Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

‘’Saya Lari 4.4km Sehari, Tapi Turun 2kg Jer Sebulan,” Lelaki Berjaya Turunkan Berat 30kg Dalam 2 Bulan Dengan Minum Air Detox

3 Okt 2017
One Comment

Salam Admin, hidekan profil saya, kalau nak tulis bagi kredit kepada mereka, nama saya sebut tak apa.

Selalu saya Nampak jer kat FB dan blog ramai orang tulis tips untuk kurus, tapi kali ini giliran saya pula untuk tulis berdasarkan pengalaman saya yang tak seberapa ini yang berjaya turun 30kg dalam masa 2 bulan dengan minum air kosong dan air detox dan sedikit senaman ringan.

Saya ni tak mahulah orang kenal, jadi saya sensor muka, cuma tujuan nak bagi inspirasi kepada mereka yang baca ni, mana tahu selalu tip macamni akan keluar kat page ** Bu*** ke, Siakap keli ker, O* M**** ker, jadi saya pilih tak mahu orang kenal.

Senang cerita memang susah sangat dalam bab penjagaan makanan, memang susah sangat nak ‘diet’, pernah untuk cuba kurangkan berat badan sebelum ini, jongging pusing tasik sehari 4.4km, tapi sedih, berat turun tak sampai 2kg dalam masa sebulan.

Lepas tu saya putus asa, jadi malas fikir tentang nak turunkan berat badan ni, saya pun tak jaga pemakanan, dan nak dijadikan cerita, dalam 6 bulan lepas saya pening-pening kepada, pergi klinik doktor cakap saya ada darah tinggi. Doktor cakap, "awak muda lagi, dah kena darah tinggi, makan kena jaga, ni berat badan ni kena turunkan sebab macam-macam penyakit merbahaya boleh datang dekat awak bila-bila masa’’ adeh, terasa jugak.


Doktor nasihat macam-macam juga la, dia cakap bila berat badan melebihi apa yang sepatutnya, penyakit mudah sangat hinggap, termasuk sakit jantung, kencing manis dan darah tinggi (sekarang dah pun ada darah tinggi).

Doktor kata, penyakit jantung ni macam bom jangka, ada yang kena sekali boleh terus meninggal, dan bila-bila masa boleh serang terutamanya mereka berbadan besar yang risiko amat tinggi.

Kali ini memang aku tekad, dah bermacam-macam makanan aku dah puas makan, balik aku try la search di internet, cara berkesan untuk turunkan berat badan, lepas tu aku search, jumpa satu artikel tentang diet yang betul, santai tanpa berlapar dan berkesan oleh Cikgu Asmadi.

Tips dia, ada 8 step kena ikut, Detox Pagi, sarapan kalori, Makan tengahhari, Senaman, makan malam, Detox Malam dan paling penting air kosong. *8 step tu jangan tinggal.

Saya try search dia Google ‘’cara berkesan kurus dengan teh detox’’ pertama terus saya nampak ada sejenis teh detox, nama dia Medina Detox Tea & Kaki Cantiq Tea, memang kena sangat-sangat sebab teh ni satu set sekali detox untuk siang dan malam, tak payah pening-pening fikir, sesuai untuk lelaki prempuan, yang penting murah.

1. Detox pagi,

Bangun sahaja tidur sebelum gosok gigi saya akan minum segelas air kosong, sebab pernah terdengar perkongsian dari Dr Mashitah Ibrahim dalam tv, lama dah, minum air kosong sebelum gosok gigi tu bagus sebab ada bakteria baik dalam mulut dan enzim pagi-pagi tu bantu pencernaan kita, maka memudahkan proses buang air nanti.

Lepas mandi, saya rendam teh KakiChantiq seuncang dalam segelas air panas, lepas tu saya bersiap pakai baju nak pergi kerja, dah siap saya minum air detox. KakiChantiq tea ini tidak menyebabkan cirit seperti teh detox lain, dia cuma akan melawaskan kencing, bila kencing banyak, kita akan minum air kosong pun banyak.

Kalau nak memudahkan kerja, saya hasilkan siap-siap teh detox ni, saya ambil 2 paket KakiChantiq tea, saya rendam dalam air panas, saya potong sebiji lemon, ketuk halia besar ibu jari, n daun pudina. Masukkan semua tu dalam botol 1.5 liter, saya letak dalam peti. Bangun pagi sebelum nak sarapan minum tu jer..

2. Sarapan pagi (300 kalori atau lebih)

Sarapa pagi ni wajib, untuk tenaga, saya bukan buat atkins nak buang karbohidrat, tapi kurangkan, menu saya selalu amalkan seperti di bawah,  pilih salah satu yer, jangan sekali hentam semua.

1. Nasi (segenggam jer, jangan lebih) sambal+telus+ikan bilis, kalau boleh lebihkan sayur hijau
2. 2 keping roti Gardenia wholemeal
3. Oat, kalau tak boleh telan, saya try makan Oat ikut resepi Cikgu Asmadi, caranya, ambil Oat segenggam, kurma 3 biji, susu rendah lemak, sebiji pisang, saya blend sekali. Sedapppppp kot..hahaha
4. 2 biji telur ¾ masak dengan lada dan kicap Mudim.

3. Air Kosong


Ini part paling pentang dalam mana-mana program diet, lagi banyak minum air kosong lagi bagus, kalau rasa nak sedapkan sikit air kosong tu, masukkan sedikit perahan limau or lemon.
Saya minum sehari 3 botol mineral 1.5 liter tu., tapi saya bukan buang terus air manis, kadang-kadang order jer teh O ais time lunch..
*Boleh jer minum air detox banyak-banyak guna Teh kakiChantiq..tengok di point nombor 1, malas nak ulang tulis..hahaha

4. Lunch/makan tengahhari

Saya masih makan nasi, tapi segenggam, makan dengan ikan bakar, atau ayam bakar, atau ayam sup atau telur dadar goreng dengan minyak minimum, saya jenis suka ulam, memang banyakka ulam terutamanya ulam raja atau pegaga.

 Lagi bagus, sebelum lunch tu, makan buah dulu, kurma ker, betik ke, epal hijau ked an d alam pukul 4 macamtu saya akan kunyah buah lagi, kat office ada peti, jadi senang, saya makan epal hijau atau tembikai.

5. Senaman



Senaman ni, ada orang bagi alasan saya kerja, tak sempat, balik pun dah lewat, alasan jer semua tu, nak seribu daya, tak nak seribu dalih, saya pun bekerjaya, balik kadang-kadang kol 11 malam, buat gerakan yang mengeluarkan peluh bila dah balik, dalam bilik pun boleh,

Tapi kalau yang boleh balik awal, boleh jer bawa anak pusing-pusing tasik kepong, kalau sorang jongging lah, buat ‘sit up’ boleh dalam 15 minit boleh, lagi bagus buat ‘workout’. Tengok jer video kat youtube.


Lagi satu, kalau yang ada tanah lapang, tanamlah sayur ke apa ker, sebab bila kita buat aktiviti tu ia merupakan salah satu senaman kerana gerakan dalam proses menanam sayuran itu membuatkan kita berpeluh.

6. Dinner

Makan malam ni wajib, tapi makan antara jam 6 hingga 8 malam, lepas dari tu jangan. Saya selalu makan nasi segenggam dengan ayam bakar atau daging bakar atau sup ayam, atau tom yam atau sup kambing.

7. Detox Malam

Teh detox saya beli tu, ada set malam iaitu Slimming detox tea, jadi tak payah saya pening-pening fikir, yang ni memang saya minum kosong, nak perah lemon boleh, rendam seuncang dalam segelas air panas, minum sebelum tidur, esok bangun pagi memang puas hati kalau ke jamban, dia buang habis toksin-toksin dalam badan.

Bagi saya, bab membuang tu paling besar sumbangan dia untuk turunkan badan, jadi saya dah berjaya, dah cuba, ikut apa yang saya buat, kalau ubah atau lari saya tak pasti berkesan atau tidak

Semua ini ditulis atas pengalaman saya, bukan nak promote Gardenia, bukan nak promote Cikgu Asmadi, Bukan nak promote Medina Detox Tea & Kaki Cantiq Tea, sebab ini cara saya buat, dan berkesan, alhamdulillah..2 bulan saya hilang 30kg, bulan pertama 12kg, bulan kedua 18kg.

Saya belum pergi jumpa doktor untuk check darah lagi, tak tahulah masih tinggi ke tak dengan cara pemakanan saya lakukan ni, doakan saya yer.. saya dah hilang 30kg, takkan anda nak jadikan alasan susah nak turunkan berat badan. Tak payah berlapar, tapi kurus, santaikan. - Siakapkeli.my
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 1 ulasan )
  1. DEWAPK^^ agen judi terpercaya, ayo segera bergabungan dengan kami
    dicoba keberuntungan kalian bersama kami dengan memenangkan uang jutaan rupiah
    ditunggu apa lagi segera buka link kami ya :) :) :* :*

    www.dewapk.com

    BalasPadam

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "