Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Iran Laksana Hukuman Gantung Sampai Mati Pesalah Rogol Dan Bunuh Kanak-kanak Di Khalayak Ramai

21 Sep 2017

Iran dilaporkan telah melaksanakan hukuman gantung sampai mati di khalayak ramai ke atas seorang lelaki yang didapi bersalah merogol dan membunuh seorang kanak-kanak perempuan berusia 7 tahun.

Rakaman yang menunjukkan Esmail Jafarzadeh, 42, digantung sampai mati telah disiarkan di laman web agensi penyiar rasmi kerajaan.

Esmail digantung di satu lokasi di bandar kecil Parsabad, di wilayah Ardebil, utara Teheran.

Naser Atabati, Pendakwaraya wilayah Ardebil berkata, pelaksanaan hukuman gantung di khalayak ramai itu bertujuan mengembalikan keyakinan dan ketenangan orang ramai terhadap tahap keselamatan negara tersebut.

Menurut kes, mangsa yang dikenali sebagai Atena Aslani, 7, hilang pada 19 Jun lalu ketika bapanya sedang berniaga di tepi jalan. Kes tersebut telah menimbulkan kemarahan orang ramai di Iran.

Dalam kenyataan yang dikeluarkan polis, Esmail mengaku bahawa telah merogol dan membunuh kanak-kanak tersebut setelah pihak polis menemui mayat budak perempuan itu di rumahnya.

Mahkamah Agung mengesahkan hukuman ke atas Esmail pada 11 September lalu dalam perbicaraan yang hanya berlangsung dalam masa seminggu sebelum dia disabitkan dengan kesalahan tersebut.

Manakala Pendakwaraya wilayah Parsabad juga turut mengesahkan bahawa Esmail telah mengaku membunuh seorang wanita dua tahun lalu, namun mayat mangsa tidak ditemui.

Amnesty International menyatakan Iran adalah antara lima negara di dunia paling banyak melaksanakan hukuman mati pada tahun 2015, walaupun Iran tidak pernah mengeluarkan kenyataan berkenaan jumlah hukuman mati yang telah dilaksanakan.

Sumber : Newsweek
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 1 ulasan )
  1. b0la, c4sin0, CMDbet, tangkas, sabung 4yam, dll hanya di F*a*n*s*B*E*T*T*I*N*G, yukk buruan.. :)

    BalasPadam

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "