Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Makanan-Makanan Berkeju, Pedas & Masam Yang Pasti Akan Buat Anda Mengidam Tiap Kali Bulan Puasa

1 Jun 2017
No Comment
Kredit foto: Trivia.id

Ramadan kembali lagi dan seperti tahun-tahun sebelumnya, dijangka pelbagai makanan menarik akan menghiasi bulan yang penuh berkat pada tahun ini.

Bercakap pasal makanan menarik, pasti ada beberapa perisa asas makanan yang akan dicari oleh orang ramai ketika menentukan apa yang hendak dimakan ketika berbuka nanti. Antara rasa yang paling dicari dan menggiurkan adalah rasa keju, pedas dan juga masam.

Jom kita selusuri beberapa makanan yang pasti akan membakar selera dan membuat perut menggeroncong dikala lapar nanti.

Berkeju


Keju - tak dapat dinafikan lagi antara perisa yang sangat digemari oleh orang ramai. Rasanya yang berlemak dan sedikit masam masin akan mencetuskan perasaan ceria setibanya ia di lidah.

Murtabak Keju

Murtabak - salah satu makanan yang paling digemari sebagai pembuka mulut di bulan Ramadan. Selaras dengan peredaran zaman, murtabak juga turut berubah untuk memenuhi citarasa umum. Kini, timbullah pula murtabak keju.


Roti John Keju

Roti John dan bulan puasa memang tak dapat dipisahkan. Datang sahaja bulan puasa, berceretek kedai Roti John boleh ditemukan. Campuran mayonis, masam-masam tomato, kepedasan sos cili dan kerangupan sayur-sayuran pasti membawa nikmat ketika dikunyah. Ditambah pula dengan keju? Boom, tangkap leleh.

Kek Keju
Setiap kali terlihat kek ini, pasti akan teringat pada satu perkataan - lembut. Ciri unik itu menjadi titik jualan kepada kek ini. Secara tidak langsung, ia menjelaskan ciri penting yang ada pada keju iaitu rasanya yang lembut.

Pedas


Murtabak Maggi

Biarpun maggi boleh disifatkan makanan budget, tetapi di bulan puasa, mee segera itu pun boleh menjadi sedap. Lagi, lagi kalau dipadatkan menjadi murtabak maggi. Nyum-nyum.

Sotong Goreng Potong

Tanpa rasa pedas, makanan-makanan bergoreng seperti ini akan terasa kosong sahaja. Tapi bila taruk sahaja perisa pedas, terus tak dapat digambarkan rasa sedapnya sotong goreng ini. Mungkin itu kelebihan rasa pedas; mampu menjadikan sesuatu yang biasa kepada sesuatu yang luar biasa.


Tumis ikan bilis


Ringkas tapi fantastik. Biarpun cuma menggunakan ikan bilis sebagai lauk utama, tetapi rasa pedas yang dibawa oleh makanan ini boleh buat kita terliur setiap kali memandangnya di bulan puasa. Tambah lagi dengan petai, ummpph.


Masam


Biarpun perisa masam boleh buat kita berkerut, tapi kita boleh ketagih dengan rasanya. Perisa masam juga mempunyai tarikannya yang tersendiri di bulan Ramadan ini kerana rasanya boleh menjadikan tekak kita teringat kepada air limau yang sedap dihirup ketika dahaga.

Asam Laksa

Makanan yang popular di sebelah utara ini bukan sahaja dapat diterima oleh orang tempatan di sana, malah turut menjadi hidangan harian di kawasan-kawasan lain di negara ini. Rasa masam kuah makanan ini boleh menyebabkan anda ketagih untuk menghirupnya sampai licin.


Colek Buah

Colek buah sangat popular dalam kalangan warga pantai timur sehingga ada satu lagu tercipta untuk didedikasikan kepada makanan ini; lagu Buah Colek. Setiap kali bulan Ramadan juga, colek akan menjadi salah satu menu popular untuk dinikmati di malam hari ketika melepak.

Jeruk Buah

Sekali rasa kecur lidah, tapi selepas tu makan lagi. Itulah kehebatan rasa masam dari jeruk buah. Jeruk juga boleh dikategorikan sebagai makanan santai sama seperti colek. Ianya kurang sesuai dimakan ketika berbuka puasa, tetapi sangat sedap dimakan selepas perut sudah kenyang. Biasanya, orang akan makan jeruk selepas habis sembahyang terawih.

Jadi sekarang, memang tak dapat dinafikan ketiga-tiga perisa itu memang sedap dan menggiurkan. Tapi apa pula yang akan jadi sekiranya rasa masam, pedas dan keju digabungkan menjadi satu? Memang payah nak cari makanan yang mengeluarkan kombinasi tiga perisa ini. Kalau yang biasa pun, cuma kombinasi masam dan pedas sahaja seperti asam pedas Melaka.

Bagaimanapun, KFC baru sahaja memperkenalkan sos unik mereka, iaitu Sos Keju Tiga Rasa yang mana menggabungkan ketiga-tiga perisa itu menjadi satu. Hasilnya, satu sos yang sangat unik dengan kepelbagaian rasa tercipta.


Sos Keju Tiga Rasa KFC



Sekiranya diperhatikan sos baru KFC ini, kita boleh lihat keju menjadi aduan utama sos baru ini. Selain itu, dapat dilihat bintik-bintik merah lada dan hijau-hijau asam limau nipis. Dah tentu kita boleh gunakan sos ini untuk mencicah apa sahaja, tetapi makanan yang paling sedap dicicah dengan sos Keju Tiga Rasa adalah Ayam Goreng Spicy KFC.


Menurut Pengurus Besar QSR Brands (M) Holdings Bhd, Sharifah Musainah, Sos Keju Tiga Rasa menunjukkan KFC sebagai satu jenama makanan yang sentiasa berinovatif dalam menarik hati pelanggan.

Setiap hidangan berkeju yang diperkenalkan oleh KFC sentiasa mendapat sambutan hangat. Sebagai sebuah jenama makanan yang berinovatif, kami sentiasa berusaha untuk mencari dan mencipta perisa-perisa baharu yang bakal menarik hati pelanggan kami. 

"Hari ini, kami berasa teruja untuk membawakan anda sesuatu yang berkeju, pedas serta sedikit masam menerusi sos Keju 3 Rasa untuk dipadankan bersama ayam KFC sedap hingga menjilat jari,” kata Sharifah.

Di bulan puasa ini, apa kata cuba sesuatu yang baru di KFC? Sos Keju Tiga Rasa pasti akan membawa kelainan ketika berbuka nanti. 


Sos Keju Tiga Rasa sudah boleh didapati di semua cawangan KFC di seluruh negara. Jadi apa lagi, bawa satu keluarga berbuka dengan Sos Keju Tiga Rasa di KFC atau tapau pun boleh.


Artikel ini dibawakan oleh KFCMalaysia.
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 0 ulasan )

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "