Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Mengapa Kos Sesebuah Motosikal MotoGP Boleh Mencecah Sehingga RM8 Juta, Ini Sebabnya

22 Jun 2017

Bagi pusingan perlumbaan MotoGP di Malaysia, peminat pasti boleh sahaja tengok secara langsung di Litar Sepang, namun jika pusingan perlumbaan MotoGP di luar negara, anda tidak perlu risau kerana HyppTV menjanjikan siaran lintas langsung di FOX Sports.

Kepada mereka yang ingin merasai kehangatan MotoGP seperti berada di litar, jangan khuatir kerana perlumbaan akan dibawakan dengan sangat jelas dalam format HD di siaran FOX Sports HD di HyppTV. Penonton boleh menikmati perincian yang tinggi dan berkualiti setiap kali aksi-aksi hebat yang bakal ditampilkan oleh para pelumba.

Layari https://www.tm.com.my/hypptv untuk info lanjut.

Dalam pada itu, peminat juga boleh menguji pengetahuan mereka tentang MotoGP menerusi peraduan Tonton dan Menang yang dianjurkan menerusi kolaborasi HyppTV dan FOX Sports. Di hujung peraduan, finalis akan berpeluang untuk memenangi hadiah utama iaitu tiket ke pusingan akhir MotoGP di Spain!


Untuk peluang menang, anda hanya perlu menonton perlumbaan MotoGP sambil meneka pemenang untuk pusingan tersebut, menjawab 2 soalan trivia dan reka slogan yang paling kreatif. Jom layari www.tm.com.my/themotochaser dan daftar untuk peraduan ini.

Dalam keasyikan menyaksikan kegagahan jentera-jentera MotoGP bersaing, tahukah anda kos jentera-jentera yang digunakan dalam perlumbaan itu boleh mencecah sehingga RM8 juta? Ingin tahu sebab apa? Butirannya seperti berikut:


Dihasilkan Menggunakan Tangan


Motosikal-motosikal dalam perlumbaan ini semuanya satu-satunya 'jenis prototaip' yang dicipta dengan menggunakan teknologi terkini yang ada dalam industri motosikal.

Seorang pakar dalam MotoGP berkata setiap motosikal adalah buatan tangan dan setiap enjin dicipta secara individu. Enjin motosikal MotoGP dicipta untuk memberi prestasi memuncak dan tahan lasak dalam sebanyak perlumbaan yang mungkin.


Bahagian yang rare



Barangan-barangan untuk membuat sebuah motosikal MotoGP tidak boleh didapati di kedai-kedai motosikal tepi jalan. Setiap bahagian yang dipasang sangat terhad dan kebanyakannya dibuat secara custom.

Sebagai contoh, apabila sebuah motosikal CBR1000RR dicipta, beribu-ribu bahagian seperti cip kawalan tujahan elektronik  dan penyerap hentakan boleh laras akan dihasilkan, jadi harga setiap barangan itu sangat mahal. Malah, enjin yang memacu motosikal MotoGP pasukan Repsol Honda sahaja sudah memakan kos sebanyak $220,000 (~RM1 juta).


Material yang mahal

Bagi memastikan jentera yang dinaiki kekal ringan tapi kukuh, banyak material yang eksotik dan mahal seperti titanium, magnesium dan gentian karbon digunakan, dari pembikinan enjin, ke casis hinggalah ke bahagian-bahagian penutupnya.


Teknologi


Salah satu penyebab mengapa kos sesebuah motosikal MotoGP boleh mencecah RM8 juta adalah disebabkan oleh teknologi. Selain teknologi untuk prestasi, motosikal MotoGP turut dilengkapi dengan pelbagai sensor bagi tujuan analisis data. Menurut pakar, motosikal-motosikal itu mempunyai dari 30 ke 40 sensor untuk mengumpul data-data seperti data suspension, brek, haba ekzos, sudut kemudi dan lain-lain. Apabila motosikal itu selesai sesebuah perlumbaan atau ujian, kesemua data itu akan dimuat turun dan dianalisis.


Pakai dan Haus


Satu lagi penyebab kos motosikal ini mahal adalah kerana 'pakai dan haus'. Setiap komponen yang digunakan ketika perlumbaan hanya mampu bertahan beberapa jam sahaja. Malah, bagi setiap jenis jalan juga mempunyai komponen tayar yang berlainan jenisnya.

RM8 juta itu pun tidak lagi termasuk kos penyelidikan dan pembangunan. Jika memasukkan sekali kos itu, harganya pasti akan menjadi lebih mahal.

Bagi yang terlepas untuk menonton perlumbaan-perlumbaan MotoGP pada musim 2017 ini, anda mungkin terlepas satu nama penting yang sedang meningkat naik pada ketika ini iaitu pelumba baru untuk pasukan Yamaha, Maverick Vinales.

Bekas juara Moto3 yang berasal dari Sepanyol itu membuat kejutan apabila memenangi beberapa perlumbaan MotoGP pada musim ini. Ya, musim 2017 adalah musim yang sangat mengujakan!

Jangan lepaskan detik-detik emas bagi MotoGP pada tahun ini. Untuk maklumat lanjut tentang peraduan, layari www.tm.com.my/themotochaser.

#HyppTV
#TheMotoChaser
#MotoGP
#FOXSports

Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 9 ulasan )
  1. Ayo daftarkan diri Anda di F4NS B3TT1N9 :)
    pin bbm 5-E-E--8-0-A-F-E

    BalasPadam
  2. mari coba keberuntungannya bersama kami di updatebetting
    ditunggu apalagi,ayo buruan daftar

    BalasPadam
  3. ingin mendapatkan uang banyak dengan cara cepat
    di f@ns*p0ker || add pin bb 55F97BD0 :* :* ;)

    BalasPadam
  4. ayo ditunggu apa lagi segera bergabung dengan kami di D/E/W/A/P/K
    menangkan uang jutaan rupiah, dengan minimal deposit 10.000 saja looo.
    ayo segera bergabung ya ditunggu lo ^_^

    BalasPadam
  5. bosen lagi gak ada kerjaan main aja di dewalotto^info banyak game yang seru....

    BalasPadam

  6. Yuk daftarkan diri anda bersama kami DEWALOTTO
    minimal depo wd cuma 20 ribu..^_^

    BalasPadam
  7. Di Add Ya kontak 2.B.1.E.7.B.8.4... ada CS ANGELNA yang cantik... dan di coba bergabung di kelinci99.com ^^

    BalasPadam
  8. www.arenadomino.com
    Live Casino Bandar QQ Poker
    Langsung Aja Di Join:)

    BalasPadam
  9. AJO_QQ poker
    kami dari agen poker terpercaya dan terbaik di tahun ini

    Deposit dan Withdraw hanya 15.000 anda sudah dapat bermain
    di sini kami menyediakan 7 permainan dalam 1 aplikasi
    - play aduQ
    - bandar poker
    - play bandar
    - capsa sunsun
    - play domino
    - play poker
    - sakong
    di sini tempat nya Player Vs Player ( 100% No Robot) Anda Menang berapapun Kami Bayar tanpa Maksimal Withdraw dan Tidak ada batas maksimal
    withdraw dalam 1 hari.Bisa bermain di Android dan IOS,Sistem pembagian Kartu menggunakan teknologi yang mutakhir dengan sistem Random
    Permanent (acak) | pin bb : 58cd292c

    BalasPadam

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "