Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Pertikai Bahasa Inggeris Diucapkan Faiz Subri, Lelaki Ini Beri Teguran 'Pedas' Kepada Seorang Wartawan

11 Jan 2017
No Comment

Baru-baru ini nama Malaysia telah harum di persada sukan bola sepak dunia selepas penyerang pasukan bola sepak Pulau Pinang telah berjaya menerima anugerah Puskas Fifa 2016 iaitu anugerah untuk jaringan bola terbaik di dunia.

Namanya menjadi sebutan, malah sebaris dengan bintang bola sepak dunia, namun kerana beliau kurang fasih berbahasa Inggeris ada pihak yang tidak berpuas hati dengan mengkritiknya, sedangkan ramai bintang bola sepak pada malam itu tidak pandai pun berbahasa Inggeris.

Seorang lelaki bernama Joe Najib telah tampil memberi teguran kepada seorang wartawan daripada sebuah portal berita yang dilihat mengkritik ucapan Faiz Subri tersebut.

Jom kita baca.

I think my English is quite good. 

No. I take it back. 

I think my English is very good. Above average at the very least.

So when an unknown #********** writer by the name of T***** ***** criticized #FaizSubri for his broken English when he delivered his speech, I felt somewhat obligated to write this.

Some of Malaysia's greatest achievers on the global stage don't have a strong command of the language. Even our living legend Datuk Lee Chong Wei speaks neither English nor Bahasa Malaysia fluently. 'Cukup makan' we say.

But you know what? No one criticized him. 

Why is that?

Because he let his wins and achievements do the talking.

Every drop of sweat that trickled down his chin on to the court is worth more than any English or BM word we know that he doesn't.

The same with Faiz Subri. Half a year ago, nobody knew who this man was. He became an overnight sensation, propelled into the global spotlight with that physics-defying free-kick.

And last night, he, like DLCW and many other home-grown sports personalities before him, made Malaysia proud, by bagging an award that is not only a first for Malaysia, but a first for all of Asia as well. And quite possibly, no one else from this part of the world will ever win it again. Quite possibly.

So T******, what has your flawless command of the English language brought you other than your monthly paycheck, to sit behind a keyboard and write toilet-paper-worthy articles such as this? I won't even go to the extent of asking what have YOU done to make this country proud.
Heck, I don't even think your own neighbours know your name lah.

Tak malu ke.

Bahasa Malaysia. (BI Tak power, ini je mampu translate)

Saya rasa bahasa Inggeris saya baik.

Tidak, saya tarik balik.

Saya fikir bahasa Inggeris saya sangat baik, tapi lebih kurang setakat ini sahaja.

Oleh itu, apabila #************ yang penulis yang dikenali dengan nama T****** N**** mengkritik #FaizSubri berbahasa Inggeris ketika beliau menyampaikan ucapannya, saya rasa terpanggil untuk menulis ini artikel ini.

Sebahagian daripada pelajar cemerlang Malaysia di peringkat global pun tidak mempunyai penguasaan bahasa Insggeris yang hebat. 

Walaupun jaguh badminon negara Datuk Lee Chong Wei tidak hebat menggunakan Bahasa Inggeris dan Bahasa Malaysia dengan fasih atau Cukup makan' jer, tapi tidak siapa yang mengkritik beliau.

Kenapa?

Kerana dia membiarkan kemenangan dan pencapaian beliau yang bercakap.

Setiap titisan peluh yang menitis ke bawah dagu semasa di atas gelanggang lebih bernilai daripada apa-apa perkataan Bahasa Inggeris atau BM yang beliau perkatakan.

Begitu juga dengan Faiz Subri, setengah tahun yang lalu, tiada siapa yang kenal siapakah orang ini, dia menjadi sensasi dalam sekelip mata, menjadi perhatian dunia selepas mengambil sepakan 'freekick' melawan hukum fizik.

Beliau seperti DLCW dan banyak lagi personaliti sukan negara yang pernah membuat Malaysia bangga, semalam beliau telah menerima anugerah dengan menjadi orang Asia pertama, tiada orang lain di dunia ini menang lebih daripada sekali.

Jadi T******, mungkin penguasaan Bahasa Inggeris anda hebat yang membawa amda mendapat gaji bulanan, duduk di belakang 'keyboard' dan menulis di atas kertas seperti ini? tetapi saya tidak akan sampai ke tahap bertanya apa yang telah kamu lakukan untuk buat negara bangga dengan anda.

Saya rasa jiran kamu sendiri pun tidak tahu nama kamu. tak malu ker?Joe Najib

- Siakapkeli.my
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 0 ulasan )

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "