Bacaan
Hangat
Terkini
Viral

"SALE Kaw-Kaw" Musim Perayaan Bukan Lesen Untuk Orang Ramai Berbelanja Lebih Dari Keperluan, #JanganLebihLebih

21 Jun 2017
2 ulasan

Nampaknya musim perayaan kini tiba lagi, tidak lama lagi umat Islam di seluruh dunia akan menyambut hari raya Aidilfitri, dan di Malaysia orang pasti sedang berpusu-pusu membeli pakaian raya masing-masing.

Toko-toko pakaian sekarang dilihat sentiasa dipenuhi oleh ramai orang walaupun sehingga ke malam hari terutamanya di sekitar Jalan Tungku Abdul Rahman, Kuala Lumpur dan tempat-tempat yang sama seumpamanya di tempat lain di Malaysia.


Tetapi tahukah anda bahawa, ada jualan ''SALE Kaw-Kaw" ini bukanlah satu tiket untuk berbelanja berlebihan melebihi keperluan, #JanganLebihLebih.

Walaupun ada antara kita menerima imbuhan yang lebih dan gaji awal, tetapi tidak salah kalau sedikit berjimat cermat, #JanganLebihLebih berbelanja kerana berdasarkan kajian yang dilakukan oleh sebuah badan bebas, rata-rata mereka yang menerima gaji awal untuk menyambut perayaan akan menghadapi masalah kewangan sementara menunggu gaji yang berikutnya.

Kerajaan melalui Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan telah tampil memberikan pesanan kepada rakyat agar tidak terlalu terpengaruh dengan iklan jualan raya yang menyebabkan perbelanjaan berlebihan berlaku.

Sebenarnya berbelanja lebih sedikit dari hari biasa tidak salah, tetapi yang salahnya adalah berbelanja ikut kemampuan, jangan berbelanja lebih hingga berlaku pembaziran.

Jom layan video ni.


Setiap kali musim perayaan utama, pasti ada berita yang tidak enak didengar mengenai harga barang mentah yang dilihat naik mendadak.

Ada segelintir peniaga atau pemborong yang dilihat mengambil kesempatan menjual barang keperluan harian terutamanya barang basah seperti ayam, daging, ikan dan pelbagai lagi dengan harga yang agak tinggi.

Bahkan awak kawasan yang harga daging tempatan naik mendadak sehingga RM35-RM40 sekilo kerana pemintaannya atau dikategorikan barang 'wajib beli' pada Aidilfitri, sedangkan harga yang ditetapkan hanyalah RM32 sekilo untuk semenanjung Malaysia dan RM23 untuk di Sabah, jadi #JanganLebihLebih.

Keadaan ini menyebabkan kementerian terpaksa menguatkuasakan harga kawalan 21 jenis barangan di bawah Skim Kawalan Harga Musim Perayaan Aidilfitri 2017 bermula dari 17 Jun 2017 lalu dan akan tamat pada 30 Jun 2017 melibatkan 151 daerah dan kawasan seluruh negara.

Berikut adalah senarai harga yang telah ditetapkan








Harga Purata Barangan Terpilih Di Seluruh Malaysia


Sebenarnya jika kekalkan pada harga sama, untungnya tetap ada, peniaga diingatkan agar tidak mengambil untung lebih-lebih dan menjual barangan keparluan raya yang berkuali sepadan dengan harga yang ditawarkan.

Untuk pengetahuan anda semua, tanda harga perlu dipamerkan dengan jelas oleh peniaga bagi membolehkan setiap pengguna menggunakan ‘kuasa beli’ mereka dalam membuat pilihan dan membezakan harga barangan ketika membuat pembelian walaupun perniagaan itu di atas talian.


Jadilah pengguna yang bijak, ini kerana kuasa membeli ada pada tangan kita, jika ada mereka mengambil kesempatan atau tiada tanda harga, terus hubungi pihak KPDNKK seperti dalam gambar di atas. - Siakapkeli.my
Sekiranya anda berminat untuk jimatkan kredit telefon anda boleh tekan sini.
Blogger ( 2 ulasan )
  1. Mau main b0la? Daftar disini F4n$ B3TT1nG
    Aman & Terpercaya :)

    BalasPadam
  2. izin share ya admin
    mari segera bergabung bersama kami di u*p*d*a*t*e*b*e*t*t*i*n*g
    silakan daftar , deposit , mainkan dan menangkan hadiahnya :)

    BalasPadam

Sedang Hangat

©2014 Siakapkeli
" "