Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Mungkin Cara Kita Mendidik Anak Selama Ini Salah, Lelaki Kongsi Cara Mudah Yang Mampu Disiplinkan Anak

16 Ogo 2017
3 ulasan

Mendidik anak- anak untuk menjadi lebih baik bukan lah satu perkara mudah yang boleh dilakukan oleh semua ibu bapa. Ianya memerlukan kesabaran yang tinggi dan juga sedikit ilmu pengetahuan.

Setiap ibu bapa memiliki cara yang berbeza dalam mendidik anak mereka. Tetapi pastinya semua ibu bapa memiliki hasrat yang sama iaitu untuk melihat anak-anak mereka membesar dengan sihat dan sempurna.

Melentur buluh biar lah dari rebungnya, menerusi perkongsia dari saudara Azhar Ghazali ini, kita dapat mempelajari beberapa cara untuk mula mendidik anak dari peringkat dan akan membentuk mereka menjadi anak yang berdisiplin serta boleh mengikut arahan.

Mari ikuti perkongsian dari Azhar Ghazali ini.


Jika melihat anakmu menangis, jangan buang waktu untuk mendiamkannya.

Cuba tunjuk burung atau awan di atas langit agar dia melihatnya, dia akan terdiam. Kerana psikologi manusia saat menangis, adalah menunduk

Jika ingin anak-anakmu berhenti bermain, jangan berkata: "Dah, sudah main, stop sekarang!".

Tapi katakan kepada mereka: "Main 5 minit lagi yaaa". Kemudian ingatkankembali:"Dua minit lagi yaaa". Kemudian barulah katakan:"Dah, waktu main sudah habis". Mereka akan berhenti bermain.


Jika anak-anak sedang bertelingkah atau menyebabkan keadaan riuh di sesuatu tempat, dan engkau ingin mengalih perhatian mereka, maka katakanlah:

"siapa yang mau mendengar cerita ibu? angkat tangan..". Salah seorang akan mengangkat tangan, kemudian disusul dengan anak-anak yang lain, dan semuanya akan diam.

Katakan kepada anak-anak sewaktu mahu tidur:

"tidur sayang.. besok pagi kan kita sholat subuh", maka perhatian mereka akan selalu ke akhirat. Jangan berkata: "Jom tidur, besok kan sekolah", akhirnya mereka tidak sholat subuh kerana perhatiannya adalah dunia.

Nikmati masa kecil anak-anakmu, kerana waktu akan berlalu sangat cepat. 

Kenakalan dan kekanak-kanakanmereka tidak akan lama, ia akan menjadi kenangan. Bermainlah bersama mereka, tertawalah bersama mereka, berguraulah bersama mereka.


Tinggalkan HP seketika, dan matikan juga TV. 

Jika ada teman yang menelefon urusan tak penting, katakan:"Maaf, saya sedang sibuk dengan anak-anak". Semua ini tidak menyebabkan jatuhnya wibawamu, atau hilangnya keperibadianmu.Orang yang bijaksana tahu bagaimana caramenyeimbangkan segala sesuatu dan menguasai pendidikan anak.

Selain itu, jangan lupa berdoa dan bermohon kepada Allah. Dengarkan doa kita didepan anak-anak supaya mereka tahu betapa pentingnya mereka pada kita.

Sumber- Azhar Ghazali
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 3 ulasan )
  1. b0la, c4sin0, CMDbet, tangkas, sabung 4yam, dll hanya di F4NS B3TT1N9, yukk buruan.. :)

    BalasPadam
  2. proses cepat, minimal hanya 50rb, gabung dan menangkan puluhan dan ratusan juta rupiah jika beruntung, untuk lebih jelas hubungin 7.A.C.D.8.5.6.0

    BalasPadam
  3. Agen poker terbesar dan terpercaya ARENADOMINO.
    minimal depo dan wd cuma 20 ribu
    dengan 1 userid sudah bisa bermain 7 games
    pin BB : D_8_E_B_A_A_7_C

    BalasPadam

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "