Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Menolak Troli Pasaraya Sejauh 1 Kilometer Hanya Untuk Memulangkannya Kembali, Niat Murni 4 Sahabat Ini Mendapat Pujian Dari Netizen

9 Feb 2017
No Comment

Ada di antara kita yang sering kali menggunakan troli dari pasaraya dan selepas menggunakannya hanya dibiarkan begitu sahaja, tanpa meletakkannya kembali ke tempat asal, atau tempat yang telah disediakan, dengan alasan ada pekerja yang akan melakukannya, perkara sebegini dilihat biasa buat kita semua.

Itu jika kita masih meninggalkannya di dalam kawasan pasaraya tersebut, bagaimana pula kalau kita membawanya keluar jauh dari kawasan pasaraya tersebut, sudah pasti pekerja yang ada tidak mengetahui adanya troli di luar kawasan mereka, dan lama kelamaan, semakin berkurang troli yang ada.

Tapi, tidak semua mempunyai pemikiran seperti itu, masih terdapat insan yang baik hati untuk membantu memulangkan kembali troli tersebut, dan insan tersebut adalah saudara Azmin Ishak, bersama dengan tiga lagi sahabatnya. Mengapa dia melakukannya, jom kita ikuti perkongsiannya.


Mudah & memudahkan

Untuk lebih dari 1 bulan saya memerhatikan troli-troli ditinggalkan di tepi jalan dalam kawasan perumahan Presint 16. Dari seminggu ke seminggu makin bertambah troli. Patutla bila hujung minggu tak cukup troli di Aeon Big Alamanda.

Maka timbul la idea nak bawa "pulang" troli-troli ke Alamanda. Semakan melalui Google Maps menunjukkan jarak hanya 1km ke Alamanda dari Surau Ar-Rahman, yang akan melalui laluan pejalan kaki.

Alhamdulillah 3 rakan sekerja: Shahidin Mohamad, Khairul Fuadi & Dortze Fahmi nak turut bersama-sama menyumbang tenaga.

Maka sekitar 6.15 ptg tadi kami mula mengumpul troli. Tapak bermula adalah di hadapan Surau Ar-Rahman. Di situ ada 19 troli.

Kami ikat pemegang hujung ke hujung dengan tali rafia & mula menolak. Seorang jaga di setiap hujung troli & 2 lagi di sisi kanan & kiri.

Sepanjang jalan kami mengutip troli, sehingga lah ke Alamanda kami membawa 22 troli. Sampai ke Alamanda pukul 7.15mlm.

Cabaran?

1. Memerlukan tenaga especially bila jalan yang mendaki.
2. Nak melintas jalan. Kami melalui traffic light, menunggu lampu hijau & melintas.
3. Mengendalikan troli yang banyak lebih kurang macam bawa treler panjang. Tali rafia putus semasa perjalanan mencapai 700m.

Kenapa buat?

1. Masyarakat harus dididik bahawa secara asasnya, mengambil sesuatu bukan hak kita tanpa kebenaran adalah mencuri. Jadi kami hanya tolong mengembalikan hak Aeon Big supaya tak tergantung urusan peminjam yang mungkin lupa mengembalikannya.

2. Setiap hujung minggu troli tak mencukupi. Allah s.w.t telah berjanji Barang siapa yang menjadikan mudah urusan orang lain, pasti Allah akan memudahkannya di dunia dan di akhirat.

3. Saya telah share di talk saya minggu lepas, nak buat baik tak semestinya grand. Secara asasnya bila kita menjadikan hidup seseorang itu lebih baik atau gembira, itulah kebaikan.

Ini antara komen baik yang ditinggalkan netizen dalam ‘posting’ saudara Azmin:






Moga perkongsian, dan tindakan murni yang dilakukan pemuda-pemuda ini menjadi iktibar buat kita selepas ini, berbuat baik bukanlah sesuatu yang sukar buat diri ini.

- Siakap Keli
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 0 ulasan )

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "