Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Nak Tunjukkan Bakat Kreativiti Pun Ada Hadnya, Jangan Sampai Majikan Tak Dapat 'Analyze' Apa Yang Ada Dalam Resume, Semakin 'Stress' Jadinya

29 Mac 2017
No Comment

Sekarang ini memang banyak ‘design’ untuk satu-satu resume, yang kebanyakannya sangat berbeza pada satu ketika dahulu, kini dengan banyaknya maklumat yang diperolehi, serta kreativiti, ramai pemohon kerja telah mereka resume dengan ‘design’ yang menarik.

Namun begitu, menerusi perkongsian dari Puan Mary Anni, yang telah menerima ‘resume’ yang sangat unik, seakan perlu mencari makna di sebalik simbol, atau icon yang digunakan di dalam resume tersebut.

Tidak salah untuk mengetengahkan kreativiti, lebih-lebih lagi jika memohon sesuatu yang berkaitan dengan ‘art and design’, tapi, perlulah bersederhana, supaya apa yang disampaikan lebih difahami.

Mari kita ikuti perkongsian darinya.


a. 5 Ajaran Sesat Dalam Penulisan Resume

1) Majikan sangat suka infografik
2) Resume yang panjang lebih bagus
3) Gambar diri sendiri dalam resume perlu kreatif (Posing bukan main!)
4) Keluarga boleh dijadikan rujukan (Reference)
5) Senaraikan subjek yang dipelajari di universiti/kolej dalam resume

Ingat ini! Untuk satu kekosongan kerja:

i. Majikan terima ratusan resume untuk memohon kerja
ii. Majikan hanya punya masa kurang 5 minit untuk membaca resume dan memutuskan untuk memanggil penghantar resume hadir temuduga

Ingat juga ini:

Resume yang cantik, kreatif dan nampak hebat di mata pemohon kerja, boleh jadi tidak bernilai di mata majikan.

Majikan bukan buat pertandingan resume paling cantik.

Majikan mahu kenalpasti kemahiran (skills) dan kecekapan (competency) seseorang pemohon melalui resume.


b. Resume Yang Tiada Nilai Di Mata Majikan

Kepada tuan cikpuan yang memohon pekerjaan sebagai Pereka Grafik (graphic designer), mohon JANGAN buat resume begini (rujuk gambar).

Kami, majikan, tidak mempunyai banyak masa untuk mencari makna di sebalik gambar/ikon kucing, gunting, aiskrim dan mesin taip antik.

Jika mahu tunjukkan kemahiran menggunakan aplikasi grafik tertentu, kepilkan portfolio secara berasingan. Sediakan contoh atau bukti bahan yang berkaitan dengan syarikat di mana kerja dipohon.

Resume perlu ada penerangan bertulis. Bukan berhias.

Resume yang dihias cantik begini tidak bernilai kerana majikan tidak dapat memperolehi data berkaitan kemahiran dan kecekapan.

PERHATIAN => Resume gaya begini juga dilarang untuk permohonan pekerjaan selain pereka grafik.

NOTA: Sangat geram apabila menularnya ajaran tidak betul berkaitan penulisan resume di kalangan graduan kini. Hari ini hari saya rasa kecewa betul kerana terima banyak resume yang gagal. Lebih kecewa apabila terima berita ada trainer mengajar ajaran sesat dalam penulisan resume. -  Mary Anni

- Siakap Keli
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 0 ulasan )

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "