Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Caj Wad Hospital Kerajaan Seluruh Negara Akan Dinaikkan 50% Mulai Januari 2017

14 Nov 2016
No Comment

KUALA LUMPUR: Pihak Kementerian Kesihatan dalam satu kenyataan dijangka akan menaikkan caj wad dan rawatan di seluruh hospital kerajaan sehingga 50 peratus mulai Januari 2017, lapor Kosmo.

Kadar kenaikan caj baru berkenaan akan melibatkan pesakit-pesakit yang dirawat di kelas 1 dan kelas 2 di mana ia akan melibatkan semua jenis rawatan untuk warganegara seperti bayaran wad am dan wad bersalin, rawatan pesakit ditahan dalam wad, fisioterapi, radioterapi dan nuklear, nefrologi serta psikiatri.

Bagaimanapun kenaikan itu tidak akan melibatkan pesakit warganegara yang memilih untuk dirawat di kelas 3, caj wad dan rawatan kekal dengan kadar lama.

Memetik laporan Astro Awani, Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr S. Subramaniam telah mengesahkan kenaikan caj rawatan hospital kerajaan ini.

Beliau menegaskan kenaikan tersebut wajar memandangkan kos operasi hospital yang semakin meningkat

"Kali terakhir KKM melaksanakan kenaikan caj hospital kerajaan adalah pada 1982, iaitu 34 tahun lepas.

"Walaupun kita naik sedikit berbanding bayaran dulu, tetapi masih ada subsidi yang besar terhadap pesakit kelas 1 dan kelas 2.

"Tanggungjawab utama KKM adalah untuk pastikan bahawa kumpulan (masyarakat) miskin dan berpendapatan rendah yang datang ke sistem perkhidmatan awam tidak dikenakan apa-apa bayaran. Kita tidak lari daripada prinsip itu," katanya

Dianggarkan sebanyak 75 pe­ratus daripada 31 juta penduduk negara ini memilih hospital kerajaan bagi mendapatkan rawatan berbanding hanya 25 peratus yang memilih hospital swasta.

Ketika ini Malaysia mempunyai 143 buah hospital kerajaan de­ngan 41,389 buah katil manakala 183 buah hospital swasta dengan 12,000 katil.

Beliau tutur menegaskan, kenaikan berkenaan dibuat ekoran caj rawatan di hospital-hospital kerajaan masih rendah jika dibanding dengan negara-negara ASEAN lain. - Siakapkeli.my
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 0 ulasan )

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "