Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Doktor Terkejut Selepas Berjaya Keluarkan Cacing Sepanjang 6 Kaki Dari Mulut Seorang Pesakit

3 Feb 2017
No Comment

Seorang Doktor di India terkejut selepas beliau telah berjaya mengeluarkan seekor cacing pita berukuran lebih daripada 6 kaki melalui mulut pesakit, lapor CNN.

Dr. Cyriac Phillips menulis dalam satu kenyataan melalui e-mel, lelaki yang berusia 48 tahun itu menjalani kolonoskopi pada 2014 selepas mengadu sakit perut yang amat sangat dan ujian dilakukan mendapati kepekatan hemoglobin dalam darahnya adalah rendah.

Ketika menerima rawatan kolonoskopi, Phillips telah menemui cacing berkenaan yang sedang berlun dan bergerak-gerak yang diperhatikannya ternyata ia adalah seekor cacing pita.

Selepas penemuan pertama itu, beliau telah melakukan prosuder endoskopi, iaitu memasukan kamera ke dalam perut pesakit dan beliua dapat melihat imej jelas parasit panjang yang tinggal di usus kecil.

Untuk mengeluarkannya, satu pasukan pakar-pakar perubatan di Institut Hati dan Sains Hospital Biliary di New Delhi telah menjalankan satu pembedahan untuk mengeluarkan cacing dengan menariknya melalui mulutnya dengan sepasang forsep.


Selepas berjaya dikeluarkan, mereka ternyata terkejut di mana cacing berkenaan mempunyai panjang sehingga 6.1 kaki.

Menurut Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit, cacing dewasa yang berkembang sepenuhnya biasanya berukuran antara 2 dan 7 meter (6.5 untuk 23 kaki) panjang, tetapi terdapat kes-kes dilaporkan cacing lebih daripada 8 meter (26 kaki) panjang.


"Kami sama sekali tidak tahu mengenai panjang cacing ini, kami menarik keluar secara perlahan dan berterusan, dan akhirnya kerja itu dilakukan selepas mungkin sekitar 1 jam 15 minit. Saya tidak pernah melihat cacing pita lama sebelum kes ini ini," kata Phillips.


Selepas pembedahan, pesakit diberi ubat cacing untuk enam bulan untuk membunuh mana-mana telur atau larva yang masih ada dalam perut beliau. Satu bulan selepas prosedur itu dijalankan, dia kini semakin pulih seperti biasa.

Telur cacing pita ini boleh merebak melalui makanan dan air minuman yang tercemar. - Siakapkeli.my

Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 0 ulasan )

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "