Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

17 Kesalahan Yang Sering Dilakukan Pelajar PhD Sewaktu Dalam Tempoh Pengajian, Serta Bagaimana Cara Untuk Menanganinya

8 Feb 2017
No Comment

Setiap peringkat pengajian yang kita duduki, mempunyai tahap kesukaran yang berbeza, lebih-lebih lagi sistem pendidikan yang berubah mengikut peredaram masa, dan ingin sesuaikan dengan kehendak, juga keperluan pasaran pada masa kini.

Bagi kita yang telah melepasi satu tahap, mungkin akan menyatakan, ‘alah, UPSR je kot, atau, ‘alah, baru Diploma’, tanpa kita sedar sewaktu kita berada pada peringkat pengajian tersebut sebenarnya kita turut mengalami kesukaran, dan bersungguh-sungguh untuk dapat yang terbaik.

Semakin tinggi kita belajar, semakin banyak cabaran dan kesukaran yang dihadapi. Bagi mereka yang melanjutkan pelajaran ke peringkat kedoktoran, atau PhD (Doctor of Philosophy), sudah pasti akan mengalami saat yang memenatkan, lemah semangat atau tertekan dalam menyiapkan tugasan, seperti, thesis, kajian, mahu pun ‘presentation’ yang mana akan menentukan masa depan mereka.

Untuk itu, saudara Norshahkang Shuaib telah kongsikan 17 kesilapan yang sering kali dilakukan oleh pelajar PhD, atau mereka yang berkecimpung dalam bidang akademik/research sepanjang tempoh menyiapkan thesis, atau kajian mereka.

Mari kita ikuti perkongsian darinya.


17 KESALAHAN PELAJAR PHD

Semasa dalam fasa terakhir pengajian PhD, saya tersedar kesilapan-kesilapan yang pernah saya buat dari hari mula pengajian. Waktu ini baru sedar betapa serabutnya pengurusan fail, betapa ruginya masa-masa terluang sewaktu tahun pertama, betapa silapnya mentaliti ‘suka membandingkan’ dan sebagainya.

Apabila bersembang dengan rakan-rakan lain, mereka juga buat kesilapan yang hampir sama. Bersembang dengan pelajar PhD dari tempat lain juga, sama! Nampaknya memang kesilapan-kesilapan ini adalah sesuatu yang general dan berlaku kepada ramai orang.

Jadi saya fikir, elok dihimpunkan semua kesilapan yang saya dan rakan-rakan pernah buat untuk pedoman bukan sahaja pelajar PhD, tetapi semua orang terutamanya mereka yang berkecimpung dalam bidang akademik/research.

Saya sertakan juga solusi untuk setiap kesalahan ini.

1. Suka membuat perbandingan kehidupan

Bila jumpa pelajar lain, asyik membandingkan susah senang anda dan mereka - lalu menyebabkan motivasi diri sendiri jatuh. Contohnya tengok kajian orang lain nampak senang dan mula berfikir “Kenapalah aku punya kajian susah!” – padahal setiap cabaran pelajar itu berlainan. Ada yang pening kerana eksperimen tak menjadi, ada yang pening dengan perangai supervisor dan lain-lain.

Solusi: Lain orang lain cabaran jadi jangan buat diri sendiri rasa lemah/loser melalui perbandingan. Seperkara lagi, tak semua orang tunjuk kesusahan hidup mereka di media sosial sebab itu kita seolah-olah nampak orang lain hidup senang. Semua orang ada kesusahan sendiri.

2. Takut untuk berfikir luar kotak

Ada yang takut untuk berfikir idea (untuk eksperimen, hala tuju kajian, hujah dan sebagainya) lain daripada yang lain sebab takut dikatakan merapu/bodoh oleh supervisor. Padahal, sesetengah idea yang lain ini boleh membawa kepada penemuan yang menarik.

Solusi: Jangan takut untuk mencadangkan idea yang anda terdetik dalam kepala kepada supervisor. Saya sendiri pernah mencadangkan berpuluh-puluh idea kepada supervisor – ada yang diterima, ada yang ditolak, ada yang ditertawakan dan sebagainya. Biasalah tu, nama pun ‘lontaran idea’ yang datang secara random.


3. Tiada rancangan alternatif

Hanya ada satu rancangan dan tak pernah ada backup plan kalau-kalau eksperimen, survey atau data collection tak menjadi/rosak dan sebagainya. Akibatnya, bila segala rancangan asal tidak menjadi, terkapai-kapai tak tahu nak buat apa. Kemudian, mulalah nak gelabah.

Solusi: Pastikan fikir backup plan untuk kecemasan. Kalau eksperimen A tak boleh, cuba eksperimen B. Kalau orang A tak boleh bantu, pastikan ada orang B.

4. Tidak menulis dari awal

Proses penulisan sepatutnya bermula awal untuk memastikan anda sentiasa memperbaiki tulisan dari masa ke masa. Bila tak mula awal, proses penulisan jadi sangkut sebab kualiti tak sampai. Hujah lemah. Struktur hancur.

Solusi: Mula tulis tesis seawal mungkin, kalau boleh waktu tahun pertama. Boleh mula dengan perkara asas seperti literature review atau methodology. Saya cuba menulis kertas jurnal hanya selepas dua bulan mula PhD, tetapi ternyata gagal kerana kualiti sangat hancur. Tetapi kertas jurnal yang hancur ini dibaiki hampir setahun lamanya dan akhirnya diterbitkan di proceeding yang diiktiraf Scopus (menjadi sebahagian daripada tesis). Menulis dari awal juga adalah strategi saya habiskan PhD kurang dari 3 tahun.

5. Pengurusan fail tidak efisen

Komputer penuh fail dengan pelbagai nama, folder bersepah-sepah, tidak disusun dengan baik. Kalau fail dinamakan dengan baik sekalipun, ia tidak konsisten. Perkara ini menyebabkan anda susah mencari dokumen, terutamanya untuk proses penulisan tesis akhir.

Solusi: Gunakan penamaan fail secara konsisten. Jangan malas untuk namakan fail dengan betul dan taip ‘fhwsdsf.doc’ sebab nak cepat. Anda akan menyesal di kemudian hari.

(Sampai habis PhD pun ada nama fail-fail saya yang masih serabut dan susah nak dicari untuk rujukan sekarang. Menyesal tak tulis dengan elok).

6. Mentaliti bangku universiti

Mentaliti dibawa dari zaman degree atau masters. Mengharapkan orang suap maklumat dan buat kerja saat akhir.

Solusi: Sebelum bermula PhD, harus faham bahawa pengajian PhD kaedahnya berlainan degree. Anda harus pandai berdikari. Tugasan waktu zaman degree banyak yang ‘asalkan siap’ tetapi dalam tugasan dalam PhD sangat mementingkan kualiti. Jika kualiti tak sampai, anda akan gagal. Oleh itu, mula kerja awal supaya anda ada masa untuk baiki tugasan (tesis).


7. Berlengah-lengah

Waktu first year dianggap honeymoon. Yang di luar negara, jalan-jalan terlalu banyak.

Solusi:
Mula kerja awal dan istiqamah (tak selalu sangat ambil cuti panjang). InsyaAllah akan ada masa kosong di antaranya yang membolehkan anda bercuti dan berehat.

8. Lari dari supervisor

Disebabkan kerja banyak tak siap, asyik lari dari supervisor. Bila supervisor ajak jumpa dan minta hasil kerja (tulisan tesis dll), beri banyak alasan. Akibatnya, diri sendiri rugi.

Solusi: Supervisor (terutamanya yang berpangkat Profesor) sangat sibuk dan kadang-kala tak boleh jumpa selalu. Kalau mereka ajak jumpa, manfaatkan dengan minta feedback dan bincang masalah yang anda ada.

9. Terlalu rendah diri

Selalu rasa tak pandai dan takut untuk bersuara kalau ada group meeting atau berhadapan dengan supervisor. Bila menulis, rasa takut nak bagi orang baca sebab rasa malu. Akibatnya, tak ada orang boleh bantu dan merana seorang diri.

Solusi:
Tak ada orang yang terus jadi pandai dalam sesuatu bidang. Menjadi bodoh itu biasa dan jangan takut untuk jadi bodoh. Yang penting, kerap diri baiki dan bergerak ke hadapan. Bersedia untuk dedahkan kelemahan diri kepada supervisor dan rakan PhD supaya mereka boleh beri nasihat.


10. Kurang pemahaman tentang aspek teknikal

Tak faham perkara-perkara asas dalam PhD – contohnya apa itu abstract? apa itu research methodology? apa itu novelty dan sebagainya. Apabila masuk ke proposal defence atau viva, jadi gelabah bila examiner tanya.

Solusi:
Pastikan aspek teknikal PhD boleh difahami secara asas. Ada banyak buku yang bercerita tentang hal-hal sebegini. Rakan-rakan senior PhD juga boleh bantu untuk terangkan.

11. Menjadi terlalu teknikal

Menjadi robot kerana buat PhD berdasarkan panduan/software tertentu yang bersifat ‘rigid’. Akibatnya menyusahkan diri sendiri. Contohnya tak boleh buat kerja sehari sebab software Endnote (untuk referencing) rosak. Jadi sehari duduk sahaja sebab terlalu bergantung kepada Endnote. Padahal Endnote sekadar pemudah cara dan tanpa ia, kerja PhD masih boleh berjalan sebenarnya

Solusi:
Jangan bergantung kepada teknik atau software tertentu sahaja. PhD itu bersifat unik. Tak semua orang buat PhD gunakan teknik yang anda pelajar dari bengkel, buku dan sebagainya. Be flexible!

12. Lemah penguasaan asas komputer

Tak tahu perkara asas dalam software penting seperti Microsoft Word. Contohnya tak pernah tahu kewujudan page break dan navigation.

Solusi:
Cuba kuasai perkara asas dalam software asas yang anda pakai supaya melancarkan urusan kerja tanpa perlu nak rujuk buku panduan. Merujuk buku panduan dengan kerap akan membuang masa dan membuatkan kerja menjadi kurang lancar.

13. Kosakata penulisan yang lemah

Ada idea nak menulis tetapi ayat tak mencapai kualiti seorang pelajar PhD. Salah satu sebab kerana pengetahuan kosakata berkenaan bidang kajian agak lemah.

Solusi: Wujudkan satu kamus untuk catat kosakata penting dalam bidang kajian. Kosakata ini adalah perkataan yang selalu digunakan dalam bidang tersebut. Anda juga boleh juga catat ayat-ayat yang ‘cantik’ untuk dirujuk semasa proses penulisan.


14. Takut mendapat feedback tentang penulisan

Satu perkara yang paling ditakuti oleh pelajar PhD adalah apabila orang mengkritik. Memang itu sesuatu yang normal. Malangnya, ketakutan ini mematikan semangat untuk menulis.

Solusi: Anggaplah menjadi tak pandai menulis merupakan salah satu proses dalam belajar menulis tesis.

15. Terlalu berharap kepada supervisor

Ada pelajar yang hanya mengharapkan idea dari supervisor. Harus diingat, pelajar PhD ibarat pintu maklumat kepada supervisor. Anda yang melaporkan apa yang anda dapat dan supervisor hanya akan memberikan panduan/nasihat. Kalau anda asyik tanya supervisor ‘lepas ni nak buat apa’, dia pun pening.

Solusi: Setiap kali jumpa supervisor, laporkan perkara baru (keputusan eksperimen, bacaan) supaya dia boleh beri cadangan ke mana hala tuju kajian. Saya selalu ringkaskan maklumat dan letak dalam Powerpoint – mudah untuk supervisor saya baca dan fahami. Jangan bawa kertas jurnal berjela-jela nanti dia tengok, dia pun pening.


16. Kurang membaca hal-hal umum

Pelajar memang banyak membaca jurnal, tapi kurang membaca hal umum berkenaan topik kajian. Contoh jika kajian berkenaan dengan tenaga solar – pelajar tidak tahu apa perkembangan terbaru mengenai tenaga solar di dunia. Hal ini akan menjadi masalah apabila anda menghadapi viva atau ke conference.

Solusi: Waktu sedang berehat / bosan, cuba ke Google dan taip nama kajian anda (contoh: solar energy) dan baca berita/blog/wikipedia untuk menambah kefahaman secara umum. Harus diingat kadang-kala di conference, ada orang yang tak faham langsung bidang anda. Anda harus tahu bagaimana untuk bercerita kajian anda secara umum dan menggunakan maklumat-maklumat terkini. Harus diingat juga, bacaan umum ini bukan untuk cite dalam thesis, tapi sekadar untuk kefahaman.

17. Tidak faham kajian sendiri dalam skop yang lebih besar

Apabila terlalu lama buat research, lupa kepentingan kajian dalam skop yang lebih besar. Contohnya buat kajian dalam composite materials. Tapi bila examiner tanya, apa kepentingan kajian awak kepada dunia – terus pening. Sebabnya, tak lihat kajian dalam konteks yang lebih besar.

Solusi: Pastikan problem statement atau background jelas – kenapa nak buat kajian, apa masalah yang nak dikaji, kenapa penting dan sebagainya. Contohnya nak buat berkenaan carbon fibre composites kerana material ini banyak digunakan dalam kapal terbang menggantikan aluminium. Bila anda ada pendirian tegas, examiner akan lebih yakin.


Sebenarnya boleh hurai panjang lagi setiap satu poin di atas, tapi buat masa ini – ringkas dahulu.

Apa yang perlu diingati - pengajian PhD adalah waktu untuk kita melihat banyak kesalahan diri untuk diperbaiki.

Setiap kesalahan adalah guru. Benda-benda yang kita buat salah lebih senang untuk diingati berbanding benda-benda yang kita buat dengan betul.

Hidup sebagai seorang ahli akademik tak habis di PhD sahaja, ianya sepanjang hayat. Pengajian PhD hanya satu permulaan. Tentunya dalam satu permulaan, kita banyak buat salah.

Jadi, usah risau kalau buat salah sekarang. Yang penting jangan ulang.

Selamat bermuhasabah dan memperbaiki diri!

Silakan kongsi untuk manfaat bersama.

Shahkang

- Siakap Keli
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 0 ulasan )

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "