Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Cuaca Panas Melampau Di India Sudah Korbankan Lebih 1000 Nyawa

29 Mei 2015
No Comment


India tengah mengalami gelombang panas terlampau yang hebat di mana sehingga kini, lebih dari 1.000 warganya telah meninggal akibat bencana ini.

Gelombang panas yang terjadi kali ini India adalah yang terburuk dari yang pernah terjadi sejak 2007 di mana pada 2007 hanya  lebih dari 100 orang penduduknya mati akibat suhu udara yang mencapai 45 derajat Celsius.

Kejadian sebelum ini tersebut berlaku di India adalah merupakan sejarah pertama kali manusia mati kerana cuaca panas melampau. Negeri Uttar Pradesh, yang merupakan antara negeri yang termiskin dan paling banyak penduduk merupakan kawasan yang paling teruk terjejas.

Dari laporan sudah lebih 1000 nyawa melayang setakat ini selain berratus ribu yang terjejas kerana gelombang melampau ini.Suhu di sana dikatakan hamapir mencapai 50 darjah celcius.

Negeri lain ang turut terjejas teruk adalah Kota Telangana di mana kawasan ini mencatat suhu paling panas iaitu 48 darjah celcius dan kemudiannya Andhra Pradesh bersuhu 47 darjah celcius.

Suhu panas luar biasa ini sudah melanda sejak pertengahan April lalu. Hospital di seluruh Negara Sungai Gangga telah dipenuhi pesakit-pesakit yang terjejas kerana cuaca panas tersebut. - Siakapkeli.my

Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 0 ulasan )

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "