Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

Rabies: Awas Jika Digigit Atau Dicakar Kucing, Ada Kemungkinan Risiko Jangkitan Rabies

18 Jul 2017


Taiping - Orang ramai dinasihati agar tidak memandang ringan sekiranya mereka digigit atau dicakar oleh kucing kerana ia mempunyai risiko jangkitan penyakit anjing gila atau rabies.

Menurut Pengarah Jabatan Perkhidmatan Veterinar (DVS) negri, Dr. Fuziah Muhayat, risiko jangkitan penyakit itu bukan hanya melibatkan anjing.

"Bukan hanya kalau digigit anjing, orang ramai juga harus segera ke pusat kesihatan terdekat untuk mendapatkan pemeriksaan dan rawatan jika digigit atau dicakar kucing kerana berkemungkinan risiko jangkitan rabies berlaku," katanya.

Bernama melaporkan, Selasa lalu, seorang suri rumah digigit kucing peliharaannya di Kampung Menteri, Kuala Sepetang namun tiada tanda klinikal pada kucing terbabit.

Bagaimanapun, kucing itu telah dikuarantin serta pemerhatian klinikal dilakukan keatasnya sehingga tempoh 14 hari.

Sementara itu, pemilik kucing tersebut Norhayati Abdul Hamid, 41, tidak menyangka sama sekali haiwan peliharaannya itu akan menggigitnya.

Norhayati berkata kejadian berlaku kira-kira 11 pagi ketika dia sedang menyiang ikan belanak di rumahnya sebelum tiba-tiba kucing peliharaannya menggigit jari kanannya.

"Saya ingat gigitan ini tidak memudaratkan sehingga kakitangan DVS mengarahkan saya mendapat rawatan kerana sekarang ini wabak penyakit anjing gila di sini," katanya kepada Bernama.

Sumber: Bernama/ Sinar Online

Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 3 ulasan )
  1. mari coba keberuntungannya disini F*a*n*s*B*E*T*T*I*N*G
    Kontak bbm 5EE80AFE :D

    BalasPadam
  2. proses cepat, minimal hanya 50rb, gabung dan menangkan puluhan dan ratusan juta rupiah jika beruntung, untuk lebih jelas hubungin 7.A.C.D.8.5.6.0

    BalasPadam
  3. mari bermain bersama kami di ION QQ
    banyak hadiah dan bonus yang menanti anda.
    depo/wd minimal 15.000 tidak ada batasan maksimal wd,berapapun anda menang akan kami bayar,di sini tempat nya Player Vs Player ( 100% No Robot)
    pin BB 58ab14f5.

    BalasPadam

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "