Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Tudung Akhir Zaman: Antara Tuntutan Syariat Dan Kegilaan Berfesyen

29 Jan 2018
3 ulasan
Setiap umat Islam diwajibkan untuk menutup aurat baik lelaki mahupun perempuan.  Bagi lelaki auratnya daripada pusat hingga ke paras lutut, bagi perempuan pula auratnya adalah keseluruhan tubuh kecuali muka dan dua tapak tangan hingga ke pergelangan tangan.

Selain disyariatkan untuk memakai pakaian yang tidak menjolok mata, kaum hawa juga diwajibkan menutup aurat dikepala dengan memakai tudung.  Namun pun begitu, hari ini ramai daripada mereka mula mengenakan tudung atau hijab dalam pelbagai bentuk seolah-oleh ianya sudah menjadi satu fesyen atau trend hangat masa kini.

Perkembangan trend pula dilihat semakin bervariasi dengan segala macam jenis, bentuk, warna dan cara pemakaian yang boleh digayakan.  Walaupun begitu, ramai diantara mereka yang memakai tudung tetapi dengan cara penggayaan yang salah dan tidak mengikut tuntutan syariah dalam panduan menutup aurat.



Ikuti coretan daripada Muhammad Shafri yang mengulas isu tudung berfesyen yang semakin menjadi ikutan wanita zaman kini tanpa menghiraukan panduan menutup aurat sempurna.

Kepada perempuan di luar sana tolonglah berhenti pakai tudung bawal, tudung shawl atau apa sahaja jenis tudung yang belit dekat leher lepas tu ikat belakang sampai nampak dada dan leher. Berfesyen tidak salah tapi jangan jadikan fesyen itu fesyen yang di benci oleh Allah.

Pakai tudung brand yang mahal-mahal lagi trendy masa kini. Harga ratusan ringgit tapi bila pakai yang di belakang labuh dan yang di depan pula bagai tak cukup kain. Wahai perempuan bila pakai tudung tolonglah tutup aurat dengan sempurna.

Allah dah bagitahu dalam Al-Quran labuhkan kain tudung hingga menutupi dada dan haram hukumnya mendedahkan aurat sekalipun hanya 'bentuk aurat' kepada bukan mahram.


Sebenarnya niat kalian pakai tudung kerana Allah atau kalian pakai tudung sekadar nak ikut trend masa kini? Bak kata pepatah, "Tepuk dada tanyalah selera". Kalau niat kalian pakai tudung kerana Allah saya harap selepas ini kalian boleh melabuhkanlah kain tudung kalian hingga menutupi dada-dada kalian.

Wahai perempuan,

Kalian nak nampak cantik pada pandangan manusia atau nak nampak cantik pada pandangan Maha Pencipta? Nak raih pandangan manusia atau nak raih pandangan Allah? Bernilai sangat ke pujian manusia yang belum tentu ikhlas pada mata kamu itu?



Berhentilah dambakan perhatian dan pujian daripada manusia. Lagi-lagi daripada seorang lelaki. Kerana hidup ini yang kita mahu adalah redha Allah, bukannya perhatian dan pujian manusia.

Sedarlah bahawa kalian adalah sebaik-baik perhiasan dunia. Dan di dunia ini wanita solehah tidak pernah lenyap kerana wanita solehah itu adalah kalian yang tinggi cintanya kepada Allah dan Rasulullah.

Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 3 ulasan )
  1. Update Betting adalah situs judi online terpercaya dan berpengalaman di Indonesia
    Depo/wd hanya 50rb saja loh.. mari daftar

    BalasPadam
  2. F4ns Bett1ng, s1tus Jud1 b0la 0nline terpercay4
    minimal dp/wd 50rb

    BalasPadam
  3. AJOQQ menyediakan permainan poker,domino, bandarq, bandarpoker, aduq, sakong dan capsa :)
    ayo segera bergabung bersama kami dan menangkan uang setiap harinya :)
    AJOQQ juga menyediakan bonus rollingan sebanyak 0.3% dan bonus referal sebanyak 20% :)

    BalasPadam

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "