Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Inginkan Makanan Sihat Untuk Anak Anda? 5 Cadangan Bahan Utama Ini Pasti Membuatkan Si Kecil Tidak Sabar Untuk Menikmati Hidangan Anda

28 Sep 2016
No Comment

Setiap ibu mahukan yang terbaik buat anak-anak mereka, segala yang diberi kalau boleh dari sumber yang terbaik, tidak kiralah dari segi alat permainan, tadika, sekolah mahu pun makanan harian mereka. Ianya hanya untuk anak-anak, penat lelah semuanya diketepikan, hanya untuk memastikan anak mendapat yang terbaik.

Bagi ibu yang bekerja pula, masa bersama anak tidak dinafikan, agak kurang jika dibandingkan dengan suri rumah sepenuh masa, tetapi, itu tidak menjadi penghalang bagi mereka menyediakan hidangan ynag berkhasiat untuk anak mereka.

Di sini, admin ingin kongsikan, lima hidangan kanak-kanak yang boleh dijadikan sebagai sarapan pagi, atau minum petang, yang dikongsikan dari laman BBC Good Food. Inilah masanya untuk buktikan pada mereka, ibu mereka ini hebat memasak, jadi apa lagi, mari kita tengok makanan apa yang sesuai buat anak anak anda, dan ada beberapa resepi mudah, dengan menggunakan bahan yang boleh didapati di pasaraya sahaja, jom kita tengok


Makanan yang dikongsikan ini dikatkan mampu untuk meningkatkan tumpuan dan membantu dalam pembelajaran anak-anak. Pakar diet, Emer Delaney memberikan lima makanan ini boleh dijadakian sebagai resipi keluarga, dan digabungkan ke dalam diet harian anak anda, setiapa hari.

Walaupun musim sekolah akan berakhir tidak lama lagi, tapi masih tidak terlambat untuk anda mencuba resepi baru ini. Kita semua sedar tentang kepentingan buah-buahan dan sayur-sayuran yang cukup, tetapi apa lagi yang boleh kami tawarkan kepada anak-anak kita untuk mengoptimumkan hari mereka di sekolah? Berikut adalah lima makanan yang boleh diberikan kepada anak-anak, dari umur 12 bulan:

1. Telur


Otak kanak-kanak berkembang pada masa yang ketara, terutama untuk tahun pertama kehidupan mereka. Choline adalah vitamin yang sangat penting dalam memainkan peranan penting, kerana ia adalah penting untuk pembentukan sel-sel memori di dalam otak. Kuning telur hampir memenuhi keperluan harian kanak-kanak sehingga umur lapan tahun.

Telur juga tinggi protein dan mengandungi zat besi, folat dan vitamin A - semua yang penting untuk pertumbuhan, pembaikan dan perkembangan sel-sel. Jadi galakkan anak-anak anda untuk makan telur secara teratur, kecuali jika ada alahan.

Telur rebus dicampur dengan sedikit mayonis sempurna dalam sandwic, atau mengapa tidak cuba telur atau roti bakar Perancis sebagai sarapan hujung minggu apabila anda mempunyai masa yang lebih

a. Sandwic Telur

c. Telur Separuh Masak dan Roti Gandum

2. Ikan berminyak



Ikan berminyak mempunyai banyak manfaat ianya kaya dengan omega-3 yang penting untuk perkembangan otak dan kesihatan, asid lemak Omega-3 adalah komponen penting yang diperlukan untuk perkembangan sel. Beberapa kajian telah menunjukkan Omega-3 boleh membantu menguruskan masalah tingkah laku, oleh kerana Omega-3 berfungsi sebagai neurotransmitter. Kajian-kajian lain telah mengaitkan kelemahan membaca disebabkan oleh kurangnya omega-3.

Salmon, ikan kembung, tuna segar, trout, sardin dan herring adalah sumber besar omega-3 dan sebaiknya dimakan seminggu sekali. Anda boleh menggantikan salah satu hidangan daging anak-anak anda dengan pilihan ikan yang sihat mengikut resepi keluarga yang ideal.

a. Jejari Ikan (Menggunakan ikan kembung dan salmon)

b. Bergedil Ikan (Menggunakan sardin)

3. Oat, Bijirin dan Roti Bijirin Penuh


Diperkaya dengan karbohidrat, bijirin penuh menyediakan glukosa penting dan tenaga untuk menjana otak. Ia juga kaya dengan vitamin B, yang menyuburkan sistem saraf yang sihat. Banyak kajian telah menunjukkan bahawa sarapan dengan bijirin meningkatkan ingatan jangka pendek dan daya tumpuan.

Bijirin penuh terdapat dalam oat, roti jelapang, rai, beras liar, quinoa dan soba. Makanan bijirin penuh juga tinggi dengan serat, yang mengawal bekalan glukosa ke dalam badan. Jadi mengapa tidak memulakan hari anak anda dengan bijirin penuh atau oat.

a. Bubur Serbuk Kayu Manis Dengan Pisang & Beri

b. Campuran Epal dan Beri

4. Kekacang


Tinggi dengan protein dan penuh dengan vitamin dan mineral, kacang adalah makanan pilihan yang sangat baik untuk anak-anak anda. Kacang merah dan kacang pinto mengandungi lebih banyak lemak omega-3 daripada kacang lain, dan ia penting untuk pertumbuhan otak. Ia akan membantu dalam menumpukan perhatian di dalam kelas jika dinikmati pada masa makan tengah hari.

a. Burger Kekacang (Kacang Merah atau Kacang Pinto)

c. Kacang hancur (Kacang Kuda)

5. Susu, Yogurt dan Keju


Susu, yogurt dan keju begitu berkhasiat dan kaya dengan protein serta vitamin B yang juga penting untuk pertumbuhan tisu otak, neurotransmitter dan enzim. Manfaat lain adalah makanan ini kaya dengan kalsium yang penting untuk pertumbuhan gigi dan tulang yang kuat serta sihat. Kanak-kanak mempunyai keperluan yang berbeza untuk kalsium bergantung kepada umur mereka.

Jika anak anda bukan seorang pencinta susu, jangan bimbang, kerana ada cara lain yang anda boleh tambah ke dalam diet: gunakan susu selain air apabila membuat bubur, puding atau lempeng.

a. Pencicah Serbuk kayu Manis dan Yogurt

Semoga ianya dapat membantu anda dalam menyediakan hidangan enak dan berkhasiat untuk anak-anak anda, dan secara tidak langsung menjadikan hari anak anda lebih sihat.
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 0 ulasan )

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "