Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Sambil Kutip Ulat Satu Persatu Dari Kaki Pak Cik Itu, Anaknya Boleh Pula Buat Muka Meluat Tengok Ulat-Ulat Itu, Doktor Ini Kongsi Kisah ‘Anak Boleh Jadi Kejam Bila..’

15 Apr 2017
No Comment
Foto Kecil & Besar, Gambar Hiasan

Baik anak-anak mahu pun ibu bapa, bila mana sudah hidup secara berkeluarga seharusnya punya sikap saling menghormati, dan bertoleransi antara satu sama lain.

Lebih indah kehidupan bersama jika anak-anak, dan ibu bapa itu sendiri diberi penghormatan, dan didikan yang baik, agar keseluruhan keluarga dapat memenuhi kehendak, dan tanggungjawab.

Menerusi perkongsian dari doktor ini, iaitu Dr Taufiq Razif, akan situasi yang mana anak tidak tahu, atau mahu membersihkan luka di kaki ayahnya, sehingga berulat, di mana silapnya?

Mari kita ikuti perkongsian darinya.

Gambar Hiasan

Anak Boleh Jadi Kejam Bila..

Korang takkan percaya dengan apa yang saya cerita ni. Saya pernah dapat pesakit yang badannya penuh dengan ulat sampah!

Waktu anak dia masuk bilik berjumpa dengan nurse kat bilik sebelah nampak macam sopan je. Bila ditanya kenapa datang ke hospital katanya ada ulat kat kaki ayahnya. Nurse tu dah curiga dah sebab biasanya luka yang berulat ni sebab tak pernah dicuci je ataupun sebab pesakit tu memang orang kurang siuman yang tak suka lukanya dicuci.

Bila masuk je pakcik tu ke bilik pemeriksaan, bau daging mati semerbak memenuhi ruangan bilik.

Saya dah tak sedap hati dah walaupun saya nampak je kaki si pakcik tu dah berbalut. Bila saya angkat je pakcik tu ke katil, saya nampak lembaga kecil dalam lebih kurang 1 cm tengah merayap rayap kat kaki si pakcik. Tiba-tiba makin banyak dan akhirnya memenuhi lantai dan katil kat bilik rawatan.

Nurse yang muda memang dah lari bertempiaran dah. Tinggal la saya dan seorang nurse senior kat situ.

Sambil saya kutip ulat tu satu persatu saya tengok je muka anak pakcik tu. Anak pakcik tu boleh pulak buat muka meluat tengok ulat tu semua sambil buat-buat pakai sarung tangan. 

Kononnya nak bantu pegang si ayah tapi sampai ke sudah tak pegang langsung pun ayahnya.

Korang jangan ingat ni kes terpencil je. Ni kes yang biasa orang kat hospital handle tau. Kita pun sebagai ibu bapa jangan la ingat cara didikan kita ni dah terbaik. Tanya orang yang lebih tahu. Kadang-kadang kita tak sedar pun cara didikan kita la yang melahirkan anak yang kejam terhadap ibu bapanya suatu hari nanti. 

Antara contoh didikan yang boleh membuatkan anak jadi tak hormat pada kita adalah :

1. Terlalu manjakan anak secara melampau

Anak mengadu kena cubit sikit terus kita pergi jumpa guru besar untuk buat report. Anak mengadu kena rotan dengan warden sebab tak solat subuh terus kita pergi asrama dia untuk serang warden balik. Kalau depan anak pun kita tak boleh respect seorang guru, camne kita nak anak kita respect ibubapanya?

2. Ikuti segala kemahuan anak

Ada masanya kita kena ajar anak yang tak semua yang dia nak tu dia akan dapat. Cuba ajar anak untuk kawal kemahuan dia pada sesuatu. Selalu ceritakan kat anak kisah fakir miskin dan orang yang kurang bernasib baik. Biar dia belajar untuk mensyukuri apa yang ada di dalam tangan.

3. Segan nak belajar agama depan anak

Ada ibubapa yang segan nak mengaji dan belajar agama depan anak-anak. Kalau nak anak suka pada agama bukan dengan cara kita suruh dan bebel dia untuk suka pada agama tapi tunjukkan la pada si anak yang kita yang dah tua bangka ni pun masih berminat untuk mendalami ilmu agama.

4. Lupa nak jelaskan hukum hormat ibubapa

Walaupun anak kita mungkin dah diajar dalam silibus buku teks sekolah tentang hukum taat pada ibubapa tapi kita kena la selalu sebut tentang hukum taat pada ibubapa ni kat anak-anak. Cakap je yang nombor 1 kena sayang pada Tuhan. Nombor 2 kena sayang pada Nabi. Nombor 3 kena la sayang pada ibubapa sendiri.

5. Kita lupa nak kawal hiburan anak-anak

Hiburan utama anak-anak kita biasanya televisyen dan internet. American Academy of Paediatrics ( AAP ) mengatakan keganasan di dalam media massa ( media violence ) boleh menyumbang kepada perbuatan ganas anak-anak kita semua.

Jadi apa tunggu lagi, sebarkan info dan mesej ni seluas-luasnya kepada seluruh ibu bapa di Malaysia ya supaya kes ibubapa yang diterlantarkan oleh anak sendiri akan semakin berkurangan. Jangan kerana kesilapan kita sendiri dalam mendidik anak-anak membuatkan anak-anak kita sendiri yang berlaku kejam pada kita semua.

Saya Dr Taufiq Razif sendiri mendoakan agar anak-anak kita semua menjadi aset terbaik kita untuk sampai ke syurga sana, bukannya menjadi beban yang mengheret kita ke lembah neraka. Amin!

- Siakap Keli

BACA: Kata Hidup Berkeluarga, Tapi Apa Gunanya, Kalau Semua Pilih Untuk Tinggal Di 'Pulau' Masing-Masing, Diri Ini Ada, Tapi Seperti Tidak Wujud
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 0 ulasan )

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "