Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Ingin Membeli Rumah Tetapi Tidak Mempunyai Slip Gaji, Beberapa Cara Ini Boleh Dilakukan Dalam Mendapatkan Kelulusan Permohonan Pinjaman Perumahan

9 Apr 2017
6 ulasan

Dalam membuat sesuatu pinjaman, atau pembiayaan, sudah pasti pihak bank memerlukan beberapa butiran dari kita, untuk memastikan kita layak mendapatkan pinjaman tersebut.

Tidak kiralah dalam membeli kereta, pembiayaan peribadi, atau rumah sekali pun, slip gaji adalah sangat penting untuk pihak bank jadikan sebagai rujukan.

Tapi, bagaimana pula buat mereka yang bekerja sendiri, khususnya untuk membuat satu-satu pembiayaan? Iyalah, sudah pasti tidak mempunyai slip gaji.

Bagi memberi jawapan untuk persoalan tersebut, Puan Marlia Ramli telah kongsikan beberapa langkah, atau cara yang perlu dilakukan oleh kita untuk meembolehkan kita membeli rumah.

Mari kita ikuti perkongsian darinya.


TAK DE PAYSLIP TAPI NAK BELI RUMAH

Ceh! Akak ni selalu cakap citer pasal orang yang makan gaji je. Habis! Kami suami isteri saudagar kuih dan penjual roti jala ni camne pulak? Payslip pun tak de!

Camne kami nak membina harta? Camne kami nak dapatkan kelulusan pinjaman perumahan? Apa daaa akak ni....

Alolo… comelnya lahai saudagar kuih dan penjual roti jala kesayangan akak ni. Baiklah tuan puan yang kacak lagi budiman. Janganlah marah-marah. Wall akak ni hanya dibenarkan hiasan bebunga indah je. Maka sesiapa yang pemarah atau mudah sentap sila follow page retis sana nun.. Ehh! Haha!

Ini ada beberapa cara yang anda boleh pakai jika ingin mendapatkan kelulusan permohonan pinjaman perumahan sedangkan anda tidak mempunyai slip gaji. Let’s check it out!

1- DAFTAR PERNIAGAAN

Daftar perniagaan anda dengan SSM dan pastikan anda membuat taksiran pendapatan anda dengan LHDN setiap tahun. Ini akan menyakinkan bank untuk memberikan pinjaman. Bank ingin memastikan betul ke perniagaan anda ini wujud dan sejauh mana kapasiti kemampuan perniagaan anda menjana pendapatan.

2- BINA REKOD DENGAN BANK

Ramai yang recommend buat kad kredit untuk bina rekod hutang yang masih suci dan murni. Tapi bagi akak credit card mampu mencemarkan kesucian pengurusan kewangan jika tersalah guna. Maka akak gemar cadangkan anak muda buat ASB Loan sebaik mula bekerja. Jaga rekod pembayaran selama 6 bulan – 12 bulan. 

Ada beberapa bank cam Maybank dan CIMB menganggap ASB Loan sebagai pendapatan tambahan. Maka semakin comel la DSR. Pastikan rekod pembayaran cantik kerana bank sentiasa menilai karakter dan disiplin pembayaran. Ini meninggikan lagi peluang untuk bank meluluskan pinjaman perumahan anda.

3- URUSKAN PENDAPATAN SECARA PINTAR

Jika anda ada business sendiri, tetapkan gaji bulanan dan carum KWSP secara konsisten. Elakkan sekadar transfer gaji anda secara online dengan jumlah yang tidak menentu. Ini akan menjadikan bank kurang yakin. Kalau nak lagi cantik, buat payslip dan cop syarikat ke atas payslip sebagai bukti sokongan. Di mata bank, anda memiliki dua pendapatan tetap iaitu pendapatan gaji dan juga caruman tetap KWSP.

4- ELAKKAN PERSONAL LOAN DAN CAR LOAN

Anak muda wajib elakkan personal loan dan car loan sebelum melakukan permohonan beli rumah. Ini akan meninggikan DSR dan mengurangkan peluang untuk bank meluluskan pinjaman perumahan. Dah banyak kali dah akak yang tua ni membebel. Personal Loan dan Car Loan adalah hutang yang kejam dan jahat duhai adik yang pintar lagi budiman.


5- RUMAH PERTAMA ADALAH ALAT PELABURAN

Ramai anak muda mengimpikan rumah bertanah size padang bola sebagai rumah pertama. Tersangat rugi di usia muda menanggung hutang semata-mata untuk impress bakal mentua. Relax2 suda…. Rumah pertama sepatutnya menjadi alat pelaburan. Beli rumah pertama di bawah kemampuan dan sewakan. 

Hasil sewaan yang di cop LHDN boleh menjadi pendapatan tambahan. Beberapa ketika kemudian, rumah pertama anda akan menjadi mesin ATM dalam bentuk gandaan. Time tu ikut suka andalah nak beli rumah pelaburan kedua atau rumah bertanah size padang bola.

6- BERSIHKAN REKOD CCRIS

Ingat kancil… Bank sentiasa melihat rekod pembayaran hutang anda selama 12 bulan. Maka, dalam tempoh itu pastikan rekod anda suci murni tanpa rekod lewat bayar. Jangan ada nombor dalam kotak-kotak rekod hutang kecuali nombor “0”. Jika CCRIS terpapar digit selain angka “0”, ini bermakna anda ini sejenis hamba Allah yang kurang pintar mengurus hutang dan juga pendapatan bulanan.

Lagi satu, PTPTN jangan lupa. Klu PTPTN tak bayar, confirm masuk CCRIS. Kalau masuk CCRIS, confirm permohonan tak lepas. Jangan main-main dengan PTPTN. Kecil-kecil cili padi tau!

7- PASTIKAN ADA SIMPANAN TETAP

Setiap bulan, seperti rakan yang makan gaji, anda wajib asingkan simpanan secara tetap. Ini memerlukan anda berdidiplin selama 6-12 bulan. Anda boleh photostat buku akaun sebagai sokongan kepada permohonan perumahan anda. Bank memang sangat memuja pemohon yang memiliki sikap menabung secara berdisiplin.

8- LEBIH MUDA, LEBIH BAGUS

Tahukah anda bahawa bank amat meminati peminjam muda? Disebabkan akak ini tidak pandai, akak selalu menulis ala-ala newbies. Focus pembaca akak adalah Double A dan adik-adik muda untuk membeli rumah seawal usia. Pengalaman akak suami isteri tidaklah banyak sebab kami hanya memiliki beberapa unit rumah sahaja sekarang. 

Dulu sebelum usia genap 26 tahun, kami hanya membeli dua unit rumah bertanah. Terasa sangatlah rugi! Sepatutnya dengan ilmu mungkin kami patut memiliki sekurang-kurangnya empat rumah sebelum berusia 26 tahun. 

Ini kerana jika membeli hartanah di usia muda, peminjam berpeluang mendapat pembiayaan dalam tempoh maksimum. Maka kadar bayaran bulanan akan lebih rendah dan memberikan peluang untuk kita beli rumah pelaburan seterusnya!

Alamak! Cam biasa la.. lenguh pulak jemari runcing akak ni.. Untuk tatapan anda yang baik hati, kat bawah adalah contoh rekod kewangan si Omar dan Leha yang kacak jelita.



Dan banyak lagi cara lain yang boleh dilakukan bagi membuatkan bank jatuh cinta dan meluluskan pinjaman perumahan walaupun tanpa payslip. Tentulah ini memerlukan disiplin dan kesungguhan daripada lubuk hati yang paling dalam. Maka akak nak mengundur diri dulu. Insya’allah di masa depan akak akan tuliskan lagi ye.

Ehhh! Sudin dan Tipah menarik muka dan menjeling pula. Alahaiiii… tips di atas bukan semua orang mampu buat kak. Cuba akak bagi kuasa magic untuk buat bank lulus permohonan tanpa perlu bersusah bagai?

Jawab akak sambil tersenyum manis:

Ada satu cara magic yang sangat senang duhai Sudin dan Tipah….

Sudin dan Tipah menjadi teruja lalu bertanya, “apa caranya kak?”

BUKA BANK SENDIRI…Eeehhh! Haha... Larriiiiiikkkkkkk

Salam sayang

#kongsiilmu
#learnfromobservation

- Siakap Keli

BACA: Endahkan Stigma Masyarakat Terhadap Gaji Kecil, Gadis Ini Buktikan Walaupun Bergaji RM1,400 Dia Mampu Membeli Rumah ‘Low Cost’ Bernilai RM110k
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 6 ulasan )
  1. Adakah anda fikir untuk mendapatkan pinjaman? Adakah anda serius yang memerlukan pinjaman segera untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda dalam hutang? Ini adalah peluang anda untuk mencapai keinginan anda, kami memberi pinjaman peribadi, pinjaman komersial dan pinjaman korporat dan semua jenis pinjaman dengan faedah 2% untuk maklumat lanjut sila hubungi kami melalui e-mel (augustinejunio@gmail.com)

    BalasPadam
  2. Adakah anda fikir untuk mendapatkan pinjaman? Adakah anda serius yang memerlukan pinjaman segera untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda dalam hutang? Ini adalah peluang anda untuk mencapai keinginan anda, kami memberi pinjaman peribadi, pinjaman komersial dan pinjaman korporat dan semua jenis pinjaman dengan faedah 2% untuk maklumat lanjut sila hubungi kami melalui e-mel (augustinejunio@gmail.com)

    MAKLUMAT PEMINJAM'S

    1) Nama Penuh: .......................................................
    2) Negara: ......................................................... ..
    3) Alamat: ..........................................................
    4) Negeri: ............................................................ ..
    5) Seks: ................................................................
    6) Status Perkahwinan: .................................................
    7) Pekerjaan: ................................................... ..
    8) Nombor Telefon: ................................................
    9) Kedudukan masa ini di tempat kerja: .....................
    10) Pendapatan bulanan: .............................................
    11) Jumlah Pinjaman Diperlukan: .....................................
    12) Pinjaman Tempoh: ................................................
    13) Tujuan Pinjaman: .......................................... ..
    14) Agama: ...................................................... ..
    15) Adakah anda memohon sebelum .................................

    terima kasih,

    BalasPadam
  3. Kami adalah Organisasi Kristian yang dibentuk untuk membantu orang yang memerlukan bantuan, seperti bantuan kewangan. Jadi, jika anda menghadapi kesulitan kewangan atau anda berada dalam kekacauan kewangan, dan anda memerlukan dana untuk memulakan perniagaan anda sendiri. Kami adalah firma pinjaman swasta yang menyediakan semua jenis pinjaman / pembiayaan untuk semua yang ingin mendapatkan bantuan kewangan. Atau anda mendapati sukar untuk mendapatkan pinjaman modal dari bank tempatan, kerana Alkitab mengatakan "" Lukas 11:10 Setiap orang yang meminta menerima; Dia yang mencari mencari; Dan kepada orang yang mengetuk, pintu akan dibuka "jadi jangan biarkan peluang ini melewati kamu kerana Yesus adalah hari yang sama, hari ini dan selama-lamanya lagi. Tolong ini adalah untuk berfikiran serius dan Tuhan takut kepada Orang-orang, akan berada di sini untuk membantu mereka Yang memerlukan bantuan ..
    Sila hubungi kami untuk maklumat lanjut di
    (SANCHEZLOANFIRM@GMAIL.COM)

    BORANG PERMOHONAN PINJAMAN

    Nama pemohon:
    Negara:
    Tujuan pinjaman:
    Telefon:
    Jumlah diperlukan:
    Tempoh Pinjaman:.
    E-mel kepada kami borang yang telah diisi
    (SANCHEZLOANFIRM@GMAIL.COM)

    BalasPadam
  4. Saya perlu memberi keterangan mengenai perbuatan baik yang dilakukan oleh James Althouse Finance Firm untuk saya.
    Saya tidak pernah fikir saya akan bertemu dengan seseorang seperti Encik James. Dia adalah permata yang jarang berlaku. Saya Aisyah Saya mengambil masa saya untuk memberi keterangan mengenai Encik James kerana dia akhirnya menawarkan apa yang tidak ada orang lain.
    Saya dan suami saya pergi ke hutang besar dengan penghutang dan Bank dan kami sedang mencari pinjaman dari sebuah syarikat pinjaman yang berbeza tetapi semua tidak ada apa-apa. sebaliknya mereka membawa kami ke hutang yang lebih banyak dan akhirnya meninggalkan kami sehingga saya bertemu dengan Encik James, dia menawarkan pinjaman walaupun pada mulanya saya rasa ia akan berakhir seperti syarikat pinjaman lain yang saya telah cuba untuk meminjam dari, tetapi saya mempunyai mendapati dia tidak seperti mereka. Sekarang kita akhirnya menyelesaikan hutang kita dan memulakan perniagaan baru dengan wang yang tertinggal pada pinjaman.
    Hubungi Encik James melalui e-mel berikut.
    jamesalthousefinancefirm@gmail.com, atau anda boleh menghubungi saya melalui e-mel saya jika anda ingin mengetahui lebih lanjut: aisyahtaufik23@gmail.com

    BalasPadam
  5. Nama saya Afizah Abdulwakil, saya telah berusaha untuk mendapatkan pinjaman dari Bank untuk sekarang dan bank telah gagal saya berkali-kali sekarang, saya juga cuba mendapatkan pinjaman online Saya bertemu dengan beberapa peminjam pinjaman dalam talian yang berjanji untuk memberi saya Tetapi Sayangnya, saya mempunyai penipuan wang yang saya miliki, sehingga saya melihat kesaksian Puan Aisyah Taufik tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Encik James dari James Althouse Finance Firm, saya menghubungi beliau terlebih dahulu supaya saya dapat memastikan bahawa En. James tidak mempunyai penipuan seperti peminjam pinjaman lain yang saya jumpai, tetapi saya terkejut
    Encik James boleh dipercayai dan boleh dipercayai Saya menghubungi Encik James dan memohon pinjaman sebanyak RM200,000.00 untuk pengembalian wang dalam masa dua tahun pada mulanya saya takut untuk tidak ditipu lagi kerana Encik James memberi pinjaman pada kadar 2% , selepas beberapa jam pinjaman saya telah diluluskan dan saya
    Saya mendapat pinjaman sebanyak Rm200,000.00 yang dipindahkan ke akaun saya dari Firma Kewangan James Althouse. Saya tidak percaya sehingga bank saya memberitahu saya di mana wang itu datang. Saya sangat gembira saya dapat mendapatkan pinjaman dan saya berkata kepada myslef bahawa saya akan terus memberitahu masyarakat tentang perbuatan baik yang telah dilakukan oleh Mr James untuk saya dan akan
    Mengesyorkan kepada mana-mana badan mencari pinjaman untuk menghubunginya dengan e-mel ini:
    Jamesalthousefinancefirm@gmail.com, anda juga boleh menghubungi saya dengan e-mel saya:
    Afizahabdulwakil@gmail.com dan anda juga boleh menghubungi Puan Aisyah untuk mengesahkan apa yang saya katakan di sini ialah e-melnya: aisyahtaufik23@gmail.com

    BalasPadam
  6. ANDA PERLU PINJAMAN

    Adakah anda seorang lelaki atau wanita perniagaan? Adakah anda memerlukan dana untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda memerlukan pinjaman untuk menyelesaikan hutang anda atau membayar bil anda atau memulakan perniagaan yang bagus? Adakah anda memerlukan dana untuk membiayai projek anda? E-mel: ( Larryellisonfinance@gmail.com ) Kami menawarkan perkhidmatan pinjaman terjamin dari jumlah dan ke mana-mana bahagian dunia untuk (Individu, Syarikat, Broker barang dan Badan Korporat) pada kadar faedah hebat kami sebanyak 2%. Untuk permohonan dan maklumat lanjut, hantarkan balasan kepada alamat E-mel berikut: Larryellisonfinance@gmail.com

    BalasPadam

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "