Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

"Apa Makna Kewarganegaraan Bagi Anda Jika Tidak Dapat Menguasai Bahasa Kebangsaan Sendiri?" - Prof Datuk Dr Teo Kok Seng

28 Feb 2018
Gambar Hiasan

Kemerosotan perpaduan dan hubungan etnik dalam kalangan masyarakat Malaysia sedikit sebanyak boleh dikaitkan dengan sistem pendidikan sejagat negara ini.

Prof. Datuk Dr. Teo Kok Seng, seorang Profesor Bahasa Melayu yang juga merupakan seorang Ahli Utama Institut Pengajian Etnik di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), berkata ini adalah disebabkan pelbagai isu berhubung hak istimewa orang Melayu yang termaktub dalam Perlembagaan yang dipersoalkan oleh para belia daripada kumpulan etnik lain.

Beliau berkata ini juga berpunca daripada sistem pendidikan, khususnya ada beberapa sekolah pelbagai aliran yang membolehkan pengasingan etnik pada usia yang sangat muda.

"Hubungan etnik kini berada ditahap yang mencabar.  Cabaran ini terutamanya ditimbulkan oleh belia bukan Melayu yang sering mempersoalkan tradisi Melayu dan enggan menerima tradisi Melayu sebagai salah satu komponen utama pembangunan negara."

"Tahap hubungan etnik di Malaysia adalah sama dengan frasa, 'Kenal Cina'.  Frasa ini dikira sangat cetek; ini berkaitan dengan sistem pendidikan kita," katanya semasa menyampaikan kertas kerja mengenai tradisi Melayu dan Perlembagaan pada hari terakhir Sultan Nazrin Muizzuddin Shah Muzakarah 2018 di Pusat Konvensyen Aman Jaya semalam.



Beliau berkata perbuatan membenarkan penyisihan etnik pada usia lima tahun, dari peringkat pra sekolah ke sekolah rendah, yang mempunyai tiga aliran, membuatkan ia lebih sukar bagi para pelajar untuk bergaul apabila mereka akhirnya bertemu di peringkat sekolah menengah.

"Ini (hubungan etnik yang lemah) mesti ditangani dan ia mesti menuju ke arah sistem pendidikan aliran utama, seperti yang diamalkan di negara-negara jiran seperti Singapura, Indonesia dan Thailand.

"Kita perlu menggubal kembali sistem pendidikan supaya ia menjadi aliran utama. Di mana-mana sahaja di dunia, sistem pendidikan aliran utama digunakan untuk menyatukan golongan belia dan mewujudkan satu negara dengan identiti utama, "katanya.

Beliau berkata, apa yang lebih menyakitkan hati adalah, walaupun di dalam sebuah negara dengan variasi sistem pendidikan, masih ada lagi satu bahagian masyarakat yang gagal bertutur dalam bahasa Melayu dengan baik walaupun ia adalah bahasa kebangsaan dan secara efektif, ia juga adalah tulang belakang bangsa.

"Ini tidak betul. Sebagai warganegara yang tidak dapat menguasai bahasa kebangsaan sendiri, apakah makna kewarganegaraan anda? Ini adalah perkara kebangsaan yang sangat serius tetapi ia tidak dibangkitkan oleh ahli politik kerana beberapa sebab.

"Tetapi sebagai ahli akademik, saya bercakap berdasarkan pengetahuan. Walaupun selepas ini, saya dikritik dan dilayan dengan penghinaan terhadap media sosial, saya tidak peduli kerana apabila saya bercakap tentang pendidikan, saya hanya mempunyai satu fokus dalam fikiran, iaitu perkembangan negara, "katanya.

Siakapkeli.my

Sumber: New Straits Times
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 2 ulasan )

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "