan

Kenapa coach sangat tekankan kurangkan process food dan junk food.

a. Process food ada banyak pengawet, perasa dan pewarna. Sama dengan sosej atau isi ketam yang dibakar dan dijual kepada kanak-kanak depan sekolah juga sangat berbahaya!.
b. Air yang pelbagai warna dan perisa semata-mata juga bahaya. Biasakan diri untuk minum jus buah atau air kosong sahaja.

c. Malah tolong haramkan ajino**** digunakan di rumah anda. Ada kajian yang dibuat ke atas tikus, semua tikus yang diletak ajino**** pada makanan mendapat kanser selepas lebih 6bulan.

Kempen “Hidup Biar Sedap” oleh Ajino**** langsung tidak releven. Apa guna kalu sedap sementara tapi keluarga kita menderita apabila ahli keluarga mendapat kanser.

d. Malah plastik yang digunakan membungkus sup atau tomyam atau apa-apa masakan panas sudah pasti ada interaksi dengan plastic dan menyumbang pada kanser.

Dan kalu kita perasan orang yang biasa makan di kedai lebih terdedah kepada ajino**** dan lebih berisiko mendapat kanser.

Untuk lebih selamat, banyakkan masak sendiri di rumah.

BACA: Kajian Dari 22 Orang Pakar Buktikan Makan Daging Yang Sudah Diproses Boleh Sebabkan Terjadinya Punca Kanser

Foto: cancerresearchuk
2. Keturunan

Apabila keluarga kita ada kanser, kemungkinan untuk dapat kanser lebih tinggi mencecah 50% berbanding dengan orang yang tiada sejarah keluarga kanser. Keluarga yang ada sejarah kanser perlu lebih berhati-hati.

Foto: banglaroot
3. Persekitaran

Kawasan industri atau kilang yang banyak merembeskan bahan kimia dan toksik juga antara faktor kanser. Ketika saya bertugas di HSNZ, doktor pakar ada bagitahu kebanyakan kanak-kanak mendapat kanser leukemia menetap di kawasan berdekatan kawasan industri seperti kawasan PAKA.

Foto: builtlean

4. Penggunaan microwave

Awas, penggunaan microwave memang penyebab kanser! Kaau kita lihat negara barat sedia maklum dengan isu ini dan itu antara sebab microwave jarang digunakan di sana malah diharamkan di beberapa negara. 

Radiasi dari microwave mengubah DNA makanan kepada bersifat carcinogenic terutama dalam makanan bersusu dan bijirin.

Foto: prweb
5. Kosmetik

Penggunaan kosmetik juga boleh menyebabkan kanser terutama kanser kulit. Kandungan seperti paraben dan mercury adalah toxic dan penyebab kanser.

Foto: huffingtonpost
6. Berat berlebihan

Orang yang obes mempunyai risiko yang lebih tinggi bukan sahaja mendapat penyakit darah tinggi, kencing manis malah juga mendapat kanser seperti kanser payudara, dan kanser usus. Ini antara sebab utama anda perlu turun berat badan dengan segera.


7. Faktor lain seperti stress, radiasi, asap rokok dan cahaya matahari juga menyumbang risiko kanser

Banyakkan? Itu sebabnya coach bagitahu sebenarnya semua orang boleh mendapat kanser.

Macam mana nak kurangkan risiko kanser?

Elakkan faktor kanser di atas. Amalkan pemakanan dan gaya hidup yang sihat.

Tinggikan immune system badan. Makan makanan yang tinggi antioxidant seperti green tea juga sangat penting untuk mencegah kanser!

Sila share jika bermanfaat.

- Siakap Keli


Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 4 ulasan )
  1. Cuma di F4NS B3TT1N9
    Deposit sekali dan bisa main berkali-kali
    Buruan :D

    BalasPadam
  2. proses cepat, minimal hanya 50rb, gabung dan menangkan puluhan dan ratusan juta rupiah jika beruntung, untuk lebih jelas hubungin 7.A.C.D.8.5.6.0

    BalasPadam
  3. ayo ditunggu apa lagi segera bergabung dengan kami di D/E/W/A/P/K
    menangkan uang jutaan rupiah, dengan minimal deposit 10.000 saja looo.
    ayo segera bergabung ya ditunggu lo ^_^

    BalasPadam
  4. ingin mendapatkan uang banyak dengan cara cepat
    di f@ns*p0ker || add pin bb 55F97BD0 :* :* ;)

    BalasPadam

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "