Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Guna Doraemon Untuk Panggil Hujan Selepas Terjejas Kerana Kemarau

30 Jun 2015
No Comment


Phrae (Thailand): Kerana terjejas akibat berlaku kemarau teruk di daerah Nong Muang Khai, penduduk kampung telah mengambil inisiatif mengadakan upacara memanggil hujan menggunakan seekor kucing.

Tetapi apa yang pelikknya, kucing tersebut adalah patung kucing di dalam rancangan kanak-kanak popular Jepun iaitu Doraemon.

Mereka menggunakan watak patung robot itu menggantikan kucing hitam yang selalu digunakan kerana mengelak dituduh menganiaya dan mendera haiwan.

Upacara tersebut dilakukan oleh seorang pemilik ladang jagung di Wan Luang, dia meletakkan patung Doraemon tersebut di dalam sebuah sangkar kayu sebelum diarak mengelilingi kampun untuk meminta hujan turun.

Berdasarkan kepercayaan asal mereka, seekor kucing bewarna hitam sepatutnya digunakan di dalam ritual berkenaan sebagai korban untuk meminta hujan.

Tindakan menukar dengan patung Doraemon adalah kerana bimbang jika menggunakan kucing hidup mereka akan dikecam oleh orang ramai.

“Kami akhirnya terpaksa menggunakan patung Doraemon kerana sukar untuk mencari patung kucing,” katanya.

Ujarnya, sangkar itu dibawa ke lima lokasi yang dipercayai didiami oleh nenek moyang mereka diikuti satu acara keagamaan di sebuah kuil.

“Walaupun upacara itu tidak membawa hujan tetapi penduduk tetap gembira dan ia membantu menenangkan mereka ketika ini,” jelasnya. - Siakapkeli.my
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 0 ulasan )

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "