Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

"Penggunaan Wet Tissue Dengan Salah Boleh Memudaratkan Kesihatan Bayi," Ibu Ini Kongsi Apa Terjadi kepada Anaknya

13 Ogo 2016
No Comment

Ibu akan disuruh untuk menyusukan anak mereka seawal hari pertama kelahiran kerana susu pertama ibu mempunyai khasiat dan antibodi yang tinggi kepada bayi.

Bayi yang baru dilahirkan sudah pasti kita ketahui agak lemah antibodi da ketahanan, setiap bayi mempunyai tahap ketahanan badan tidak sama dengan bayi lain.

Ketika ini mereka mudah terdedah kepada jangkitan seperti kuning, ruam dan sebagainya, namun, apa yang dikongsikan kali ini pula adalah cara penjagaan bayi yang sering orang ramai lakukan, iaitu membasuh najis bayi mengunakan tisu basah.

Kenapa dengan menggunakan tisu basah? bahaya ker? jom kita baca pengalaman ibu ini yang dikongsikan oleh page Info Ibu Hamil.


Asslamualaikum admin hari ni sy nak share pengalaman sy..ni anak sy yg pertama..umur dah 2 bulan 9 hari..baby boy..anak sy ditahan wad dah 2 hari kerana kencing kotor berpunca dari wet tissue..

Saya: Doktor..macamman anak saya boleh kena kencing kotor?? Berpunca pada mase saya pregnant kan dye ke?? Sebab masa saya pregnant kan dye saya ada kne kencing kotor sekali tapi xde makan ubat..then next apointment da xde dah kencing kotor saya tu..

Doktor pakar: Bukan puan..sebenarnya berpunca dari ibu2 mengunakan wet tissue masa bersih kan najis baby..

Saya: Wet tissue??? Wet tissue kn mmg khas untuk baby?? Maaf ye bagi saya macam x masuk akal je?? Saya siap pakai jenis untuk sensitif skin yg ade vitamin E dan aloe vera lagi..xkan lah itu puncanya??

Doktor pakar: Ye puan..puan dengar memang macam x masuk akal taip itu lah hakikatnya dan kesilapan ibu2 kite skarang ni..jarang kes macam ni berlaku..sebab dye tengok pd antibody baby dan juga pada masa umur berapa start guna kan wet tissue tu..kegunaan wet tissue ni x elok sbenarnya..

1. Wet tissue mengandungi banyak cemical.

2. Kita tak tahu sama ade wet tissue ni bersih atau tidak kerana dye buat dari kilang..kita x tau macam mana proses wet tissue ni..

3. Puan juga bley tgk pd wet tissue punya MFG date dan EXP date..contoh kalo dye buat 2016 tp tahan smpai 2019..so kuman yg ade pd wet tissue tu kte x tau brape bnyk yg trdedah di kilang mase dye pack tissue ni..so germs yg ade dah terperap sgt lama pd tissue tu..dan bwk pd baby..

Kes mcm ni memang jarang dgr..tapi jika puan gunakan wet tissue mase bersihkan najis baby mmg sangat tak bagus kerana kuman x hilang lagi pade kemaluan baby..ye puan nmpk bersih bila najis dah xde..tp kuman masih ade..lepas tu puan pakai kn dye pampers dan kuman dari wet tissue dan kuman najis tu dah terperap dekat pampers baru baby mase pakaikan dye..

Jadi bila baby kencing, kuman tu boleh merebak dalam kemaluan baby ye..sebab bila pampers lencun baru puan tukar..sebernarnye x bagus juga pakai pampers ni sebab tu org dulu2 dye pakai lampin dan cuci najis baby dgn air yang mengalir..bukan saya kata pampers x bole pakai still bole pakai lagi tapi kena basuhlah kemaluan baby stiap kali tukar pampers..kalo x cuci dgn air yg mengalir itu lah punca baby ade kuman..

Lagi bagus cuci dengan sabun..kita yang dewasa ni pon cuci bila kencing n buang air besar..baby pon same sebenarnya kena cuci..tapi banyak ibu ambil mudah sebab tu bole kena kencing kotor..nak pakai wet tissue bole..tapi bukan pada kemaluan baby ye puan..sbb baby to sensitive antibody baby masih x kuat macam orang dewasa..seelok eloknya memang cuci dgn air mengalir lebih baik dari guna tissue atau wet tissue..kalo lmbt puan rawat boleh menyebabkn buah pinggang baby rosak ye..

Kita penat angkat baby stiap kali nk cuci najis xpe sbb baby masih depan mata..jgn kita penat mananggung rindu bila dye dah tiada..nnt kita x bole maaf kn diri kita atas kesilapan yg kita nmpk remeh..yg remeh tulh bole jd serius..ajal mmg ditgn tuhan tp kita syg kn anak mesti kita nk anak sihat dan yang terbaik untuk dye..

Mencegah lebih baik dari merawat..

Doakan anak saya membesar dengan sihat dan cepat sembuh ye..



Muhammad Darwisy Hurairah

- Siakapkeli.my
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 0 ulasan )

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "