Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Jangan Ambil Mudah Kalau Anak Mengadu Sakit Telinga, Doktor Kongsi Bahaya Sakit Telinga Yang Boleh Mengancam Nyawa

17 Apr 2018
2 ulasan

Sakit telinga boleh terjadi kepada sesiapa sahaja tanpa mengenal usia sama ada dewasa mahupun kanak-kanak. Sakit telinga yang disebabkan oleh jangkitan lazimnya berlaku di antara usia enam bulan dan dua tahun. Namun ia boleh terus berlaku sehingga anak anda menjadi dewasa.

Sakit telinga merangkumi ketidakselesaan ringan hingga ke kesakitan yang mencucuk, tidak tajam atau membakar di dalam atau di sekeliling telinga anak anda.

Sekiranya ada anak yang mengadu rasa sakit pada telinga, Ibu bapa jangan buat tak endah kerana meskipun nampak remeh, sakit telinga sebenarnya berpotensi untuk mengancam nyawa.

Ikuti penjelasan dari Dr. Ezairy M.Sallih ini mengenai bahaya sakit telinga terutamanya kepada kanak-kanak.


ANAK SAKIT TELINGA, ADA CECAIR KUNING. PERLUKAH SAYA BIMBANG?

Kenapa jangkitan telinga sangat berbahaya?

Jangan dibiar jika anak anda mengadu sakit telinga, keluar cecair kuning, nanah, darah atau apa-apa yang tidak normal.

Tahukah anda bahawa komplikasi akibat jangkitan pada dalam telinga berpotensi untuk mengancam nyawa?

Jangan dibuat main!

Struktur telinga kita sebenarnya bersambung dengan hidung, tekak dan juga ada sambungan dengan rongga-rongga sekitar seperti rongga mastoid dan sebagainya.

Jika jangkitan pada telinga tidak dikawal pada peringkat awal, ia boleh merebak ke kawasan-kawasan yang saya sebutkan ini. Masalah lain dan lebih serius boleh berlaku.

Mastoiditis merupakan jangkitan yang berlaku pada kaviti mastoid yang terletak di bahagian belakang telinga. Ia merebak dari telinga tengah untuk membentuk abses atau nanah di ruang udara mastoid tulang temporal.

Pesakit yang mengalami mastoiditis kebiasaannya akan mengalami gejala klinikal dan sistematik yang sangat tidak sihat.

Jadi, apa simptom dan gejala pesakit yang mengalami mastoiditis ini? Macam mana nak tahu?

Pesakit yang mengalami mastoiditis akan dilihat septik: iaitu demam, lemah dan lesu. Kanak-kanak akan menjadi tidak selesa, kerap menangis dan tidak akan makan serta minum. Pesakit akan mempunyai tanda dan gejala dari jangkitan telinga yang lebih teruk. Akan ada tanda kemerah-merahan dan sakit serta bengkak yang signifikan di belakang telinga.

Adakah mastoiditis ini akan berhenti setakat itu sahaja?

Tidak.

Mastoiditis boleh merebak lagi jauh ke dalam sel-sel udara untuk membentuk abses atau nanah subperiosteal dan kawasan-kawasan sekitarnya!

Oleh itu, jika anak-anak anda ada mengalami dan mengadu sakit telinga, disertai demam, ada cecair keluar dari telinga, sakit juga di bahagian belakang telinga, jangan tunggu lagi. Bawa jumpa doktor untuk pemeriksaan. Pemeriksaan menyeluruh dan terperinci akan berjaya mengenalpasti masalah anak anda, walaupun untuk sesetengah kes agak sukar untuk mendiagnos pesakit pada peringkat awal.

.Sumber- Dr Ezairy M.Sallih 
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 2 ulasan )
  1. Sy tidak tau apa ini cara kebetulan saja atau gimana. Yg jelas sy berani sumpah kalau ada ke bohongan sy sama sekali. Kebetulan saja buka internet dpt nomer ini +6282354640471 Awalnya memang sy takut hubungi nomer trsebut. Setelah baca-baca artikel nya. ada nama Mbah Suro katanya sih.. bisa bantu orang mengatasi semua masalah nya. baik jalan Pesugihan dana hibah maupun melalui anka nomer togel. Setelah sy telpon melalui whatsApp untuk dengar arahan nya. bukan jg larangan agama atau jalan sesat. Tergantung dari keyakinan dan kepercayaan saja. Syukur Alhamdulillah melalui bantuan beliau benar2 sudah terbukti sekarang. Amin

    BalasPadam
  2. AJOQQ menyediakan 8 permainan yang terdiri dari :
    Poker,Domino99 ,BandarQ,BandarPoker,Capsa,AduQ,Sakong,Bandar66 ( NEW GAME )
    Ayo segera bergabung bersama kami di AJOQQ :)
    Bonus : Rollingan 0.3% dan Referral 20% :)

    BalasPadam

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "