Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Pengaturcaraan Akan Dimasukkan Dalam Kurikulum Sekolah Bermula Tahun Depan, kata CEO MDEC

19 Jul 2016


KUALA LUMPUR, Julai 19 — Pengaturcaraan (coding) akan dimasukkan secara rasmi dalam silubus sekolah bermula tahun depan, kata CEO Malaysian Digital Economy Corporation (MDEC), Datuk Yasmin Mahmood.

TMO melaporkan, Yasmin berkata, pengaturcaraan komputer bukan sahaja akan diajar sebagai subjek komputer sains, tapi juga akan diterapkan di dalam pengajaran, terutamanya dalam kelas sains dan matematik.

Ketika ditemui wartawan, Yasmin menjelaskan program pilot telah pun dijalankan sejak tahun lepas di 22 buah sekolah.

Katanya, ia program itu diketuai oleh Kementerian pelajaran dengan bantuan MDEC dan akan menjadi sebahagian dari Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) dan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) yang bakal bermula tahun depan.

"Dan ianya telah terbuki bahawa pengaturcaraan, atau komputer sains, sangat penting untuk menggalakkan kemahiran berfikir tahap tinggi", tambahnya.

Tambah Yasmin lagi, perkara itu selaras dengan Bluprint 2013-2025 Pendidikan Malaysia yang mahu menggalakkan pemikiran kognitif dan berfikiran tahap tinggi selain mengaplikasikan IT sebagai salah satu alat mengajar dan pembelajaran.

Bagaimanapun, Yasmin berkata butiran lanjut tentang program itu akan diumumkan pada Ogos ini.

Sumber : TMO
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 0 ulasan )

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "