Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Pandangan Masyarakat Bukanlah Segala-Galanya, Jika Ada Ahli Keluarga Yang Terlibat Dengan Cubaan Bunuh Diri, Bawa Ke Pakar Jangan Dibiarkan Sahaja

19 Mac 2017
No Comment

Tekanan perasaan sangat merbahaya buat semua orang, mungkin ada yang masih boleh mengawalnya, dengan membuat aktiviti yang dapat mengurangkan tekanan, tapi bagi mereka yang suka pendamkan, ia mungkin akan membuatkan diri lebih tertekan.

Paling membimbangkan, jika tekanan perasaan tersebut boleh membuatkan seseorang itu bertindak di luar jangkaan, sehinggakan boleh membawa kepada cubaan membunuh diri. Bila ada ahli keluarga yang bertindak sedemikian, ahli keluarga yang lain perlu ambil serius akan hal ini.

Tapi, menerusi perkongsian dari seorang doktor, iaitu Dr Mohd Syamirulah Rahim, ada ahli keluarga mereka yang cuba untuk membunuh diri, dan perlu dirujuk pada yang pakar, seperti pakar psikiatri, namun, keluarga mangsa tidak mahu memperbesarkan hal tersebut, dan ingin membawa pulang ke rumah sahaja. Namun, tindakan sebegitu, bukanlah langkah yang bijak.

Mari kita ikuti perkongsian darinya.


Bunuh Diri

Saya ada menerima satu kes lama dahulu, cubaan untuk membunuh diri semasa bekerja di sebuah hospital luar bandar.Seorang lelaki penganggur, menggantung dirinya dengan tali. Dirinya bernasib baik, apabila adiknya terdengar bunyi kerusi terjatuh dari biliknya yang berkunci. Mereka memecahkan pintu, memasuki secara paksaan, yang mana keluarga mangsa menemuinya tidak sedarkan diri, tergantung satu kaki dari lantai.

Dengan secepat mungkin mereka melepaskan mangsa dari tali, dan bawanya ke jabatan kecemasan.

Saya buat apa yang termampu, dan lelaki tersebut terselamat. Dia tersedar, dan bangun selepas 3 jam ketibaannya di jabatan kecemasan.

Jadi, kebiasaannya saya akan tulis surat rujukan ke mana-mana pusat psikiatri yang terdekat, dan isi borang 5 - PERINTAH KEMASUKAN SEBAGAI PESAKIT TIDAK SUKARELA KE HOSPITAL PSIKIATRI OLEH PEGAWAI PERUBATAN ATAU PENGAMAL PERUBATAN BERDAFTAR

Saya gunakan gunakan judisari di bawah Seksyen 14 Akta Kesihatan Mental 2001 – Dengan undang-undang Malaysia, untuk memastikan lelaki tersebut, mendapatkan segala bantuan yang diperlukannya. Saya rancang untuk rujuk atau pindahkan lelaki tersebut kepada hospital dengan rawatan susulan dari psikiatri. Pakar terlatih psikiatri akan menilai dia kembali, sama ada dia masih mempunyai pemikiran yang sama, atau cubaan yang sama, atau tidak.


Persekitan yang selamat, sokongan, dan dalam sesuatu kes, ubat-ubatan, adalah perlu untuk memastikan lelaki ini tidak lagi mencuba untuk membunuh diri lagi. Paling penting, terapi yang betul, dan kaunseling perlu dimulakan untuk mengenalpasti punca di sebalik cubaan bunuh diri, dan perbetulkannya semula.

Lebih kurang setengah jam kemudian, berlaku kekecohan di antara ahli keluarga yang datang. Ada perbincangan di antara mereka, kadang-kadang di hadapan pesakit itu sendiri, kadang-kadang di belakang tirai.

Beberapa minit kemudian, salah seorang dari ahli keluarga menghampiri saya. Yang mengejutkan saya, "pihak keluarga nak selesaikan perkara ini secara sendiri-sendiri. Tak mahu pesakit dirujuk ke hospital besar." Mereka tidak mahu seluruh kampung tahu bahawa anak kesayangan mereka sebenarnya cuba membunuh diri. Ia merupakan satu kehinaan kepada keluarga!

Mereka tidak mahu pesakit untuk diterima atau dirujuk kepada unit psych. Mereka mahu membawanya pulang. ‘At Own Risk discharge’, secara tepatnya. Bagi mereka, lelaki itu hanya "berlakon sahaja." (Buat perangai). Ia hanya isu kecil, mereka mendakwa ia adalah kerana pergaduhan di antara anak lelaki dan bapanya, dan sesuatu tentang isu kewangan dan sebagainya.

Saya memberitahu mereka, bahawa saya terikat dengan undang-undang (akta kesihatan mental 2001) untuk membuat rujukan kepada psych. Walau bagaimanapun, saya hanya boleh memberi perintah mengikut undang-undang. Saya tidak boleh paksanya masuk ke dalam ambulans dan bawa dia terus ke unit psych itu.


Saya menghampiri lelaki itu. Saya berfikir secara teliti akan apa yang akan diperkatakan kepadanya nanti. Sebagai seseorang yang berkuasa (doktor), apa yang saya katakan benar-benar boleh mempengaruhi dia. Jika saya mengatakan secara tiba-tiba atau tidak berhati-hati, ia boleh mencetuskan pemikiran membunuh diri dan dia mungkin cuba semula bunuh diri, dan kali ini, ia boleh jadi tindakan yang berjaya.

"Kita sentiasa ada jalan keluar dari masalah, tapi bukan dengan cara ini. Sentiasa ada orang yang boleh dengar, tolong."

Dia hanya merenung saya tanpa menunjukkan perasaan. Saya menulis nombor telefon di atas sekeping kertas, dan memberikan kepadanya. Ia adalah nombor telefon Befrienders '. Befriender adalah satu pasukan, kumpulan sokongan untuk kemurungan dan cubaan membunuh diri. Mereka boleh dihubungi 24/7 melalui telefon untuk sesiapa sahaja yang mahu bercakap tentang apa-apa. (03-79568144 atau 03-79568145)

"Doktor jangan risau. Doktor siapkan semua borang-borang dan surat yang diperlukan, dan berikan kepada saya. Saya ibunya, saya tahu apa yang terbaik untuk dia." Ibunya mencelah. Tak sabar-sabar nak balik.

Jadi saya selesaikan tugas saya. Saya menulis surat rujukan dan meminta mereka untuk mendapatkan temujanji di hospital kerajaan terdekat. Ibunya, yang merupakan keluarga terdekat, menandatangani borang AOR itu.

Saya melihat lelaki itu, berjalan keluar dari jabatan kecemasan secara tidak berdaya mengikuti ahli keluarganya ..


Ketika itulah saya sedar, kita di Malaysia, masih jauh ke belakang berbanding negara-negara maju yang lain, dari segi menangani isu-isu kesihatan mental. Dari peringkat komuniti, sehingga pakar yang lebih tinggi dan pegawai, kita masih perlu mengejar.

Masyarakat kita teruk. Kita terlalu cemas dan kita mengambil berat terlalu banyak mengenai apa yang orang lain fikirkan. Nanti apa kata orang? Mana Boleh macam tu? Sakit mental tu gila lah tu!

Saya benar-benar berharap bahawa lelaki tersebut mendapat bantuan yang dia perlukan.

Apa-apa jenis cubaan bunuh diri, adalah mengharapkan bantuan. Ia menandakan sejumlah besar tekanan atau beban yang telah terkumpul pada jiwa, menghancurkan dan membuatkan mereka lepaskan, juga lupakan apa yang bermakna dalam hidup mereka.

Sebagai seorang doktor, kami dilatih untuk ambil tindakan dengan situasi ini, dan secepatnya rujuk pada yang pakar,

Ia bersamaan dengan mana-mana kecemasan perubatan lain seperti 'myocardial infarct or intraabdominal injury'.


Pemikiran untuk membunuh diri bukanlah “dibuat-buat”

Bukan hanya "membuat drama".

Ia bukan "meminta untuk mendapatkan perhatian."

Tetapi ia adalah satu "permintaan pertolongan".

Dan pemikiran cubaan bunuh diri, tidak ada kena mengena dengan,

"tak cukup pegangan agama"
"iman lemah"
"tak tahan dugaan dunia"


Jadi, hentikan dengan terus membuat keputusan,

"Bunuh diri haram masuk syurga."

Apabila seseorang dibunuh, sentiasa akan ada pembunuh.

Dalam bunuh diri, masyarakat adalah pembunuh

“According to Durkheim's Analysis Based on Suicide Study, personal reasons are irrelevant. Psychological explanations lack scientific validity. A macroanalysis is needed in order to get at the 'real' reasons for suicide : social reasons”

Anda tidak membunuh diri; masyarakat yang membunuh anda.

Cubaan bunuh diri bukanlah satu lakonan individu semata-mata, ia ada kaitan dengan masyarakat. Masyarakat yang menyebabkan cubaan bunuh diri.

#reachout

(Berdasarkan kisah benar)

- Siakap Keli
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 0 ulasan )

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "