Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Wan Azizah Angkat Martabat Wanita Jadi Timbalan Perdana Menteri Wanita Pertama Dalam Sejarah Malaysia

11 Mei 2018
Memakai baju kurung bunga dengan senyuman lembut terukir dibibir ketika menghampiri sebuah pusat membeli-belah di Petaling Jaya, gaya Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail yang sangat polos itu membuatkan ramai yang tidak menyedari akan kehadirannya ketika itu.

Dia juga sempat bergurau dengan salah seorang peniaga barangan kemas di sana ketika diajak mengambil gambar bersama sambil mengepak kipas lipat ditangan kanan serta sarung tangan yang sentiasa menjadi alas tangannya.

"Berapa harga emas sekarang? Sudah lama saya tak beli barang kemas."

Dr Wan Azizah, 65 tahun pertama kali didorong kedalam dunia politik adalah pada April, 1999 yang pada ketika itu dibawah Parti Keadilan Nasional.

Perlantikan Wan Azizah sebagai Timbalan Perdana Menteri telah dipersetujui oleh Majlis Presiden Pakatan Harapan sebaik parti itu diisytihar menang dalam pilihan raya kali ini.

"Tidak mudah untuk menerima, tetapi saya percaya dia sudah berubah dan kita sekarang bekerjasama menyelamatkan Malaysia."

Tun Mahathir juga dikatakan telah bersetuju menyerahkan kembali kedudukan Anwar sebaik dibebaskan daripada penjara serta mendapat pengampunan diraja yang akan membolehkannya bertanding dan memenangi kerusi di Parlimen.

Walaupun Dr Wan Azizah pernah berkhidmat sebagai Presiden parti dan wakil terpilih selama lebih satu dekad, ini merupakan kali pertama beliau bakal memimpin sejak tahun 2004.
Ini bermakna, sejarah sekali lagi tercipta apabila memperlihatkan Wan Azizah sebagai Timbalan Perdana Menteri wanita pertama Malaysia dan juga Presiden Parti Keadilan Rakyat bakal mentadbir negara.

Kredibiliti beliau juga terbukti apabila menang pertarungan lima penjuru melawan calon BN, Leong Kok Wee, calon PAS, Mohamed Sukri Omar, bekas wakil rakyat Teratai, Janice Lee dari Parti Rakyat Malaysia dan calon bebas Mohd Khairul Azam Abdul Aziz dengan jumlah majoriti sebanyak 61%.

Malaysia sudah bersedia untuk berubah, Tahniah Wan Azizah!

Siakapkeli.my

Sumber: The Straits Times Asia
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 3 ulasan )

  1. AJOQQ menyediakan 8 permainan yang terdiri dari :
    Poker,Domino99 ,BandarQ,BandarPoker,Capsa,AduQ,Sakong,Bandar66 ( NEW GAME )
    Ayo segera bergabung bersama kami di AJOQQ :)
    Bonus : Rollingan 0.3% dan Referral 20% :)

    BalasPadam
  2. Untuk mempermudah kamu bermain guys ajoqq menghadirkan 7 permainan hanya dalam 1 ID 1 APLIKASI guys,,,
    dimana lagi kalau bukan di ajoqq,,, Pin BB: 58cd292c

    BalasPadam
  3. ingin wujudkan impian anda , raih kesempatan dan menangkan ratusan juta rupiah hanya di ionqq,silakan invite
    pin bb#58ab14

    BalasPadam

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "