Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

12 Tanda Pada Anggota Badan Sebagai 'Isyarat' Anda Sedang Mengalami Tekanan

8 Nov 2017

Tubuh badan kita bukan mesin yang sentiasa boleh bergerak tanpa erti penat dah lelah. Badan akan mengalami kesakitan terhadap bahagian-bahagian tertentu untuk memberi isyarat tentang kesihatan badan anda.

Tahukah anda, setiap kesakitan yang anda alami mempunyai maksud tertentu. Menurut Dr. Susan Babel, ahli psikologi pakar dalam kemurungan, mencadangkan teori yang menarik tentang isyarat tubuh kita.

Berikut beberapa ilustrasi yang menunjukkan teori Babel, serta cadangan mudah tentang bagaimana menangani masalah emosi. Mari cuba isyarat mana yang sedang alami.

Menurut psikologi, ketidakselesaan dan kesakitan ialah isyarat kecemasan untuk ketakutan rahsia dan isu yang tidak dapat diselesaikan. Kesakitan kronik adalah gejala tekanan dan masalah emosi, terutama apabila tiada kecederaan fizikal.

1. Kepala
Terlalu bimbang terhadap tekanan adalah punca utama sakit kepala. Ia boleh berlaku kerana kebimbangan mengenai kemungkinan kegagalan, perkara-perkara kecil, atau tergesa-gesa.

Berikan sedikit masa untuk diri sendiri setiap hari. Biarkan diri anda berehat, dan jangan risau tentang apa-apa semasa merehatkan diri.

Hanya berehat, dan jangan merasa bersalah mengenai perkara yang difikir. Produktiviti anda hanya akan dirangsang pada masa ini yang dihabiskan dengan tenang. Anda tidak akan mengalami sakit kepala lagi.

2. Leher

Sakit di leher menandakan beban kebencian terhadap orang lain dan ketidakpuasan dan ketidaksempurnaan diri kita sendiri. Leher akan merasa sakit apabila kita tidak boleh memaafkan seseorang atau diri kita sendiri.


Apa yang perlu dilakukan adalah ubah sikap anda terhadap diri anda dan orang lain agar orang tidak mahu menyakiti anda sepanjang masa.

Dan anda tidak perlu memenuhi jangkaan anda sendiri. Ambil mudah, dan belajar untuk memaafkan. Ia juga penting untuk berfikir lebih lanjut mengenai perkara yang anda suka.

3. Bahu
Kesakitan di bahu boleh disebabkan oleh beban emosi. Mungkin ada seseorang benar-benar memberi tekanan kepada anda. Atau mungkin anda tidak boleh membuat keputusan yang penting dan mula membawa beban berat ini. 

Cuba berkongsi beban dengan rakan rapat untuk membantu anda merasa lega. Walaupun anda hanya bercakap melalui kebimbangan anda, anda tidak perlu mengatasi kesukaran hanya dengan diri anda sendiri. Mungkin ini akan membantu mencari penyelesaian yang mudah untuk masalah anda.

4. Bahagian Atas Belakang Badan

Kekurangan sokongan emosi dan orang dekat di sekeliling kita akan menyebabkan kita merasai kesakitan di bahagian atas belakang kita. Ini berlaku apabila kita secara sedar merasa tidak dicintai dan tidak dihargai.


Berkomunikasi lebih dengan orang yang berbeza. Jangan hanya tumpu pada diri anda. Anda perlu bersikap terbuka dan mesra. Temui orang baru. Dan yang paling penting, jangan menahan perasaan kasih sayang.

5. Bahagian Bawah Belakang Badan

Sekiranya kita mempunyai kebimbangan terhadap kewangan, bahagian bawah belakang badan mungkin akan berasa sakit.

Kita berkemungkinan secara diam-diam terobsesi dengan idea untuk menjalani kehidupan yang kaya, atau mungkin orang di sekeliling kita membuat kita bimbang tentang wang sepanjang masa.


Wang tidak boleh membeli kebahagiaan. Ia mungkin terdengar seperti klise, tetapi ia adalah kebenaran. Oleh itu, berhenti merasa bimbang! Perkara yang terbaik dalam kehidupan adalah percuma.

Lakukan apa yang anda suka, dan ini akan membawa anda bukan sahaja kegembiraan tetapi keuntungan juga.

6. Siku

Kesakitan di siku menandakan kekurangan fleksibiliti dan keengganan untuk berkompromi. Kita mungkin menentang beberapa perubahan penting yang mungkin berlaku dalam kehidupan kita, atau kita secara sedar takut pada sesuatu yang baru. 


Kadang-kadang kita mungkin berfikir bahawa kehidupan terlalu sukar dan rumit. Mungkin kita sendiri yang membuat perkara kelihatan rumit.

Menjadi fleksibel, dan jangan menghabiskan tenaga anda untuk melawan perkara-perkara yang tidak dapat menjejaskan diri anda.

7. Tangan
Sakit di tangan bermaksud seseorang benar-benar memerlukan kawan, berehat, dan hanya mempunyai perbualan dengan orang yang baik dan positif. Jika tangan anda berasa sakit, lebih baik bagi anda untuk keluar dari cengkerang anda.

Cuba berkawan dengan beberapa kenalan baru. Pergi ke makan tengah hari bersama rakan sekerja anda. Beli tiket untuk acara sukan atau pergi ke konsert. Cuba merasakan bahawa anda adalah sebahagian daripada orang ramai.

Jangan teragak-agak untuk bercakap dengan orang baru kerana anda tidak pernah tahu di mana anda boleh mencari kawan yang baik. 

8. Pinggul
Orang yang sudah biasa untuk menghiburkan boleh diramal dan dijangka mungkin akan mengalami kesakitan di pinggul.

Ketakutan terhadap perubahan diri dan membuat keputusan yang besar atau keengganan untuk membawa sesuatu yang baru ke dalam hidup adalah punca sakit pinggul.


Jalani kehidupan secara semulajadi. Kehidupan sentiasa bergerak. Ia berubah, dan itu yang membuat kehidupan menjadi menarik. Fikirkan semua perubahan kehidupan sebagai pengembaraan yang menarik.

9. Lutut 
Ego yang besar dan tinggi mungkin penyebab sakit lutut. Lutut kita mungkin berasa sakit apabila kita berfikir tentang diri kita sendiri dan tidak peduli dengan orang lain sama sekali. Dan juga apabila kita benar-benar yakin dunia berkisar hanya sekitar kita.


Lihatlah anda bukan satu-satunya orang di Semesta. Perhatikan orang lain. Dengar pendapat kawan anda dan orang lain, bantu ibu anda, berkomunikasi dengan rakan sekerja anda. Bantu orang lebih kerap. Anda juga boleh menghabiskan masa dengan melakukan aktiviti sukarela.

10. Betis

Kesakitan betis adalah tanda ketegangan emosi. Kekhawatiran, kebimbangan berterusan tentang hubungan, dan kecemburuan yang melampau adalah punca lain.


 Adalah penting untuk belajar mempercayai pasangan anda. Bersantai dan hentikan mengawal pasangan anda.

Mungkin inilah masanya untuk meninggalkan apa-apa yang mengganggu fikiran anda atau perkara yang mendorong kepada perasaan cemburu.

11. Pergelangan Kaki

Kesakitan di pergelangan kaki mungkin bermakna kita melupakan diri kita sendiri dan memerlukan lebih banyak keseronokan dalam hidup kita.

Mungkin kerja anda mengambil masa yang lama, atau anda tidak mementingkan keperluan anda sendiri dengan cukup serius dan sentiasa melengahkan impian anda.


Ini adalah masa untuk memanjakan diri anda. Beli benda yang mahal, tidurlah dengan baik, cuba makanan yang lazat. Lupakan kerja anda untuk sementara waktu, dan fikirkan hubungan romantis atau merancang percutian idaman anda.

12. Kaki

Apathy boleh menjadi penyebab sakit kaki. Ia seperti tubuh kita enggan bergerak ke hadapan. Ia juga seperti kita takut hidup dan tidak melihat titik bergerak ke hadapan. Apabila kita secara sedar berfikir bahawa segala-galanya tidak baik dan seluruh hidup kita adalah kegagalan besar, maka kaki kita akan terluka. 


Belajarlah untuk memberi perhatian kepada kegembiraan dalam hidup. Lihatlah betapa indahnya dunia dan orang-orang di dalamnya! Nikmati bunyi, angin, dan matahari dengan cara yang berbeza. Memelihara haiwan peliharaan yang lembut, atau mencuba hobi baru.

Penuhi kehidupan anda dengan perkara yang menarik. Lupakan semua kenangan buruk, dan senyum lagi. Cari sesuatu yang mampu membawa anda kepada kebahagiaan setiap hari!

Kesimpulannya adalah mudah, sayangi diri sendiri dan memaafkan diri anda sendiri. Berfikirlah tentang orang lain, dan cuba untuk tidak menanam dendam terhadap orang lain. Lebihkan komunikasi dan senyuman (kerana senyuman kelihatan begitu baik kepada anda!).

Sumber - Brightside
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 0 ulasan )

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "