Sudah pasti tidak akan menang tangan untuk menguruskan segalanya. Kalau dahulu seeaktu di awal-awal perniagaan, anda boleh uruskan sendiri, tapi kini, anda memerlukan bantuan untuk membantu anda.
Tapi, kalau dah ada syarikat, apakah perkara penting yang perlu anda lakukan, sebagai pemilik syarikat, atau perniagaan tersebut?
Menerusi perkongsian dari saudara Mohd Fadzli, terdapat 5 perkara yang wajib diketahui sebelum membuka syarikat.
Mari kita baca apakah aspek penting tersebut.
1. 6 department utama yang perlu anda ada
Right Side (Making money)
a. Sales
b. Marketing
c. Operation
Left Side (Manage money)
a. Admin
b. HR
c. Finance
2. 'Staff'
Tugas Hakiki Owner Bisnes adalah "Membangun kan manusia", manakala tugas hakiki seorang pekerja adalah "Membangunkan bisnes".
So, untuk Owner Bisnes, STOP cari staff yang sama seperti anda.
Hire People to complete you, not to do the same work with you.
3. Sistem 'Filing'
So, untuk Owner Bisnes, STOP cari staff yang sama seperti anda.
Hire People to complete you, not to do the same work with you.
3. Sistem 'Filing'
A business owner is not a RISK taker but a RISK Manager - kawal risiko dan antara cara untuk mengawal risiko adalah dengan sistem filing yang efektif dan kemas.
4. Perjanjian
4. Perjanjian
Sifat dan lumrah manusia tidak sama dan untuk berurusan dengan manusia perlu ada titik persamaan.
Dalam urusan bisnes titik persamaan akan dijelmakan didalam Perjanjian atau Agreement.
5. 'Portfolio' Syarikat
Dalam urusan bisnes titik persamaan akan dijelmakan didalam Perjanjian atau Agreement.
5. 'Portfolio' Syarikat
Dalam urusan pengurusan staff (sumber manusia), HR department perlu menguruskan rekod syarikat dengan baik dan terjemahkan nya ke dalam Portfolio syarikat.
Inilah yang dikatakan Pemasaran Syarikat.
- Siakap Keli
BACA: Usahawan Muda Ini Kongsi Tip Bagaimana Anda Boleh 'Approach' VIP Ketika Di Majlis, Untuk Bina 'Networking' Atau Membantu Bisnes Anda
Inilah yang dikatakan Pemasaran Syarikat.
- Siakap Keli
BACA: Usahawan Muda Ini Kongsi Tip Bagaimana Anda Boleh 'Approach' VIP Ketika Di Majlis, Untuk Bina 'Networking' Atau Membantu Bisnes Anda