Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Sudah Pergi Ke LHDN, Lelaki Ini Kongsikan Antara Sebab Ramai Tak Dapat BR1M Dan Bagaimana Cara Untuk Buat Rayuan

7 Mac 2017
No Comment

Nampaknya BR1M telah menjadi bualan hangat hari ini, rata-rata mengeluh kerana tidak dapat wang bantuan kerajaan itu dengan pelbagai alasan terutamanya melibatkan pengesahan pendaftaran SSM.

Ramai tertanya-tanya kenapa boleh jadi begini, ada mereka mencadangkan supaya pergi ke pejabat Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) untuk merujuk mengenai perkara ini.

Berikut adalah jawapan yang diperlolehi oleh saudara Ayie Lantana selepas dia telah pergi ke pejabat LHDN, jadi bagi mana mereka yang gagal untuk mendapat BR1M bolehlah buat rayuan dengan mengemukakan dokumen yang diminta pada tarikh yang dinyatakan.


Saya baru keluar dr LHDN cawangan.. info yang saya peroleh walaupun saya bukan penerima BRIM 

1. Yang tidak layak, tak kirelah ape sebab boleh kemuka rayuan bermula 3 April - 31 Mei 2017

2. Kenapa pemohon yang memiliki SSM perlu kemuka dokument perniagaan? Kerana tujuan kerajaan beri BRIM adalah untuk golongan pendapatan rendah, ade peniaga yang kaya raya dapat BRIM hanya kerana mereka tidak membuat potongan kwsp dan tidak membayar cukai, kerajaan tidak dpt kesan pendapatan mereka dan mereka masih terima BRIM. 

Pemilik SSM yang berniaga kecil2 boleh buat rayuan dgn kemukan dokumen berkaitan bermula tarikh seperti diatas.

3. Masalah-masalah lain : 
Cth 1 : perlu kemuka sijil pengesahan perkahwinan : ade kes pasangan sdh bercerai tp suami masih dpt BRIM RM1050, sepatutnye dpt RM450 shj, ini mengakibatkan bekas isteri gagal dpt BRIM kerana x update dlm sistem ( ini pembelaan kpd hak wanita ) dan kpd yg ade mslh ini boleh kemuka rayuan dan bukti di LHDN sprt tarikh di atas.

Cth 2 : tiada pengesahan berhenti belajar
Mahasiswa yg dpt baucer buku RM250 perlu kemuka dokument tamat belajar utk layak dpt Brim org bujang RM450 ( untung RM200 ), pergi ke LHDN bermula tarikh spt diatas.

Cth 3 : nama anda tersenarai dlm tanggungan pemohon lain
Yang ni semak sendiri, kalau ayh kite dpt, make sure dlm permohonan ayah kite, kite tiada dlm tanggungan jika kite bekerja sendiri.

Dokumen2 yang berkaitan akan dimaklumkan oleh LHDN selepas mendapat taklimat dari MOF, dan bile dah jelas nanti LHDN akan maklum untuk kemudahan pemohon.

Stakat ni dulu sy taip, lenguh pnjg2 dan sy rase korg x bace sgt pon. Hahaha.. yg penting ingat fakta! Rayuan bermula 3 April - 31 Mei 2017 dan bawa dokument berkaitan!.. Bersabarlah semua, rezki rahsia Allah..

# Boleh Share Jika Perlu..

- Siakapkeli.my
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 0 ulasan )

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "