Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Ramai Tidak Tahu Sebenarnya Ada Tabung Bantuan Untuk Mangsa Diserang Binatang Buas

20 Apr 2016
No Comment

Tabung bantuan untuk mangsa yang diserang binatang buas, mungkin ramai yang tidak pernah dengar, termasukkanlah admin sendiri yang tidak tahu akan kewujudan tabung ini.

Mengenai tabung bantuan untuk mangsa diserang binatang buas ini telah diulas oleh Bekas Wartawan Kanan Kumpulan Utusan, Syahril A. Kadir di laman facebooknya.

Beliau meminta orang ramai supaya menyebarkan perkara ini, menurutnya jika diserang binatang buas, pihak waris boleh menuntut bantuan berkenaan di Jabatan Kebajikan Masyarakat.

Jom kita baca penulisan beliau.

Aku sangat bersimpati terhadap kejadian yang menimpa adik Nuri yg dipatuk ular hingga meninggal dunia di Kota Bharu semalam.Apa yang aku nak bagitahu kat sini, sebenarnya ramai orang tidak tahu mangsa/waris serangan binatang buas ini boleh memohon bantuan menerusi tabung khas yang dikenali sebagai Tabung Bantuan Mangsa Serangan Binatang Buas.

So far aku difahamkan kes paling banyak menerima bantuan adalah membabitkan serangan ular, buaya, babi hutan dan beruang. Liputan tabung itu juga dah diperluas kepada serangan haiwan akuatik seperti ikan pari dan obor-obor.

Kadar bantuan berdasarkan kepada tahap kecederaan yang dialami mangsa dengan kadar maksimum RM20,000 bagi mangsa yang meninggal dunia, koma atau hilang upaya kekal. Bagi kes hilang upaya sebahagian, kadar bantuan ditentukan berdasarkan peratusan kategori kecederaan.


Tabung yang diluluskan Kabinet pada 2004 itu diuruskan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) manakala Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) bertanggungjawab menyediakan laporan terperinci kes untuk dijadikan asas permohonan bantuan.

Antara binatang yang melayakkan mangsa menerima bantuan ialah gajah, seladang, babi hutan, beruang, harimau, ular sawa, ular-ular berbisa dan primat (beruk, kera, siamang, ungka, lotong dan kongkang).

So aku dah bagitau ni tolong-tolonglah SEBARKAN. Betul, wang tak boleh ganti nyawa tapi at least boleh ringankan beban keluarga mangsa. Jadi kalau anda atau ahli keluarga anda kena serangan sebegini, pergi terus pejabat JKM terdekat untuk mohon bantuan!

- Siakapkeli.my
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 0 ulasan )

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "