Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

5 Tradisi Hari Raya Pernah Kita Rasa Satu Ketika Dahulu, Tetapi Semakin Hilang Pada Zaman Sekarang

12 Jun 2017
3 ulasan

Foto: Pakar borong
Lebih kurang dua minggu lagi, kita akan menyambut hari yang ditunggu-tunggu oleh penganut agama Islam di seluruh dunia - Hari Raya Aidilfitri.

Antara perkara menarik yang boleh kita perhatikan di hari ini adalah satu keluarga yang berada berjauhan akan pulang dan berkumpul semula di bawah satu bumbung, sama seperti kecil-kecil dahulu. Paling tidak, ia boleh mengimbau kenangan manis ketika kecil-kecil dahulu walaupun keadaan sekarang sudah berbeza.

Itulah salah satu keajaiban Hari Raya.

Dikala tradisi balik kampung ini masih lagi diteruskan, beberapa tradisi lain dilihat sudah mula dipinggirkan oleh masyarakat zaman kini yang semakin moden.

1- Gantung Kad Raya

Foto: Hanshanis.com
Satu ketika dahulu, kuantiti kad hari raya yang diterima menjadi kemegahan kanak-kanak atau remaja di pagi raya. Sehari sebelum hari raya, mereka akan sibuk menggantung kesemua kad-kad itu di dinding untuk menceriakan ruang tamu rumah.

Agak sedih apabila memikirkan tradisi ini semakin dilupakan. Malah, untuk terima sekeping kad hari raya pun sukar pada zaman ini. Kebanyakan ucapan hari raya hanya dihantar menerusi aplikasi berbual sahaja.


2- Masak Sendiri Untuk Hari Raya

Foto: Lemang oh Lemang
Tradisi memasak sendiri untuk hari raya masih lagi diamalkan sehingga sekarang, namun ia seperti semakin beransur-ansur hilang apabila orang zaman ini lebih gemar menempah makanan dari membuat makanan. Ini mungkin disebabkan kerana menempah lebih menjimatkan masa dan keringat.

Biarpun menempah makanan merupakan satu langkah yang efisyen, tetapi ia sebenarnya mengurangkan nilai-nilai sentimental untuk hari raya.

Jika diimbas kembali satu ketika dulu, dapur akan riuh rendah dengan pekikan suara mak berleter pada malam raya. Namun kini, bahagian itu mungkin sudah terbuang kerana kita sudah menempah siap-siap makanan untuk keesokan harinya.

3- Pasang Pelita Tradisional


Di pasar raya-pasar raya, sudah boleh dilihat pelita eloktronik mula dijual sejak beberapa tahun lepas. Pertama kali melihat produk itu, penulis terfikir: "Wow! Gempaknya". Dalam pemikiran kedua pula, tercetus satu kerisauan pelita elektronik ini akan menggantikan pelita tradisional yang selalu digunakan dahulu.

Sejujurnya, pelita dan sambutan hari raya memang tak dapat dipisahkan di negara ini. Malah, pelita itu sendiri sudah sebati dalam masyarakat sehingga menjadi salah satu simbol kepada sambutan hari raya. Ia merupakan salah satu tradisi yang perlu diteruskan.

Ganti pelita tradisional dengan pelita elektronik? Anda tak akan dapat rasa feel yang sama. Percayalah.

4- Ziarah Bersama-sama

Foto: Yadiem
Selepas selesai sembahyang raya, ayah akan kerah semua ahli keluarga melawat sanak saudara yang terdekat. Itu merupakan salah satu aktiviti terbesar di hari raya bagi setiap keluarga - sekurang-kurangnya pada satu ketika dahulu.

Bagaimanapun, situasi sangat berbeza di zaman ini. Saban tahun, jumlah ahli keluarga yang datang menziarah bersama-sama ketika hari raya semakin berkurang. Mungkin kerana masing-masing sibuk dengan agenda masing-masing.

Namun, tidak dinafikan, tradisi ini masih diteruskan namun tidak menjadi salah satu aktiviti yang besar di hari raya.

5- Tidur di Rumah di Kampung


Satu lagi trend baharu yang dilihat semakin menular sekarang adalah 'balik kampung tapi tidur hotel'. Tindakan ini okey jika kita terpaksa menempah hotel kerana rumah di kampung penuh tetapi jika disebabkan panas kerana tiada pendingin hawa, alasan itu tidak boleh diterima sama sekali, malah boleh mengecilkan hati orang tua.

Trend ini masih lagi di tahap minimal, tetapi ia dilihat semakin popular saban tahun. Mungkin dalam sedar atau tidak, ia mampu menghakis memori kita beraya pada satu ketika dahulu.

Bagi menyemarakkan semula tradisi pada hari raya, KFC Malaysia turut mengambil inisiatif dengan menganjurkan satu pertandingan yang bernama 'Warisi Tradisi'.

Pertandingan ini sangat menarik kerana ia mengunjurkan kepada orang ramai supaya mengembalikan tradisi hari raya yang semakin dilupakan. 10 pemenang akan mendapat voucher KFC bernilai RM100 setiap seorang untuk dibelanjakan!

Apa yang perlu dilakukan cuma bergambar atau rakam video diri anda bersama rakan atau keluarga menyambut hari raya dengan tradisi yang unik. Kemudian, ceritakan serba sedikit tentang tradisi yang sedang anda buat itu di bahagian kapsyen. Masukkan hashtag #KFCWarisiTradisi di dalam kapsyen dan muat naik di laman Instagram. Jangan lupa untuk setkan akaun anda kepada mod public supaya gambar anda itu boleh dilihat oleh pengadil.

Warisi tradisi untuk hari raya pada tahun ini. Kembalikan senyuman.

Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 3 ulasan )
  1. Kecewa dengan agen online game yang lain?
    Ayo buruan daftar disini ya f*a*n*s*b*e*t*t*t*i*n*g :)

    BalasPadam
  2. proses cepat, minimal hanya 50rb, gabung dan menangkan puluhan dan ratusan juta rupiah jika beruntung, untuk lebih jelas hubungin 7.A.C.D.8.5.6.0

    BalasPadam
  3. ingin mendapatkan uang banyak dengan cara cepat
    di f@ns*p0ker || add pin bb 55F97BD0 :* :* ;)

    BalasPadam

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "