Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Pastikan Suami Atau Anak Lelaki Pengasuh Bukan Penganggur, Juga 5 Ciri Lain Yang Harus Dititikberatkan Oleh Ibu Bapa Dalam Memilih Pusat Jagaan, Demi Keselamatan Anak-Anak

2 Feb 2017
No Comment

Bukan berniat untuk membiarkan anak dijaga oleh orang lain, namun atas kesibukan kerja, juga dalam mencari nafkah untuk keluarga, ramai ibu bapa di luar sana yang menghantar anak mereka ke pusat jagaan, atau pengasuh.

Ibu bapa mungkin perlu mengeluarkan wang yang lebih untuk menghantar anak ke pusat jagaan atau pengasuh, namun dengan cara ini sahaja dapat menyelesaikan masalah, di mana membantu mereka dalam menjaga anak, dan memastikan juga anak mempunyai rakan sebaya di pusat jagaan tersebut.

Namun begitu, ibu bapa juga harus memikirkan keselamatan anak mereka, untuk mengelakkan perkara tidak diingini berlaku sekiranya meninggalkan mereka kepada jagaan orang lain. Menurut perkongsian dari seorang doktor, iaitu saudari Hana Nadzrami, terdapat beberapa tip yang boleh dilakukan, dalam memilih pengasuh atau pusat jagaan untuk anak.

Mari kita ikuti perkongsian darinya.


DERA

Baru-baru ini pihak kami memberi bius untuk pemeriksaan genital seorang kanak-kanak perempuan yang disyaki telah didera secara seksual.

Saban minggu pasti ada kes-kes sebegini. Tak kira kanak-kanak lelaki atau perempuan. Bayi atau budak besar. Semua ada.

Kerap kali pelakunya ialah suami atau anak lelaki pengasuh (jika anak dijaga oleh pengasuh), ataupun kekasih ibu anak itu sendiri (jika kes pasangan baru bercerai). Saudara sendiri dan orang yang dikenali pun ada juga.

Saya dapat bayangkan perasaan ibubapa kanak-kanak itu. Marah, geram, rasa bersalah dan sedih yang bercampur-baur. Itulah selalunya perasaan ibubapa yang normal.

Saya katakan begini kerana ada juga ibu yang tak normal; dah tahu suami atau kekasih hati meratah anak kandungnya sendiri. Namun dipejamkan mata kerana berasakan hidupnya bergantung sepenuhnya kepada individu tersebut. Celaru mana satu yang patut disembah; Tuhan atau kekasih. Pelik tetapi wujud.

Pasti ada ibubapa yang meletakkan anak dalam jagaan pengasuh atau pusat jagaan kanak-kanak berasa resah mendengarkan berita kanak-kanak dicabul oleh penjaga.


Ada beberapa tips saya kongsikan untuk memilih pengasuh atau pusat jagaan:

🔹 Pastikan suami atau anak lelaki bujang pengasuh bukannya seorang penganggur. 

Kebanyakan kes kanak-kanak dicabul oleh suami atau anak bujang pengasuh yang mampu bekerja tapi tak mahu bekerja dan sentiasa berlingkar di rumah. Mereka bukan saja malas dan tak membantu isteri/ ibu mereka mengasuh, malah mencurahkan pasir pada periuk nasi itu pula. 

🔹 Pastikan anak jagaan pengasuh tak terlalu ramai hingga tak cukup tangan untuk mengasuh. 

Perhatikan juga kanak-kanak asuhan lain yang lebih besar. Pengaruh pornografi boleh membuatkan budak berumur 7-8 tahun mencuba perkara tak senonoh terhadap anak asuhan yang lebih muda.

🔹 Jika memilih pusat jagaan, pastikan rumah yang diduduki berasingan dari rumah tuan empunya pusat jagaan.

🔹 Pastikan juga rumah itu lapang dan banyak pintu atau tingkap diruang tamu yang membolehkan orang luar nampak apa yang dilakukan didalam. 

🔹 Elakkan pusat jagaan yang menghalang ibubapa melawat secara rawak atau menghalang ibubapa dari memeriksa kawasan dalam rumah tersebut. Jika tiada apa kesalahan, tiada apa yang nak disorokkan.

🔹 Ibubapa juga hendaklah mengajar anak-anak tentang sentuhan selamat/ tak selamat seawal mungkin. Ibubapa juga hendaklah kerap memeriksa tubuh anak dan berikan perhatian sekiranya mereka mengadu sakit apabila buang air kecil atau besar.


Dalam kes tadi, pelaku yang disyaki ialah kekasih ibunya. Syukur anak itu tiada koyakan pada selaput daranya. Namun terdapat kesan merah disekeliling perineumnya. Tiada penetrasi namun tak bermakna tiada cubaan mencabul dilakukan.

Sedih sungguh perihal keluarga satelit zaman sekarang. Tiada siapa yang kisah kepada nasib anak apabila ibubapa mereka bercerai. Ramai datuk nenek yang tak kisah bila anak perempuan mereka yang baru menjadi janda, bersekedudukan dengan kekasih baru. Lebih teruk lagi, si ibu terpaksa bekerja untuk menanggung kekasih tak guna yang kemudian mencabul anaknya pula.

Tak tahulah apa reaksi ibu kanak-kanak tadi. Entah dihalau kekasihnya keluar, atau dibela lagi kekasihnya.

Jika masih nak dibela juga kekasihnya, sahlah bukan saja Cinta Itu Buta. Malah Cinta itu Pekak dan Bodoh juga.

Hana Hadzrami
Benci dengan pengecut yang mencabul kanak-kanak. Lebih benci dengan ibu yang sengaja membiarkan anak sendiri dicabul.

- Siakap Keli
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 0 ulasan )

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "