Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Lelaki Tersilap Jalan Kayuh Basikal 500 Kilometer Dalam Usaha Pulang ke Kampung Sempena Tahun Baru China

25 Jan 2017


Seorang lelaki yang cuba mengayuh basikal untuk balik ke kampung halaman sempena sambutan Tahun Baru Cina terpaksa memberhentikan kayuhannya apabila mengetahui dia telah tersilap arah.

Lelaki itu menyangka dia sedang bergerak ke utara untuk pulang ke kampung halaman yang terletak sejauh 1,700km.

Namun sangkaannya itu meleset apabila dia mengetahui sebenarnya dia sedang bergerak ke arah selatan.

Perkara itu diketahui oleh lelaki tersebut selepas polis trafik di Wuhu, wilayah Anhui memberhentikannya apabila dia sedang mengayuh di atas lebuhraya - yang tidak dibenarkan sama sekali untuk basikal.

Dia memberitahu polis bahawa dia cuba untuk pulang ke rumah di Qiqihar, utara wilayah Heilongjian menggunakan basikal kerana tidak mempunyai wang yang cukup untuk menyewa pengangkutan awam.

Menurut South China Morning Post, lelaki itu memberitahu polis dia menunggang basikal untuk pulang ke Qiqihar sejauh 1,700 kilometer kerana tidak mempunyai wang untuk menaiki pengangkutan awam.

Dia memulakan kayuhan dari Rizhao, wilayah Shandong, sejak lebih sebulan lalu dalam cuaca sejuk dengan hanya membawa beg kecil.

Lelaki itu memberitahu polis dia tidak pandai membaca arahan papan tanda serta peta dan hanya berpandukan arah orang ramai yang ditanyanya namun mereka memberi arah yang salah.

Polis trafik dan kakitangan plaza tol lebuh raya itu kemudian memberinya wang untuk tiket kereta api ke utara bagi membolehkannya pulang ke kampung.
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 0 ulasan )

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "