Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

(Gambar) Dataran Masjid Negara Penuh Dengan Bungkusan Nasi Belum Disentuh, Dari Niat Baik Bantu Gelandangan Jadi Satu Pembaziran

17 Jun 2017
6 ulasan

Bersedekah adalah satu amalan yang mulia dituntut oleh Islam kepada umatnya untuk membantu golongan yang betul-betul susah dan memerlukan.

Memang diakui bahawa rakyat Malaysia begitu pemurah, kami di pihak Siakap Keli sendiri apabila melancarkan bantuan dana untuk mereka yang memerlukan, 90% dana akan berjaya sampai sasaran walaupun sasarannya sehingga ratusan ribu ringgit.

Pada bulan Ramadan yang mulia ini, ramai  antara kita yang giat atau dalam perancangan melakukan kerja amal, kebanyakkan mereka akan memilih untuk memberi makanan kepada golongan gelandangan terutamanya memberi makanan untuk bersahur.

Namun, kerana terlalu banyak pihak yang tampil membantu, makanan yang disediakan menjadi terlalu banyak sehingga niat yang baik pada awalnya telah bertukar menjadi satu pembaziran yang amat ditegah dalam agama.

Dikongsikan oleh saudara Ahmad Husni, gambar-gambar pagi tadi 17 Jun 2017, jam 8.37 pagi, sesuatu yang amat menyedihkan, dataran Masjid Negara penuh dengan sampah dan ratusan bungkus nasi yang belum dimakan yang tidak disentuh.













Majlis yang mulanya dengan niat membuat amal jariah telah bertukar menjadi satu pembaziran yang amat dilarang dalam agama.

Artikel ini dinaikkan bukan untuk menyalahkan sesiapa, terutamanya mereka yang tampil memberikan bantuan ini, niat anda sungguh mulia, cuma caranya perlu lebih sistematik dan berkesan.

Di ibu kota, bukan hanya gelandangan ini sahaja yang susah perlu dibantu, ramai lagi diluar sana perlu kita bantu, satu perkongsian yang baik dari saudara Muhammad Mohd Zin, beliau pada awalnya juga mengikuti program memberi makanan kepada gelandangan.

Tetapi kerana sudah terlalu banyak pihak yang tampil membantu golongan ini, beliau dan kumpulannya telah melakukan tindakan yang bijak, mereka menukar rancangan untuk diberikan kepada pelajar di pusat pengajian untuk bersahur.

Ternyata tiada pembaziran yang terjadi, semua makanan habis, sudah pasti ada antara pelajar-pelajar yang menuntut ilmu ini dari keluarga yang susah dan amat memerlukan bantuan seperti ini.

Jom kita baca perkongsiannya.

Dinihari semalam, saya bersama beberapa orang sahabat sekuliah ke tempat-tempat tumpuan homeless di Kuala Lumpur untuk edarkan makanan kepada homeless.

Kami redah kesibukan kesesakan trafik dan orang ramai membeli baju raya di bulan ramadan. Agak memenatkan.

Terdapat beberapa kumpulan Feed Food For Homeless mengedarkan makanan, homeless banyak tolak kerana banyak sangat makanan mereka dapat. Kata mereka, 

"Banyak sangat dapat makanan, nanti kami buang jugak, baik tak payah ambil dah "

Kami pulak ke hulu hilir sampai ke Bukit Bintang cari homeless. Pun begitu, ada jugak kumpulan yang telah edarkan makanan kepada homeless di situ. Sedangkan makanan program kami masih banyak. Jadi, agak menghampakan jugaklah. 

Apabila terlalu banyak sangat kumpulan Feed Food For Homeless, ramai pulang dengan hampa.

Kami pulang ke KUIS, dan buat keputusan berikan saja makanan sumbangan itu kepada pelajar-pelajar KUIS untuk sahur. 

Alhamdulillah, laku keras ! 

Natijahnya, program Feed Food For Homeless satu inisiatif yang baik. Tetapi, kalau homeless tak nak terima makanan sebab banyak kumpulan dah edar pun masalah. 

Pada hujung minggu memang tumpuan banyak kumpulan Feed Food For Homeless bergerak terutama di bulan ramadan ini. Nak buat jugak program ini boleh, tetapi pastikan lebih awal dari kumpulan-kumpulan lain, barulah homeless tak tolak makanan. 

Apa yang kami dapat ialah bila niat ikhlas buat benda baik, Allah akan mudahkan atasi kebuntuan bila plan tak jadi seperti dirancang. 

Alhamdulillah, Allah ilhamkan kami beri makan kepada Pelajar KUIS sahur, dapat jugaklah pahala memberi orang makan.

- Siakapkeli.my
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 6 ulasan )
  1. b0la, c4sin0, CMDbet, tangkas, sabung 4yam, dll hanya di F4NS B3TT1N9, yukk buruan.. :)

    BalasPadam
  2. mari coba keberuntungannya bersama kami di updatebetting
    ditunggu apalagi,ayo buruan daftar

    BalasPadam

  3. Bosan Maen Game Gitu-Gitu Aja.. Gabung Aja Di DEWALOTTO

    BalasPadam
  4. salam kenal ya,mari bermain bersama kami di ION QQ
    banyak hadiah dan bonus yang menanti anda.
    pin BB 58ab14f5.

    BalasPadam
  5. ayo dicoba keberuntungannya bersama dengan kami di fanspoker^^
    dapatkan juga bonus rollingan dan refferalnya :* :*

    BalasPadam
  6. segera bergabung dengan kami, agen terpercaya dan tercepat untuk proses deposit dan withdraw
    dengan minimal deposit 10.000 anda semua bisa menangkan uang jutaan rupiah hanya ada di D_E_W_A_P_K
    ayo buruan daftar dan dapatkan royal jackpotnya hingga 30jt ditunggu apa lagi segera daftar ya :* :* :*

    BalasPadam

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "