Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Petua & Tip Beli Lemang Tepi Jalan, Nak Tahu Ia Elok Atau Tidak, Supaya Nanti Tak 'Terkena' Bila Dah Terbeli

23 Jun 2017
6 ulasan

Mungkin ada yang tidak sempat buat, atau pun dalam perjalanan balik kampung, nampak banyak penjual lemang di tepi jalan, jadinya ambil kesempatan ini untuk membeli lemang yang ada.

Ada ketikanya kita selalu sahaja beli lemang yang terjual, tanpa mengetahui macam mana cara mereka bakar, atau ambil kira faktor lain.

Tapi, anda sebenarnya boleh tahu sama ada lemang tersebut masih elok, atau pun dah terlebih dahulu dikukus di tempat lain.

Menerusi perkongsian dari saudara Harris Rosli, yang mana mempunyai pengalaman 15 tahun dalam berniaga lemang, dia telah kongsikan akan petua untuk membeli lemang yang dijual.


Haihh lama tak post thread panjang-masing. Kali ni nak post tips nak membeli lemang. Untuk kawan-kawan dan rakyo't marhaen yang lain dari mengelakkan 'terkena' masa beli lemang di gerai-gerai tepi jalan pilihan korang.

Sepanjang 15 tahun dok tolong family bakar lemang, tahun ni first time aku tak jual lemang sebab wife due bersalin minggu raya. So ada ilmu sikit-sikit ni tak salah kita share ramai-ramai kan?.

1. Cari gerai lemang yang banyak kayu-kayu untuk dibakar

Sebabnya, dorang ni memang bakar lemang kat situ, dorang tak 'wayang' je bakar lemang. Sesetengah orang, dorang kukus lemang tempat lain, dan bawak mai ke gerai dorang dan layur je kat bara api.

2. Jangan pilih lemang yang terlalu besar dan lemang yang terlalu kecil

Ambil yg sedang-sedang, sebab yang besar tak semestinya dimasak dengan sempurna. Bila kita potong lemang tersebut, keliling lemang memang masak. Tapi bahagian tengah masih lagi dalam kondisi pulut. 

Kalau jenis kurus dan kecik, 'chances' untuk garing amat tinggi. Sebab 'total surface area' yang kena haba sangat besar. So saya prefer korang ambik yang sedang-sedang. Errr... Paham dak ni?

3. Suruh tokey lemang belah dulu bahagian bawah lemang

Ini kerana, nak bakar lemang, orang akan pakai hipotesis, jika bahagian bawah lemang masak, maka bahagian atas lemang juga akan masak. Sesetengah orang jual lemang, dia akan belah bahagian atas. Lepas tu tunjuk kat costumer, dan kata lemang masak. Balik-balik, time potong, bahagian bawah tak masak lagi. Cian costumer.

4. Cuba minta diskaun kalau beli banyak

Kalau anda beli 3 batang, tak salah kan minta diskaun. Harga pun dah dekat rm50 dah. Tapi jangan la minta diskaun gila-gila. Kesian la kat dorang yang bakaq lemang siang malam tu. Ingat senang ke nak kawal api, mendidih ayaq mata oooo...

5. Jangan dan jangan, singgah gerai lemang yang gunakan pallet kayu sebagai kayu bahan bakar lemang

Sebabnya, gerai yang pakai pallet ni berbahaya masa bakar lemang tersebut. Kalau tuan-tuan semua perasan, pallet kayu ni jarang anai anai sentuh kan? 

Ya, sebabnya pallet kayu ni telah diracun dengan sejenis 'chemical' khas untuk mengelakkan anai-anai makan. 

So, kalau pallet tu dibakar, secara tak langsung dia hasilkan gas berbahaya walaupun kita tak nampak, dan lemang tersebut mungkin terkena tempias 'chemical' tersebut.


6. Masa pilih lemang yang dah masak, ambil lemang yang bahagian atasnya yakni 'kepala' yang dah kering

Bila kepala dah kering, kita boleh simpan lama sikit, paling kuat 2 hari. Dan walaupun kepala tersebut nampak kotor dan x elok, jangan buang ! Bahagian tu yang paling sedap bagi sebatang lemang. 

Sebab lemak-lemak santan yang mendidih dah terkumpul di bahagian atas. So rasa dia masin-masin sikit dan berlemak. Dappp uummhhh....

7. Kalau nak simpan lemang untuk 2-3 hari, ada caranya

Terbalikkan lemang 'upside down' dan biar dia berdiri. Sandar la kat mana-mana pun. Sebab minyak di bahagian atas sekali yang boleh buatkan dia basi. Okeh?

8. Sebelum korang beli lemang, pastikan bau dahulu 'kepala' lemang tersebut

Takut ada lemang yang dah 2 hari ke atas. Kalau dah basi, selalunya bau masam basi macam tu.

9. Hak sebagai pembeli, tapi dengan adab

Last sekali, sedikit pesanan kepada pembeli-pembeli sekalian. Anda sebagai pembeli ada hak-hak anda semasa membeli lemang. Namun, kena la jaga adab antara pembeli dan penjual. 

Kalau ada masalah ke apa ke, kawtim dulu dengan tokey lemang. Sekarang zaman viral, lemang x masak sikit dah viral. Kesian kat peniaga lemang ni, dah la berniaga lemang setahun 2 kali. 

Kena viral pulak, terus lingkup. Anda ada kuasa membeli, kalau tempat tu jual mahal, pergi tempat lain. Tapi kalau mahal, berbaloi dan memang puas hati, apa salahnya kita beli. Benda makanan jangan berkira tuan-tuan, kopi hipster rm20 secawan beli tak komplen pun.

* Pengalaman saya menjual dan membakar lemang sejak umur 10 tahun pun rasanya tak cukup lagi ni. Setakat 100 batang sekali bakar, 35 minit je. Tapi, sejak dah berkecimpung dengan dunia perkapalan, susah sikit nak bagi komitmen meniaga lemang sekarang ni, dengan rezeki anak sulung lagi.

*Tak ramai anak muda yang pandai bakar lemang. Kepakaran membakar lemang ni patut dipelajari generasi muda . Benda-benda macam ni boleh menjana pendapatan time-time nak raya. 

Walaupun tahun ni saya tak buka gerai Lemang Cukup Tua (boleh search kat fb) di Permatang Pauh, saya still supply buluh kepada mereka-mereka yang nak meniaga lemang. Boleh pm saya kalau sesiapa nak meniaga lemang. Akhir kalam, saya Harris Rosli izinkan sapa-sapa nak share artikel ni.

Selamat Hari raya semua !!

- Siakap Keli
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 6 ulasan )
  1. izin post ya admin bila mengganggu jangan di spam ya tapi di delete saja ya..
    yuk.. gabung di updatebetting dan menangkan hadiah menariknya

    BalasPadam

  2. join yuk di www.arenadomino.com
    minimal depo dan wd cuma 20 ribu
    dengan 1 userid sudah bisa bermain 7 games

    BalasPadam
  3. ayo dicoba keberuntungannya bersama dengan kami di fanspoker^^
    dapatkan juga bonus rollingan dan refferalnya :* :*

    BalasPadam
  4. Ingin Bermain Poker Online Dengan Uang Asli ?
    Tapi Ngak Tau Situs Poker Online Yang Bisa Di Percaya . ?
    Dewalotto^info situs paling terpercaya

    BalasPadam
  5. www.arenadomino.com
    Live Casino Bandar QQ Poker
    Langsung Aja Di Join:)

    BalasPadam
  6. AJO_QQ poker
    kami dari agen poker terpercaya dan terbaik di tahun ini

    Deposit dan Withdraw hanya 15.000 anda sudah dapat bermain
    di sini kami menyediakan 7 permainan dalam 1 aplikasi
    - play aduQ
    - bandar poker
    - play bandar
    - capsa sunsun
    - play domino
    - play poker
    - sakong
    di sini tempat nya Player Vs Player ( 100% No Robot) Anda Menang berapapun Kami Bayar tanpa Maksimal Withdraw dan Tidak ada batas maksimal
    withdraw dalam 1 hari.Bisa bermain di Android dan IOS,Sistem pembagian Kartu menggunakan teknologi yang mutakhir dengan sistem Random
    Permanent (acak) | pin bb : 58cd292c

    BalasPadam

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "