Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Sebelum Buat Keputusan Sama Ada Pergi Mengembara, Atau Mengembara Untuk Kerja, Hadam Dahulu 5 Perbezaan Ini, Agar Tidak Tersilap Langkah

26 Mac 2017
No Comment

Bagi mereka yang ‘travel’ semestinya mempunyai perancangan, juga masa yang perlu diikuti kerana pada satu ketika akan pulang semula ke tanah air.

Namun begitu, buat mereka yang merancang untuk bekerja, dan perlu mengambara ke luar negara, ia sudah membawa penegertian yang berbeza, dan memerlukan perancangan yang lain, tidak sama seperti ‘travel’.

Menerusi perkongsian dari saudara Khairul Jamain yang mana mengembara, dan ada ketikanya dia bekerja untuk menampung perbelanjaan, telah kongsikan beberapa perbezaan antara ‘travel’, dan mengembara untuk kerja.

Jom kita baca pengisiannya.


Perbezaan mengembara dan mengembara untuk kerja

Semenjak aku datang semula ke Korea Selatan ini ramai yang tanya aku soal kerja.Agak sukar untuk aku menjawab persoalan itu sebenarnya dan bagi aku ada perbezaan antara mengembara(travel) dan mengembara untuk kerja.

Definisinya juga sudah pasti berbeza. Aku hanya mengembara dan bila aku habis duit baru aku cari kerja sementara dan sambung pengembaraan aku. Definisi mengembara adalah 3 perkara tempat tinggal, makan dan pengangkutan dan bagi aku definisi mengembara untuk kerja ini terlalu banyak dan biasanya di bebani komitmen.

Aku dapat lihat perbezaan antara mengembara dan mengembara untuk kerja dan ini adalah beberapa perbezaan yang aku lihat.

1. Kerja 

Untuk mengembara biasanya mereka ni tak memilih dan selagi boleh kumpul duit mereka akan kumpul duit dan bergerak ke destinasi seterusnya,biasanya mereka ini kreatif dan mempunyai banyak idea untuk menjana pendapat sampingan. 

Bagi mengembara untuk kerja pula biasanya mereka akan cuba mencari kerja secepat mungkin dan hanya datang untuk mendapatkan duit dan tidak banyak belajar tentang budaya dan cara hidup tetapi kelebihan mereka, mereka cepat belajar cara hidup dan persekitaran tempat kerja.

2. Fizikal

Fizikal ini subjektif dan bergantung pada individu. Apa yang aku dapat lihat mengembara dan mengembara untuk kerja ini bergantung pada budaya dan cara hidup mereka di negara sendiri. Sebagai contoh jika di negara sendiri dia melakukan kerja secara malas dan apabila dia bekerja di luar, mereka agak sukar untuk menerima budaya kerja di negara-negara yang maju dan membangun kerana perbezaan budaya dan cara hidup.


3. Mental

Mental ini yang dapat aku lihat biasanya traveler-traveler ini jenis hati kering dan mental kuat kerana dia sendiri sudah membuat keputusan untuk mengembara dan harus menerima segala apa cabaran. 

Mengembara untuk kerja ini biasanya mereka kurang bersedia dan terlalu manja, mungkin kerena mereka tidak diberi pendedahan tentang realiti dan fantasi bekerja di luar negara.

4. Tempoh 

Untuk pengembara mereka akan gunakan tempoh visa itu sebaik mungkin dan tidak akan overstay kerana mahu meneruskan pengembaraan mereka,berbanding mengembara sambil bekerja jika mereka selesa bekerja di sesebuah negara mereka mempunyai 2 pilihan sama ada memohon visa pekerja atau overstay.

5. Duit 

Pengembara biasanya mempunyai target dan sesudah mencapai target mereka akan menuju ke destinasi seterusnya. Mengembara untuk bekerja mereka akan cuba kumpul duit sebanyak mungkin untuk di bawa pulang ke tanah air.

Hongdae back streets

Nasihat aku yang nak kerja di Korea ini, kau jangan sampai kena tipu sebab banyak sangat kes penipuan kerja kat sini, kononnya " melayu tolong melayu" .

Realitinya berapa ramai orang malaysia yang tersadai kat sini gara-gara kena tipu dan percaya agent "melayu tolong melayu"

Ok , jalan dulu.

- Siakap Keli

BACA: Berbaloikah, Pengembaraan Jangka Masa Panjang, 10 Perkara Ini Anda Bakal Hadapi, Ia Mungkin Sesuatu Yang Kurang Menyenangkan
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 0 ulasan )

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "