Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Bilakah Masa Yang Sesuai Untuk Tukar Entiti Bisnes Dari ‘Enterprise’ Kepada ‘Sdn Bhd’, Perunding Syarikat Ini Kongsi 5 Aspek Yang Perlu Dinilai

21 Mei 2017
No Comment
Foto: eddiesenatore

Memiliki perniagaan yang semakin berkembang adalah satu petanda yang baik, ia membuktikan produk, atau perniagaan yang dijalankan mula dikenali ramai dan diyakini oleh pengguna.

Jika sudah mencapai satu peringkat yang matang, mungkin sudah tiba masanya untuk menaiktaraf perniagaan ke satu tahap yang lebih baik, dalam mengekalkan lagi kepercayaan orang ramai.

Mungkin ada terfikir untuk menukar, dari ‘enterprise’, kepada ‘sendirian berhad’, tapi adakah ianya masa yang sesuai? Menerusi perkongsian dari seorang perunding syarikat, iaitu saudara Amsyari Shakur, terdapat beberapa perkara yang anda perlu nilai terlebih dahulu sebelum menukar kepada ‘sendirian berhad’.

Mari kita lihat apakah perkara tersebut yang perlu dinilai.

Foto: segling

ENTERPRISE KE SDN BHD

Ramai yang bertanya pada saya bila masa yang sesuai untuk tukar entiti bisnes dari sole-proprietor/partnership ke Sdn. Bhd.

Soalan ni sebenarnya bergantung pada persediaan seseorang itu. Pada pendapat saya, antara yang perlu difikirkan ialah;

1) Kekuatan dalam pengurusan

Anda sudah memiliki kekuatan dalam mengurus dokumen, mengurus operasi, mengurus jualan & perbelanjaan,

2) Kekuatan cash flow, 

Anda sering mempunyai tunai yang cukup (sebaiknya minimun 3 bulan) setelah tolak beberapa perbelanjaan penting syarikat seperti gaji, sewa, hire purchase dan lain-lain lagi

3) Kekuatan team pengurusan / partner 

Anda mempunyai rakan kongsi yang boleh bekerjasama, yang mempunyai peranan masing-masing & mengetahui peranan sebagai rakan kongsi

4) Kekuatan dalam mendapat projek kerajaan

Jika anda sudah mempunyai kekuatan operasi dan pengurusan yang membolehkan anda ke projek kerajaan.. (jangan lah buang masa lagi)

5) Kena bayar cukai tinggi

Jika bisnes dah baik dan mempunyai untung yang tinggi, anda cuba semak berapa cukai anda kena, kalau anda sudah dikenakan cukai melebihi kadar 21% ( lebih rm70k pendapatan bercukai)

Bolehlah fikir untuk ke Sdn Bhd. Sebab kadar cukai dah jadi 20% (2016:19%) untuk pendapatan bercukai rm500,000 pertama. Lagi satu, banyak perbelanjaan boleh ditolak berbanding Enterprise.

Ni sebahagian yang boleh saya boleh kongsi, semoga bermanfaat untuk semua.

Amsyari shakur

- Siakap Keli

BACA: 10 Perisian Ini Yang Mana Jika Mahir Menggunakannya Boleh Dijadikan Sebagai Sumber Pendapatan
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 0 ulasan )

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "