Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

"Hei! I Dah 'Booked'", Korang Tak Tahu Ke 'Cop' Parking Untuk Orang Lain Tu Salah Dan Boleh Dipenjara 12 Bulan Serta Denda RM4,000?

22 Mac 2018

Kejadian ini mungkin pernah berlaku kepada anda sebelum ini . Berpusing-pusing mencari tempat letak kereta terbuka di pusat membeli-belah.  Anda akhirnya mendapati satu petak kosong dan telah semangat memandu terus ke arah petak tersebut dan tiba-tiba ada seseorang berjalan menuju ke petak tersebut, berdiri dan berkata, "Hei, saya dah booked dulu".

Sudah beberapa insiden berlaku, namun baru-baru ini virus ini menular dengan luas di New York dimana seorang wanita dan ibunya berlari mendapatkan petak kosong tersebut untuk meletakkan kereta mereka sedangkan ada seorang juga lelaki itu sedang memarkir keretanya ke dalam petak itu.  Insiden itu telah mengundang kemarahan lelaki terbabit dengan berkata, "ia adalah tempat letak kereta, bukan tempat letak 'kereta perempuan', kan?"



Walaupun sikap tersebut dilihat sebagai tidak bagus, persoalannya, adakah ia benar-benar menyalahi undang-undang atau tidak?  Jika anda fikir perkara ini kecil, sebenarnya ada undang-undang atau akta yang menulis tentang kejadian seperti ini.

Sudah pasti salah untuk menempah ruang letak kereta terbuka awam.

Booking ruang letak kereta dengan berdiri di dalamnya adalah sangat berbahaya.  Pemandu biasanya tidak nampak seseorang berdiri atau duduk di kotak tersebut . Kes paling tragis apabila seorang kanak-kanak lelaki berusia 3 tahun menunggu di ruang letak kereta tersebut selama 90 minit sebelum ibunya datang untuk mengambil petak parkir tersebut.

Berdiri di tempat letak kereta untuk "menempah" ia sebenarnya secara khusus disebut dalam Seksyen 50 (3) Akta Pengangkutan Jalan 1976 (RTA), dan merupakan kesalahan jenayah. Seksyen ini bertajuk "gangguan dan pengimejan yang menyalahi undang-undang" , dan berbunyi:



“If any person, otherwise than with lawful authority, remains on any road or at any parking place for the purpose of importuning any other person in respect of the watching or cleaning of a motor vehicle, or for the purpose of directing any driver of a motor vehicle in respect of parking on such road or at such place, he shall be guilty of an offence.”

Seperti yang anda lihat, undang-undang ini juga merangkumi situasi di mana seseorang kekal di tempat letak kereta sebagai "jaga", atau menawarkan untuk membersihkan kereta yang memasuki ruang letak kereta. Dan kerana undang-undang tidak menyatakan, ia akan dikenakan kepada orang awam (seperti di jalan) dan swasta (seperti di pusat membeli-belah) ruang letak kereta. Penalti am RTA terpakai untuk undang-undang ini, dan berada di bawah Seksyen 119, yang meletakkan hukuman denda sehingga RM2,000 atau sehingga 6 bulan penjara. Mengulangi kesalahan dikenakan denda sehingga RM4,000, dan / atau sehingga 12 bulan penjara.



Kini, anda tahu apa yang tidak boleh dilakukan, anda juga harus tahu bahawa 'menempah' tempat letak kereta adalah jenayah di bawah Akta Pengangkutan Jalan, anda boleh melaporkan sebarang insiden ke Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).

Orang ramai sebenarnya mempunyai beberapa cara untuk membuat laporan kepada JPJ (dengan bukti foto atau video):

Menghantar mesej dengan apa-apa butiran
  • 011-5111 5252 melalui WhatsApp
  • Menghantar e-mel ke aduantrafik@jpj.gov.my
  • Memanggil 03-8886-6412
Pastikan foto / video anda menunjukkan plat lesen pesalah itu, serta kesalahannya. Anda juga harus menyediakan beberapa butiran termasuk:
  • Nama anda (masukkan IC)
  • Lokasi
  • Tarikh dan masa
  • Plat lesen
  • Butiran mengenai apa yang berlaku

Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 3 ulasan )
  1. Terpercaya, Berpengalaman, CS ramah dan online 24 jam.
    Gabung dengan kami (www,updatebetting,co) dan dapatkan cashback 3% setiap minggunya.

    BalasPadam
  2. Ayo daftarkan diri Anda di F4ns Bett1ng
    Kontak bbm 5ee80afe

    BalasPadam
  3. AJOQQ menyediakan permainan poker,domino, bandarq, bandarpoker, aduq, sakong dan capsa :)
    ayo segera bergabung bersama kami dan menangkan uang setiap harinya :)
    AJOQQ juga menyediakan bonus rollingan sebanyak 0.3% dan bonus referal sebanyak 20% :)

    BalasPadam

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "