Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

(Gambar & Video) Jet Sukhoi Rusia 'Mengacah' Kapal Pemusnah AS

15 Apr 2016

WASHINGTON 14 April – Dua jet pejuang Rusia melakukan 'penerbangan simulasi serangan' ketika mendekati sebuah kapal pemusnah milik Amerika Syarikat di Laut Baltik kelmarin.

Tindakan itu disifatkan oleh tentera AS sebagai interaksi yang paling agresif setakat ini.

Menurut pegawai tentera AS, jet jenis Sukhoi SU-24 itu turut membuat 11 penerbangan sama sehari sebelumnya dan dilihat sangat hampir dengan kapal pemusnah itu.

Bagaimanapun, katanya, jet tersebut dilihat tidak membawa sebarang senjata.

Selain itu, turut dilaporkan sebuah helikopter Rusia jenis KA-27 Helix terbang sebanyak tujuh kali mengelilingi kapal yang dikenali sebagai USS Donald Cook sambil merakam imej kapal terbabit.

Tentera AS cuba untuk menghubungi pesawat Rusia terbabit menerusi siaran radio namun, tiada jawapan diterima,” kata satu sumber sebagaimana lapor Utusan Online.

Pegawai memerintah USS Donald Cook menyifatkan tindakan oleh tentera Rusia itu tidak selamat dan tidak professional.

Pusat Kawalan Eropah Tentera AS dalam satu kenyataannya pula memaklumkan, pihak berkuasa AS menggunakan saluran diplomatik untuk menangani interaksi terbabit manakala insiden yang berlaku juga sedang dinilai oleh Tentera Laut AS.

Menerusi gambar dan video yang dikeluarkan oleh pihak tentera, dapat dilihat jet itu terbang pada altitud rendah dan hampir dengan kapal terbabit. - Siakapkeli.my





Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 0 ulasan )

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "