Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Isteri Dah Banyak Kali 'Mati' Untuk Suami, Berikan Mereka Masa Untuk Pulih Emosi & Fizikal Selepas Bersalin, Jangan Hanya Fikirkan Kepuasan Diri Sahaja

23 Mei 2017
No Comment
Foto: trendyfrenzy

Hubungan suami isteri bukanlah hanya satu ikatan biasa, ianya memerlukan pengorbanan, kesetiaan, kejujuran, dan kasih saying antara kedua-duanya. Jika suamai, atau isteri perlukan bantuan, jadi salahs eorang harus mmemberi pertolongan semampu mungkin.

Begitu juga dalam saat mengandung, proses melahirkan anak, juga di dalam pantang, sebagai suami, seharusnya tahu akan apa yang oerlu dilakukan, dan tidak hanya merungut serta mengelak untuk membantu.

Penjagaan yang rapi harus diberikan kepada isteri, kerana selepas beranak, mereka memerlukan rehat yang panjang setelah berdepan dengan proses kelahiran. Menerusi perkongsian dari Encik Matt ini, suami harus ambil ikhtiar, dan galas tanggungjawab, bukan hanya memikirkan nafsu semata-mata.

Mari kita ikuti perkongsian darinya.

Foto: fydanoh

Suami yang baik adalah suami yang faham keadaan isteri ketika berpantang. Menahan segala kehendak dan menunaikan segala kehendak isteri ketika berpantang. Ini kefahaman saya dan saya rasa ini perlu ada pada setiap suami.

Dari semalam banyak lalu di wall saya status tentang suami bagi ubat tidur kepada isteri sedang berpantang buatkan ramai yang PM minta pandangan. post ini mungkin terlalu panjang(bagi lelaki). 

Bacalah dari hati seorang lelaki dan suami yang benar-benar sayang dan cinta kepada isteri. Ya nyawa ku taruhkan untuk isteri kerana Allah dan Rasul.

Foto: maxres

Emosi yang perlu dijaga

Koyakan @ first degree tear, second degree tear, third, fourth(deep tear) Ini kemungkinan berlaku kepada ibu-ibu bersalin. Walaupun darah nifas (posnatal bleeding) mungkin akan kering dalam tempoh 6 minggu dan ini menunjukkan kedudukkan rahim akan berada ditempat asal. 

Berkemungkinan besar koyakkan tahap pertama dan kedua boleh semboh dengan baik. Third, fourth, Allahu. Yang pernah lalui sahaja memahami betapa sakitnya,betapa sukarnya setiap pergerakkan. Lebih teruk dari cesar.

Walaupun mereka sudah boleh solat, luka dah baik, waktu ini suami boleh 'mendatangi' mereka. Namun satu perkara yang kita perlu faham tentang mereka. EMOSI(hormone). 

Ya mereka penat 9 bulan 10 hari, proses labor berjam-jam. episiotomy, Insert branula (kadang-kadang banyak kali kena cucuk sebab urat halus), CTG dan banyak lagi Medical reason yang perlu dilakukan oleh para doktor dan bidan untuk memastikan ibu dan bayi selamat. Penat jaga anak siang malam menyusu ini satu kemestian.

Ini semua melibatkan EMOSI ibu. Walaupun kita lihat fizikal mereka sihat, namun EMOSI mereka masih dalam labour room, ada yang TRAUMA, PENAT, SAKIT masih menghantui mereka. 

Adakalanya hormon prolaktin buatkan mereka tidak berkeinginan untuk 'didatangi'. Waktu dan tika ini peranan suami sangat penting. Bantu isteri sebaik mungkin. Jadi suami yang penyayang dan pendengar yang setia setiap keluhan isteri. Sentiasa mengucapkan perkataan dan kata-kata yang baik terhadap isteri. Layan isteri bagaikan dayang melayan permaisuri.

Foto: sweetomoide

Besar pengorbanan isteri

Ketepikan dahulu soal 'CINTA' kita. Fokus kita sehingga isteri benar-benar bersedia. Sihatkan fizikal dan mental(hormone) mereka. Bang banyak lagi cara untuk kita puaskan CINTA kita. Bukan paksa mereka, bukan curangi mereka, bukan guna pelbagai trick yang boleh menambah trauma mereka (Bagi ubat tidur etc). 

Bang mereka banyak kali 'mati' untuk kita. Jika anak 5, 5x kali mereka 'mati' untuk kita. Alhamdulillah masih ramai suami diluar sana sangat-sangat memahami isteri ketika berpantang.

Foto: babyology

Apa perlu suami buat?

Berpantang. Suami wajib jadi pawang 100 hari.

a. Dapatkan:

- Ikan yang segar
- Sayuran kampong
- Ayam kampong
- Telor ayam kampong
- Daging lembu segar

b. Bantu isteri:

- Masak untuk isteri, lagi best ikan tu dibakar. Sediakan menu yang sihat, berkhasiat dan menyelerakan.
- Air kunyit dibuat sendiri
- Urutan post natal yang membuatkan isteri lebih tenang.
- berkomunikasi setiap masa untuk elak meroyan.
- 'Khidmat' 100% terutama minggu pertama. "Ada apa-apa lagi abang boleh bantu sayang ? "
- Pantau luka .
- Bantu isteri bergerak, berjalan terutama ke tandas. Jangan biarkan mereka terbaring sahaja. Berjalan atau bergerak boleh bantu lancarkan darah dan elakkan DVT(Darah beku disalur darah).
- Pastikan isteri minum air mineral dengan cukup.
- Bantu mandikan isteri dan bayi.

c. Ambil tahu:

- ILMU PENYUSUAN
- Amalan atau Pantang larang ketika isteri berpantang
- Ingatkan isteri makan ubat yang disediakan oleh doktor
- Jadual pemeriksaan bayi dan ibu diklinik
- Basic urutan untuk ibu berpantang.
- Cara berbedong/bekong
- Jamu/vitamin/ubatan untuk ibu berpantang dan selepas.

Dan suami juga perlu faham tanda-tanda isteri melalui fasa post-portum period. Jika ada tanda selalu menangis,termenung ini perlu dirujuk ke hospital.

Paling mustahak dan sangat setuju pesan mak:

"100 hari menahan CINTA sihatkan isteri"

-EncikMatt-

- Siakap Keli

BACA: Ibu Baru Bersalin, Jangan Langgar Pantang Tidur Dalam Bilik Aircond, Nasihat Penting Dari Bidan Ini
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 0 ulasan )

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "